Spring til indhold

Nyt EU-udspil fra Dansk Erhverv: Styrk medierne i en digital verden

19. december 2025

I en tid med stigende misinformation er stærke, uafhængige medier vigtigere end nogensinde. To ud af fem unge i Europa oplever ugentligt falske nyheder, og mediernes rolle som demokratiets hjørnesten er under pres. Derfor lancerer Dansk Erhverv et nyt EU-udspil med konkrete anbefalinger til, hvordan EU kan styrke mediernes demokratiske rolle og sikre de retter rammer for kommerciel succes.

Kvinde tjekker telefon
Dansk Erhverv har udarbejdet et nyt EU-udspil med anbefalinger til, hvordan vi på europæisk niveau kan styrke medierne.

Et annoncemarked under pres, ændrede medievaner og en rivende global teknologisk udvikling betyder, at medierne står overfor et betydeligt pres for at udvikle sig og innovere. Samtidig trækker øget regulering værdifulde ressourcer ud af medierne - ressourcer der ellers skulle være investeret i vækst, innovation og kvalitetsindhold.

Som de europæiske kultur- og medieministre for nylig understregede i en fælles erklæring, så er troværdige medier et afgørende værn i beskyttelsen af de europæiske demokratier. Det skærpede EU-fokus, bland andet gennem fælleserklæringen og initiativer som Det Europæiske Demokratiskjold, er positivt og et vigtigt skridt i den rigtige retning.

”Uafhængige medier skaber debat, informerer borgerne og holder magthavere ansvarlige. De er afgørende for, at borgerne har adgang til troværdig og kritisk information, som muliggør velinformerede beslutninger og styrker demokratisk deltagelse. For at medierne kan udfylde deres vigtige rolle, skal vi sikre rammer, der gør det muligt for dem at lykkes kommercielt,” siger vicedirektør i Dansk Erhverv, Jakob Ellemann-Jensen:

”Det er vigtigt at gribe opgaven an med balance og omtanke, så man undgår at pålægge medierne unødige regulatoriske byrder og omkostninger eller begrænse deres evne til innovation. En afbalanceret regulering bør fremme fair konkurrence og samtidig give medierne frihed til at operere uafhængigt.”

Falsk og vildledende information er ifølge en Eurobarometer-undersøgelse den største trussel mod demokratiet i EU blandt unge europæere. Det understreger behovet for stærke, uafhængige medier, der kan levere troværdig information og modvirke misinformation.

Derfor har Dansk Erhverv med input fra sine medlemmer udarbejdet et nyt EU-udspil med anbefalinger til, hvordan vi på europæisk niveau kan styrke medierne og sikre, at de fortsat kan være demokratiets hjørnesten i en digital tidsalder.

Udspillet rummer 18 konkrete anbefalinger som fordeler sig inden for følgende indsatsområder:

· Reguleringsrammer og fair konkurrence

· Balance mellem ophavsret og innovation

· Styrkelse af digital udvikling og kompetencer

· Europæisk Demokratiskjold

Udspillet kommer med anbefalinger der blandt andet skal sikre fair markedsvilkår, beskytte rettigheder og styrke innovationen i den europæiske mediebranche med et mål om at skabe et frit og økonomisk bæredygtigt medieøkosystem i Europa.

”Med udspillet peger vi blandt andet på, at tung regulering og komplekse regler i dag udfordrer mediernes mulighed for at drive forretning. Det gælder for eksempel forordningen om politiske reklamer, som i praksis har fået flere medier til helt at opgive at bringe politiske reklamer - med både økonomiske og demokratiske konsekvenser til følge.” udtaler Jakob Ellemann-Jensen.

Dansk Erhverv repræsenterer den kommercielle mediebranche bredt set lige fra indholdsproducenter til broadcastere og distributører. Medlemsvirksomhederne bidrager til, at danskerne hver dag kan vælge mellem et stort og varieret udbud af film, tv, serier, musik, radio, podcast, aviser, magasiner etc.

Læs Dansk Erhvervs mediepolitiske udspil ”Empowering Media in a Digital World” herunder. 

Dansk Erhvervs EU-medieudspil 2025
pdf

Læs også

Nyhed

Ny undersøgelse afslører stor vækst i digitalt pirateri

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at omfanget af ulovlig streaming og download er vokset markant på få år. Hver femte dansker mellem 15 og 74 år har ulovligt streamet eller downloadet indhold inden for det seneste år. ”Vi ser et bekymrende holdningsskred,” lyder det fra erhvervsorganisationen.

Nyhed

Ny aftale om forbud mod spilreklamer: Får store konsekvenser for spiludbydere og annoncemarkedet

Der er i dag indgået politisk aftale om forbud mod spilreklamer. Aftalen vil få vidtgående konsekvenser for både spiludbydere, medier og bureauer. Dansk Erhverv er skeptisk overfor ministeriets vurdering af økonomiske konsekvenser af aftalen.

Kontakt

Finans, Medier & Kreative Erhverv

Caroline Bilstrup

Politisk konsulent

Finans, Medier & Kreative Erhverv

Sune Jensen

Fagchef for Medier og Kreative Erhverv