Børnefamilierne er på tilbudsjagt: Sådan finder forbrugerne netbutikker, de ikke har brugt før
Prisen har fået større betydning for danskerne, og det viser sig også i den måde, som forbrugerne finder nye netbutikker at handle i. Det kan du blive klogere på i den dugfriske E-handelsanalyse.
2024 bød på en ganske bemærkelsesværdig milepæl i dansk e-handel. For første gang svarede mere end halvdelen af forbrugerne, at de havde handlet på nettet i løbet af den seneste uge.
Samtidig er andelen af danskere, der vil handle alle slags varer på nettet den højeste nogensinde – også højere end under corona, hvor der i perioder ikke var andre muligheder end at handle online.
Det er en superkombination, der bør vække glæde i dansk e-handel, forklarer Carsten Rose Lundberg, som er branchedirektør for digital handel i Dansk Erhverv:
”Det fortæller mig, at butikkerne er gode til at få kunderne til at komme igen og igen, men det giver også butikkerne mulighed for at lokke nye kunder til.”
Søgemaskinerne topper, mens tilbud får stadig større betydning
Spørgsmålet er så, hvad butikkerne skal gøre for at blive fundet af kunderne? For at finde svar på det, er vi dykket ned i E-handelsanalysen 2024.
Analysen viser, at man ikke må undervurdere Google og andre søgemaskiner. Det er stadig den primære vej ind i nye butikker for danskerne:
”Du skal med andre ord have styr på din SEO og dine paid ads,” siger Carsten Rose Lundberg og fortsætter:
”Men det afhænger også af din målgruppe. Eksempelvis er sociale medier næsten lige så vigtige for de unge som søgemaskiner.”
Pris har de senere år fået mere betydning for forbrugerne, og det viser sig også i den måde, de finder nye butikker på.
”Der er generelt flere, der kigger mod tilbudssites og prissammenligningssites, og særligt for børnefamilierne, er der tale om en markant udvikling. Det er helt klart værd at være opmærksom på,” siger Carsten Rose Lundberg.
Disse brancher får flest nye kunder
I 2024 var der færrest, der senest handlede i en ny netbutik indenfor take-away, dagligvarer og personlig pleje. Her havde ca. 8 ud af 10 (82 pct.) allerede handlet i den samme butik online før. Til gengæld køber forbrugerne oftere fra nye webshops, når det gælder elektronik og hvidevarer (37 pct.) samt bolig og have (48 pct.).
Log ind og hent hele E-handelsanalysen 2024.
Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Kontakt

Digital Handel
Carsten Rose Lundberg
Branchedirektør for digital handel

Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent