Konkurrence om offentlige opgaver skaber værdi, men Danmark udnytter ikke potentialet
Ny analyse fra Konkurrence og Forbrugerstyrelsen viser, at konkurrence om offentlige opgaver giver lavere priser og højere produktivitet. Alligevel har konkurrenceudsættelsen stået næsten stille i knap et årti, påpeger Dansk Erhverv.
Når der skabes reel konkurrence om offentlige opgaver, får det offentlige mere service og velfærd for pengene. Samtidig bidrager konkurrencen til at styrke produktiviteten og konkurrenceevnen i dansk erhvervsliv. Det fremgår af Konkurrence og Forbrugerstyrelsens netop offentliggjorte Status for offentlig konkurrence 2025.
Stilstand i konkurrenceudsættelsen kombineret med store forskelle peger på et uudnyttet potentiale.
Analysen viser, at det offentlige i 2024 har skabt konkurrence om opgaver for 136 mia. kr. Den samlede konkurrenceudsættelsesgrad målt ved indikator for konkurrenceudsættelse, IKU, ligger fortsat på 26 pct. Niveauet har i store træk været uændret siden 2017, bortset fra en midlertidig stigning under pandemien.
“Det er positivt, at det i Status for offentlig konkurrence slås fast, at konkurrence er et effektivt middel til at få mere service og velfærd for de offentlige midler. Men det er samtidig bekymrende, at udviklingen har været så flad i så mange år,” siger Morten Jung, branchedirektør i Dansk Erhverv.
Dertil kommer, at selvom det samlede niveau for konkurrenceudsættelse har været stabilt i en årrække, viser analysen markante forskelle mellem stat, regioner og kommuner samt store variationer kommunerne imellem.
Ifølge Dansk Erhverv peger disse forskelle på, at der fortsat er et betydeligt uudnyttet potentiale for at styrke konkurrencen.
“Når forskellene er så store på tværs af myndigheder, er det et klart tegn på, at der er potentiale for at arbejde mere målrettet med konkurrence,” siger Morten Jung.
Konkurrence giver lavere priser og højere produktivitet
I Status for offentlig konkurrence dokumenterer Konkurrence og Forbrugerstyrelsen, at prisen på en offentlig opgave i gennemsnit er 10 til 13 pct. lavere, når der modtages fire tilbud frem for ét. Effekten gælder på tværs af opgavetyper og ordregivere og understreger betydningen af at sikre reel konkurrence om offentlige opgaver.
Analysen peger samtidig på, at konkurrence bidrager til den finanspolitiske holdbarhed og har afledte positive effekter på produktiviteten i erhvervslivet.
“Hvis vi mener det alvorligt med at få mere velfærd for pengene og styrke produktiviteten, skal konkurrence være et bevidst politisk valg. Det kræver klare og ambitiøse målsætninger for konkurrenceudsættelse baseret på indikator for konkurrenceudsættelse,” siger Morten Jung.
Tydelige målsætninger baseret på IKU vil skabe et fælles pejlemærke på tværs af stat, regioner og kommuner. Det vil give offentlige ordregivere bedre rammer for at arbejde systematisk med konkurrence og give virksomheder større forudsigelighed i samarbejdet med den offentlige sektor.
Kurser & Events
Værd at vide som tilbudsgiver til det offentlige
-
Medlemmer0 kr.
-
No show gebyr500 kr.
Værd at vide som tilbudsgiver til det offentlige
-
Medlemmer0 kr.
-
No show gebyr500 kr.
Aktindsigt i udbudssager
-
Medlemmer0 kr.
-
Ikke-medlemmer990 kr.
-
No show gebyr500 kr.
Kontakt