Spring til indhold

Gavekort og tilgodebeviser: Få styr på reglerne her

03. december 2025

Gavekort og tilgodebeviser bruges bredt i detailhandlen. Mange virksomheder er dog ikke opmærksomme på de regler, der gælder for gyldighed, indløsning, moms og ansvar ved bortkomst. Manglende kendskab kan blandt andet føre til overtrædelser af lov om betalinger. Nedenfor gennemgås hovedreglerne.

Gavekort og tilgodebeviser: reglerne er de samme
Det har ingen betydning, om du kalder beviset et gavekort eller et tilgodebevis. I begge tilfælde har kunden en fordring mod virksomheden, og reglerne er de samme, så længe den tekniske løsning er identisk. Gavekort kan være håndskrevne, digitale eller elektroniske.

Gyldighedsperiode
Som udgangspunkt er et gavekort gyldigt i tre år fra udstedelsen. Dette følger af forældelsesloven og gælder uanset den tekniske udformning.

Det er muligt, at man på udstedelsestidspunktet aftaler en kortere gyldighedsperiode, hvis fristen ikke er urimeligt kort. Hvor kort fristen må være, afhænger bl.a. af hvilken vare eller ydelse som gavekortet lyder på, om butikken står overfor at lukke eller lignende. Forbrugerklagenævnet har ofte vurderet 1 år som rimeligt. Vær opmærksom på, at det ikke er muligt at aftale en længere frist end tre år.

Elektroniske gavekort og tilgodebeviser kan indløses til kontanter
Et gavekort betragtes som elektronisk, hvis det kan aflæses digitalt - for eksempel via magnetstribe, chip, stregkode, QR-kode eller elektronisk registrering på en server eller lignende. Det afgørende er, om man ved at aflæse gavekort i sit it-system, kan indløse gavekortet. Når der er tale om elektroniske gavekort, har kunden ret til at få restbeløbet udbetalt både i hele kortets løbetid og op til et år efter udløb.

Ved rent fysiske gavekort, som håndskrevne papirgavekort eller tilgodebeviser, gælder denne ret ikke.

Hvis gavekortet eller tilgodebeviset har været vederlagsfrit (det kunne være en gave fra virksomheden), har ihændehaveren ikke krav på udbetaling. I B2B-salg kan det desuden aftales på salgstidspunktet, at gavekortet ikke kan indløses kontant.

Gebyrer
Der kan opkræves gebyr for udbetaling, hvis det er aftalt ved udstedelsen, og hvis kunden vil have pengene udbetalt inden gavekortet udløber eller mere end et år efter kortets udløb. Gebyret må kun svare til de faktiske omkostninger for at indløse kortet og uanset dette, må beløbet ikke være uforholdsmæssigt højt. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at et gebyr på 25 kr. vil være rimeligt.

Læs mere om Forbrugerombudsmandens guide til elektroniske gavekort.

Momsregler
Der er særlige regler for moms på vouchers, herunder gavekort og tilgodebeviser:

  • Hvis gavekortet kan anvendes på varer/ydelser med én momssats, skal der pålægges moms ved udstedelsen og ikke på indløsningstidspunktet,

  • Hvis gavekortet kan bruges på varer med flere momssatser eller i flere lande, pålægges moms først ved indløsningen.

Læs mere og lignende historier fra Dansk Erhverv

Når gavekort ikke er omfattet af lov om betalinger
Gavekort er ikke omfattet af lov om betalinger, hvis de:

  • kun kan bruges til et meget begrænset udvalg af varer (f.eks. benzin og bilvask),
  • kun kan anvendes i din egen juridiske enhed eller hos et begrænset netværk af butikker (f.eks. et butikscenter eller butikskæde).

De er dog stadig omfattet af lovens forbrugerbeskyttende regler om blandt andet indløsning.

Betalingsløsningen er desuden omfattet af en økonomisk grænse: overstiger de seneste 12 måneders transaktioner 1 mio. euro, skal virksomheden give meddelelse til Finanstilsynet herom og oplyse Tilsynet om virksomhedens aktiviteter.

Hvis gavekortet kan bruges meget bredt til mange butikker, mange varetyper mv. kan det anses for elektroniske penge. Her er kortet kun undtaget fra lov om betalinger, hvis der maksimalt er lagret 3.000 kr. på kortet, og der ikke kan ske genopfyldning af kortet, og hvor udstederens samlede forpligtelser hidrørende fra udestående elektroniske penge på intet tidspunkt overstiger et beløb, der modsvarer værdien af 5 mio. euro.

Ansvar ved bortkomst: Gavekort er ihændehaverbeviser
Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme har fastslået, at gavekort er ihændehaverbeviser, der fungerer på samme måde som kontanter. Det vil sige, at de ikke er personlige og kan bruges af enhver, der har dem i hånden.

Det betyder, at forbrugeren som udgangspunkt selv bærer risikoen, hvis gavekortet bliver væk, stjålet eller ødelagt, selv hvis købet kan dokumenteres. I en konkret sag om et bortkommet hotelgavekort på 3.900 kr. fik forbrugeren derfor ikke erstatning, da virksomhedens betingelser tydeligt angav, at bortkomne gavekort ikke erstattes.

Dansk Erhverv anbefaler, at du tydeligt skriver dette ind i dine betingelser for gavekort, at du ikke erstatter gavekortene, hvis de bliver ødelagt, bliver væk eller bliver stjålet.

Der gælder en hel række regler for gavekort, tilgodebeviser og lignende, og denne artikel kan ikke anses for at være udtømmende for alle gældende regler. Du kan kontakte Dansk Erhverv for yderligere rådgivning.

Se FOs vejledning

Se også dette korte online kursus om de regler, der gælder

Bliv klogere

Kursus

Salgs- og leveringsbetingelser: Hvorfor er de vigtige, og hvordan får vi kunden til at acceptere dem

De fleste virksomheder har salgs- og leveringsbetingelser, men de færreste er skarpe på, hvorfor de har dem, og hvad der gælder, hvis de ikke har dem. Kurset giver en indføring i generel aftale- og køberet i handler mellem virksomheder, og der er således ikke tale om en gennemgang af handelsbetingelser i forbrugerforhold. Det er vigtigt at bemærke, at der tages udgangspunkt i salgs- og leveringsbetingelser ved salg af fysiske varer.
1560 København V
  • Medlemmer
    0 kr.
  • Ikke-medlemmer
    990 kr.
  • No show gebyr
    500 kr.
Ekskl. moms
Webinar

Erhvervsjuridisk ’Kørekort’ – Markedsføringsloven - det skal du vide

Du kan ikke bestå, hverken den teoretiske eller praktiske erhvervsjuridiske køreprøve uden at stifte bekendtskab med markedsføringsloven. Markedsføringsloven er den danske lov, der regulerer, hvordan virksomheder må markedsføre og sælge deres produkter og ydelser. Formålet er at sikre fair konkurrence og beskytte forbrugerne mod vildledende, aggressiv eller uetisk markedsføring.
Online
  • Medlemmer
    0 kr.
  • Ikke-medlemmer
    249 kr.
Ekskl. moms

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed