{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. august 2025
Dansk Erhvervs nye analyse viser, at antallet af borgere på 80 år og derover i Københavns Kommune forventes at stige fra 15.320 i 2024 til 36.206 i 2044. Det svarer til en vækst på 136 procent. Til sammenligning forventes stigningen på landsplan at være 92 procent. Det er ikke bare en stigning, det er en demografisk eksplosion, der stiller enorme krav til kapacitet, planlægning og samarbejde.
Byggeriet er gået i stå – der mangler løsninger
På trods af det veldokumenterede behov, er byggeriet gået i stå. Almene boligselskaber kan ikke bygge inden for de nuværende maksimumpriser, og kun to plejehjem er under opførsel i København. Det er på ingen måde tilstrækkeligt.
Administrerende direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, kalder det en akut situation og understreger, at der er hejst et advarselsflag. Der skal handles, før ældreplejen kollapser under presset.
En del af løsningen findes i Valby hos Danske Diakonhjem
For at løfte plejeboligkapaciteten er der blandt andet behov for flere samarbejder med private og selvejende leverandører. Der findes en række alternativer til kommunale plejehjem – herunder friplejehjem, udbudte plejehjem og plejehjem med driftsoverenskomst. Disse alternativer udgør fleksible og effektive veje til både at sikre borgerne større valgfrihed og imødekomme behovet for flere plejeboligpladser.
Et konkret eksempel er Valby Friplejehjem, der drives af Danske Diakonhjem. Her er der skabt et friplejehjem med fokus på hjemlighed, fællesskab og fleksibilitet – og hvor den lokale ledelse har frihed til at sætte beboernes behov i centrum og tænke nyt i hverdagen.
Plejehjemmet er opført uden at belaste kommunens anlægsramme, da kommunen ikke finansierer selve byggeriet. Det betyder, at alternativer til kommunale plejehjem kan bidrage til at øge kapaciteten uden at sprænge kommunens budget.
Modellen bygger også på en anden ledelsesstruktur. Forstanderen har stor frihed til at skabe en hverdag, hvor beboernes trivsel og medarbejdernes arbejdsglæde prioriteres højt – og hvor regler og systemer ikke står i vejen for livskvalitet. Eksempler som fredagsbar, grønne gårdhaver og trygge, individuelle rammer på Valby Friplejehjem viser, hvordan et friplejehjem kan tilpasses lokalt og menneskeligt.
Dansk Erhverv præsenterer nu fire konkrete løsninger, der skal sætte skub i plejeboligbyggeriet og styrke det frie valg for ældre.
1. Etabler et valgfrihedsberedskab i kommunerne
Kommunerne bør forpligtes til aktivt at inddrage private og selvejende aktører i planlægning og opførelse af plejeboliger. Det kan ske gennem gennemsigtig dialog, partnerskaber og fælles udviklingsplaner.
2. Sæt skub i byggeriet med åbne udbud og effektive processer
For at sikre flere plejeboliger i tide, bør kommunerne stille byggegrunde til rådighed gennem åbne udbud og forkorte sagsbehandlingen. Ved at inddrage leverandører tidligt i forløbet kan processen effektiviseres, og der kan skabes bedre rammer for samarbejde – med større fleksibilitet og reelle valgmuligheder for borgerne. Alt sammen uden at sprænge de kommunale anlægsrammer.
3. Giv private og selvejende aktører fair vilkår – det handler om ligebehandling i praksis.
Der skal være økonomisk ligestilling mellem offentlige, selvejende og private aktører. Intentionerne i ældrereformen om fair afregning skal omsættes til konkret praksis, så alle leverandører får ensartede rammevilkår.
4. Styrk ældres reelle valgfrihed
Alle ældre skal kende deres rettigheder og have reel mulighed for at vælge den plejeform, der passer dem bedst. Det gælder både kommunale, private og friplejehjem. Selvom frit valg har været lovsikret i over 20 år, viser tal fra Ældreministeriet, at 35 procent af de visiterede ældre ikke kender til deres mulighed for at vælge frit. Derfor er der behov for en målrettet indsats for at sikre, at valgfriheden ikke blot eksisterer på papiret, men også i praksis. Vi foreslår derfor en national oplysningsindsats, der skal informere ældre og deres pårørende om fritvalgsordningen.
Flere plejeboliger kræver flere hænder
Nye plejeboliger alene løser ikke fremtidens udfordringer. Vi er på vej mod en virkelighed, hvor færre hænder skal tage sig af flere ældre. Allerede om ti år kan der mangle 15.000 SOSU’er. Det kan vi ikke overlade til kommunerne alene. Det kræver rettidig omhu og samarbejde mellem det offentlige og private.
I Dansk Erhverv mener vi, at velfærden er en fælles samfundsopgave. Hvis vi skal lykkes, skal alle ressourcer bringes i spil – både de menneskelige, teknologiske og organisatoriske.
Derfor skal vi også: