;
Gemt

EU's kommende udbudsdirektiver: En historisk mulighed for at styrke konkurrence, innovation og samfundsværdi

28. juli 2025

Når EU’s udbudsregler skal revideres, må vi gribe muligheden for at forvandle 2.000 mia. euro i offentlige indkøb til et strategisk værktøj for vækst og konkurrence. Sådan lyder budskabet fra Dansk Erhverv og Morten Løkkegaard i et fælles debatindlæg i Børsen.

Offentlige indkøb udgør hele 14 pct. af EU’s BNP. Derfor bør de bruges mere strategisk – ikke mindst i en tid, hvor Europa står over for global konkurrence, krig i nærområdet og pres på forsyningskæderne.

Men som det er i dag, er konkurrencen om de offentlige kontrakter alt for lav. I op mod hver femte udbud modtages der kun ét tilbud, og mange opgaver udbydes slet ikke. Det hæmmer innovation, forringer kvaliteten og betyder dårligere værdi for skatteborgernes penge.

I et fælles indlæg i Børsen opfordrer Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, og Morten Løkkegaard (V), medlem af Europa-Parlamentet, derfor til et regelsæt, der er tilpasset nutidens behov og fremtidens muligheder.

De peger på fire centrale principper for reformen:

  • Styrk konkurrence ved at nedbryde adgangsbarrierer og fremme grænseoverskridende udbud
  • Reducer bureaukratiet gennem digitalisering og standardisering
  • Understøt strategiske mål som grøn omstilling og forsyningssikkerhed
  • Skab mere fleksibilitet i reglerne, så innovation kan trives
     

Med EU-formandskabet kan Danmark spille en afgørende rolle i at sætte retningen for denne reform. Det skal vi udnytte – til gavn for virksomhederne, samfundet og Europas konkurrencekraft.

Kontakt

Offentlig-Privat Samarbejde

Malene Jæpelt

Fagchef for offentlig-privat samarbejde
Medarbejderprofil