;
Gemt

Milliongevinst på vej til vognmænd: Se de nye regler her

22. april 2025

Der er åbnet op for et betydeligt økonomisk løft for danske vognmænd. Nu har aerodynamiske førerhuse fået grønt lys til at køre på de danske veje, og de 7-akslede lastbiler må laste op til to tons mere. Dansk Erhverv er positive over for de to tiltag, der både øger effektiviteten og bidrager til en mere bæredygtig transportsektor.

Fra 1. januar 2027 bliver det lovligt for 7-akslede lastbiler at fragte 2 tons ekstra gods på de danske veje - læs mere om tiltaget ved at klikke her. Det giver vognmændene mulighed for at optimere hver eneste tur og styrker både konkurrenceevnen og klimaindsatsen i den danske transportsektor.

Samtidig åbnes der nu op for brug af modulvogntog med aerodynamiske førerhuse – en teknologisk opgradering, der skærer op til fem procent af brændstofforbruget og CO₂-udledningen.

Transportministeriet har netop annonceret begge tiltag, som er en del af en bredere indsats for at effektivisere vejgodstransporten og styrke den grønne omstilling.

“Det er positivt, at der bliver taget konkrete skridt til at øge effektiviteten i vejgodstransporten. Mere gods per lastbil kan bidrage til både lavere omkostninger og en mere bæredygtig transport,” lyder det fra transportminister Thomas Danielsen.

Grønnere køretøjer og større investeringssikkerhed
De nye regler betyder, at virksomheder kan udnytte den fulde kapacitet i deres vogntog bedre – og dermed spare på både arbejdstid, brændstof og CO₂. For modulvogntog er der nu åbnet op for en forsøgsordning, hvor op til 30 centimeter længere førerhuse med aerodynamisk design tillades. Det reducerer vindmodstanden markant og gør de lange lastbiler grønnere uden at gå på kompromis med funktionalitet.

“Det er win-win for både klimaet og transportvirksomhederne og et godt eksempel på, at en lille regelændring kan skabe mindre modvind i den grønne omstilling,” pointerer Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.

Tiltagene skaber ikke kun driftsfordele men også investeringssikkerhed. Vognmænd med modulvogntog kan nu med større tryghed investere i de nyeste, mest energieffektive løsninger. Dansk Erhverv vil fremadrettet arbejde for, at forsøgsordningen for modulvogntog bliver permanent, og at dobbelttrailere på sigt får adgang til det samme vejnet.

Kontakt

Transport

Kristian Baasch Pindbo

Fagchef for tung transport