{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
15. august 2025
Nye tal som FORTEM har trukket for Dansk Erhverv i 2025 viser, at 21pct. af de udbud, der blev offentliggjort op til sommerferien, havde frist midt i ferieperioden, mens 19 pct. havde frist i ugen lige efter. Det betyder, at fire ud af ti udbud havde en frist i en periode, hvor mange virksomheder har lav bemanding. Det er en forbedring sammenlignet med 2023, hvor næsten halvdelen af udbuddene havde sommerfrist – men det er stadig for mange.
Feriefrister hæmmer konkurrence og kvalitet
Når offentlige udbud skal besvares midt i juli eller i ugerne lige efter, rammer det især de små og mellemstore virksomheder, som ikke har store udbudsafdelinger. Det kan resultere i færre tilbud, lavere kvalitet i indkøbene og i sidste ende dårligere brug af offentlige midler. I nogle tilfælde må ordregivere endda genudbyde opgaven, fordi konkurrencen har været for svag. Der er ingen saglige grunde til at placere udbudsfrister i netop disse uger. Det er en vanesag, som nemt kan ændres med bedre planlægning.
Undgå sommerfrister
Dansk Erhverv har i en årrække peget på behovet for bedre timing af offentlige udbud. Og der er fremskridt: Flere ordregivere tager allerede højde for ferieperioder. Men udviklingen skal fortsætte, så vi i endnu højere grad sikrer reelle muligheder for at afgive tilbud – uanset virksomhedens størrelse eller ferieplan.
Vi opfordrer derfor offentlige ordregivere til at undgå frister i uge 28–32, når udbud publiceres lige op til sommerferien. Ved at placere fristen enten før sommerferien eller længere ude i august, får flere virksomheder mulighed for at byde ind – og det skaber bedre indkøb.
Vi er på rette vej – men der er stadig behov for handling
Dansk Erhverv anerkender, at andelen af sommerferieudbud er faldende. Det er positivt. Men vi ser også, at problemet stadig er udbredt, og at det fortsat har konsekvenser for konkurrencen og kvaliteten i de offentlige indkøb.
Derfor vil vi fortsætte med at sætte fokus på problemet og samarbejde med både medlemmer og det offentlige om at finde bedre løsninger. For gode udbud starter med god planlægning – også om sommeren.