;
Gemt

Politisk efterår på transportområdet: Hvad venter os?

21. august 2025

Efteråret og vinteren bliver en travl periode for transportpolitikken – både på Christiansborg, i kommunerne og i Bruxelles. Vi går ind i et halvår, hvor der skal træffes vigtige beslutninger om alt fra grøn omstilling og infrastruktur til bymobilitet og internationale rammevilkår. Nedenfor finder du et oprids af nogle af de sager, vi forventer vil fylde i det transportpolitiske landskab i det kommende halve år.

Grøn omstilling af den tunge transport
Som mange i den tunge transport allerede har bemærket, blev der i foråret afsat en statslig pulje til køb af ellastbiler samt etablering af depot- og destinationsladning. Det er en pulje, vi i Dansk Erhverv har kæmpet hårdt for – og vi glæder os over, at Transportministeren og Folketingets partier har lyttet.

Puljen skal udmøntes i efteråret, og det er afgørende, at den bliver et effektivt redskab til at få flere grønne køretøjer på vejene. Samtidig er der et presserende behov for at udvide vejnettet for dobbelttrailere. Her går udviklingen for langsomt, og vi risikerer, at potentialet går tabt, inden indsatsen for alvor får effekt. Dobbelttrailere er en lavthængende frugt – de reducerer CO₂-udledningen pr. transporteret enhed og øger både effektivitet og konkurrenceevne.

Ny havnestrategi
Regeringen ventes at præsentere en ny havnestrategi i efteråret, som forhåbentlig bliver tæt koblet til industripolitikken. Havnene er centrale for import, eksport og grøn energiinfrastruktur, og strategien bør understøtte deres rolle som knudepunkter for fremtidens erhvervs- og energiforsyning. Vi fortsætter dialogen med politikere, myndigheder og erhvervslivet for at sikre dette.

Bilafgifter og mulig roadpricing
En politisk aftale om ændrede bilafgifter kan være på vej. Det bliver interessant at se, om roadpricing indgår – enten nu eller på længere sigt. Beslutningen kan få stor betydning for både person- og erhvervstransport.

Kommunal- og regionalvalg i november
I november går danskerne til stemmeurnerne. Dansk Erhverv holder i den forbindelse erhvervsmøder i en række byer for at sætte fokus på emner, der er afgørende for erhvervslivet – herunder transport og infrastruktur, som er fundamentet for et velfungerende samfund.

Ny cykelstrategi
Regeringen ventes at lancere en ny cykelstrategi, der skal fastholde Danmarks position som cykelland i verdensklasse. Strategien bør udnytte potentialet i cykellogistik, bedre infrastruktur, høj produktsikkerhed og grønne leveringsløsninger.

Plan for styrket kollektiv trafik
Efter ekspertkommissionens afrapportering før sommer venter vi nu på en politisk aftale, der kan skabe et mere attraktivt kollektivt tilbud. Det kræver tilstrækkelig finansiering, hensyn til både by og land samt en fleksibel tilgang, hvor eksisterende transportformer kombineres med nye grønne mobilitetsløsninger.

Danmarks EU-formandskab
Danmark har overtaget EU-formandskabet frem til årsskiftet, og det giver mulighed for at levere resultater på transportområdet til gavn for både grøn omstilling og konkurrenceevne. Blandt de centrale opgaver er forhandlingerne om direktivet om vægt og dimensioner for tung transport, flypassagerrettigheder, jernbaneinfrastruktur og finansiering af det transeuropæiske transportnetværk. Samtidig skal vi arbejde for at reducere administrative byrder og sikre robuste transportløsninger.

Grønne brændstoffer til luftfarten
Hvis luftfarten skal være bæredygtig, skal produktionen af grønne brændstoffer som e-SAF øges markant. Det kræver investeringer, politisk vilje og en europæisk strategi for Power-to-X i stor skala. Helt grundlæggende mener vi, at alle midlerne fra passagerafgiften bør gå til den grønne omstilling af luftfarten. På EU-plan er lovgivning som RefuelEU og udfasningen af gratiskvoter er vigtige skridt – men vi er ikke i mål endnu, og støtter derfor den kommende “Sustainable Transport Investment Plan”/STIP, som har til formål at booste markedet for bæredygtige brændstoffer i transportsektoren herunder særligt til fly og skibe.

Transport og forsvar
Transportinfrastruktur skal tænkes ind i styrkelsen af forsvaret. Militær og civil logistik hænger tæt sammen, og det kræver konkrete aftaler og investeringer at sikre, at Danmark og EU står stærkere over for fremtidens sikkerheds- og klimarelaterede udfordringer.

Biludlejning og delebilisme – nye sager, vi følger tæt
Biludlejning og delebilisme udvikler sig hurtigt, men rammes ofte af regler, der ikke er tilpasset virkeligheden. Et grelt eksempel er vanvidskørselsloven, hvor udlejers bil kan beslaglægges, selv hvis alle forebyggende tiltag er taget – og uden mulighed for at få bilen tilbage. Det koster både værdi og omsætning. Samtidig findes der regler fra andre brancher, som utilsigtet spænder ben for innovation og grøn omstilling i biludlejning. Vi vil arbejde målrettet for at ændre dette – i tæt samarbejde med politikere, myndigheder og branchen.

Sådan arbejder vi
I Dansk Erhverv Transport er målet klart: Grøn omstilling skal gå hånd i hånd med gode vilkår for erhvervstransporten. Vi er til stede i høringer, politiske forhandlinger og dialog med beslutningstagere – både i Danmark og EU – med løsninger, der virker i praksis.

De næste seks måneder bliver uden tvivl spændende, og vi holder jer løbende opdateret om, hvornår og hvordan der er mulighed for at påvirke udviklingen.

Tag endelig fat i os, hvis du har spørgsmål eller vil drøfte andre transportpolitiske emner i den kommende tid.

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil