Kommissionen vil styrke den militære mobilitet – men transportbranchen skal tænkes ind
EU’s forslag til en ny militær mobilitetspakke lover hurtigere og mere effektive militære transporter på tværs af grænser. Dansk Erhverv ser positivt på forslaget, men understreger behovet for klare rammer for transportbranchen.
Europa-Kommissionen præsenterede den 19. november et forslag til en ny militær mobilitetspakke, der skal styrke EU’s evne til hurtigt og effektivt at flytte militært materiel, udstyr og personel på tværs af grænser. Forslaget rummer blandt andet fælles EU-regler for grænseprocedurer, prioriteret adgang til kritisk infrastruktur i kri-sesituationer og en opgradering af de eksisterende militære mobilitetskorridorer. Derudover lægger pakken op til kortere behandlingstider og færre nationale barrierer, så rammerne for militær transport bliver bedre koordineret på tværs af med-lemslandene.
Selvom initiativet primært retter sig mod militære behov, kan de foreslåede forbedringer få betydning ud over forsvarsområdet. Dansk Erhverv har afgivet et høringssvar til pakken, hvor det understreges, at en modernisering af infrastrukturen og en øget harmonisering af reglerne i EU kan skabe mere robuste og effektive transport-korridorer til gavn for både private og offentlige aktører.
“I Dansk Erhverv mener vi, at formålet med pakken er positivt og kan styrke den samlede mobilitet i Europa. Men det er afgørende, at ændringerne udvikles i tæt dialog med transportbranchen, så løsningerne tager højde for de praktiske forhold, der præger den daglige drift hos transportvirksomhederne,” siger branchedirektør for transport i Dansk Erhverv, Jesper Kronborg.
Pakken rummer også en ny beredskabsramme, herunder reaktionssystemet EMERS, som skal sikre hurtigere procedurer og prioriteret adgang til infrastruktur i krisetider, blandt andet via mulige undtagelser fra køre- og hviletidsreglerne. Dansk Erhverv peger dog på, at sådanne undtagelser kan skabe unødig usikkerhed i branchen. Det risikerer nemlig at åbne for nye fortolkningsspørgsmål og dobbeltregulering på et i forvejen komplekst område.
Dansk Erhverv så derfor hellere, at EMERS får status som en selvstændig undtagelse med egen hjemmel i reglerne om mobile arbejds-tidsregler i køre- og hviletidsforordningen.
Et andet væsentligt aspekt handler om den rolle, som private infrastrukturforvaltere spiller: “Vi kan i krisetider stå i situationer, hvor militære transporter får behov for særlig prioritet. Det kan have både direkte og indirekte konsekvenser for private in-frastrukturforvaltere, transportører, havne og erhvervshavne – herunder risiko for kontraktbrud. Derfor er det vigtigt, at der etableres klare ordninger, som sikrer, at de berørte aktører kompenseres for de økonomiske tab, der kan opstå,” påpeger Jesper Kronborg.
Kommissionens forslag skal nu behandles i Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure. Parallelt vil Kommissionen begynde at gennemføre en række tiltag fra køreplanen. Dansk Erhverv vil følge processen tæt i den kommende tid.
ANDRE LÆSER OGSÅ
Kæmpe fremskridt for den tunge vejtransport: 920 nye ellastbiler er på vej
En rekordstor puljeudmøntning på 287 mio. kr. gør 920 ellastbiler og over 100 laderprojekter til virkelighed. Det er et markant skridt for branchens grønne omstilling og et stærkt signal om handlekraft, mener Dansk Erhverv Transport.
Dansk Erhverv ser positivt på Kommissionens nye transportpakke
Europa-Kommissionen har i dag offentliggjort en ny pakke med initiativer, der skal fremme bæredygtig mobilitet. Dansk Erhverv ser positivt på en lang række af pakkens elementer, da de flugter med de ønsker Dansk Erhverv tidligere i år sendte til Kommissionen vedrørende investeringsplanen for mere bæredygtig fly – og skibsfart.
KURSER OG EVENTS
Dansk Erhverv Forsvar - Nytårskur
-
Medlemmer0 kr.
-
Ikke-medlemmer0 kr.
Kontakt
Transport
Jesper Kronborg
Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport