;
Gemt

PostNord sætter midlertidigt stop for mindre forsendelser til USA: Det kan du gøre nu

20. august 2025

USA har fjernet en særlig undtagelse i toldreglerne, og det får nu PostNord til at bremse forsendelsen af varer med en værdi på under 800 dollars. Dansk Erhverv opfordrer til, at påvirkede virksomheder øger kundeinformation.

PostNord har sat en midlertidig stopper for at sende danske og svenske varer under 800 dollar – omkring 5.130 kroner – til USA og Puerto Rico.

Baggrunden er nye amerikanske toldregler, der ophæver den såkaldte de minimis-undtagelse. Hidtil har den gjort det muligt at importere varer under 800 dollar uden at betale told eller gennemgå kontroleftersyn.

Ændringen betyder, at der nu skal betales told af alle varer, før de kommer til USA. Det er transportøren, der har ansvaret for, at det sker. De amerikanske myndigheder informerede den 15. august om detaljerne i forbindelse med implementeringen, og hvilke krav der stilles. Den 23. indstiller PostNord forsendelserne. Selve dekretet træder i kraft den 29. august.

Uklare regler
PostNord arbejder på at udvikle en løsning, der kan håndtere de nye regler, men indtil den er udviklet, er der stop for forsendelserne.

Og det er uheldigt for de danske virksomheder, der sender småpakker til USA, forklarer Jens Wedenborg, seniorchefkonsulent i Dansk Erhverv med fokus på e-handel og eksport:

”Jeg kan forstå PostNord, for der er simpelthen så mange ubekendte faktorer: Hvem skal eksempelvis betale tolden, og hvem skal betale en bøde, hvis nogle i bedste fald uklare regler bliver brudt? Men det er klart, at det rammer mange danske virksomheder”

Det kan du gøre
For det første er det vigtigt at understrege, at situationen er et øjebliksbillede. De minimis-undtagelsen kan i princippet blive genindført igen i morgen.

For det andet opfordrer Dansk Erhverv de virksomheder, der bliver ramt, til at:

  • Håndtér åbne ordrer: Gennemgå uafsendte US-ordrer. Kontakt kunderne med valgmuligheder, fx opgradering af fragt eller annullering med hurtig refundering.
  • Informér kunderne: Læg en kort besked på US-landingssider, produkt- og checkout-sider om midlertidige længere leveringstider og at ordrer vil blive pålagt told.
  • Kundeservice-beredskab: Forbered et kort svarscript til henvendelser om forsinkelser og told, så meldingen er ensartet på mail, chat og telefon.
  • Målrettet info: Send en kort e-mail til amerikanske kunder om ændringen, konsekvenserne og hvad I gør for at minimere forsinkelser.
  • Følg udviklingen: Udpeg en ansvarlig, der dagligt tjekker status hos transportøren og internt opdaterer leveringsløfter og tekster.

Eksempel på kunderettede tekster:

Fuld version (U.S. English)

“Due to changes in U.S. customs regulations, deliveries to the United States may take longer, and all imports are now subject to customs duties. We will contact you if your order is affected, and we are doing everything we can to ensure the fastest possible delivery.”

Anbefalet brug:

  • I e-mails til amerikanske kunder (fx ordrebekræftelser eller servicemails).
  • I handelsbetingelser eller FAQ, hvor man skal være præcis og juridisk tydelig.
  • Når det er vigtigt at forklare både årsagen til ændringen og konsekvenserne på en betryggende måde.

Kort version (U.S. English)

“Please note: Due to new U.S. customs rules, all imports are now subject to duties and delivery may take longer.”

Anbefalet brug:

  • På checkout-sider eller produktsider, hvor pladsen er begrænset, men informationen stadig skal fremgå.
  • Som banner øverst på en webshop, så kunderne ser beskeden, inden de gennemfører et køb.
  • I ordreflowet (fx under valg af fragtmetode).

Ultrakort og venlig version (U.S. English)

“U.S. deliveries may take longer and include customs duties – we’ll keep you updated.”

Anbefalet brug:

  • I pop-ups på mobil eller desktop, hvor budskabet skal være ultrakort og venligt.
  • Som chatbot-besked eller autosvar i kundeservice.
  • I notifikationer i en app eller SMS, hvor man vil informere hurtigt og samtidig skabe tryghed.

Flere artikler om USA

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Seniorchefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent