{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. juli 2025
Den 1. oktober 2025 træder det udvidede producentansvar for emballage i kraft i Danmark.
Det er et system, Dansk Erhverv har bakket om. Men vi har også advaret om, at en hastig implementering, uden at systemet og kontrol med kommunerne var på plads, ville lede til øgede omkostninger for virksomheder og forbrugerne.
Det er desværre der, vi er nu.
For den samlede årlige pris, som de omfattede virksomheder skal betale, er 580 millioner kroner højere end først antaget. Det rammer alle led – fra producent til engros og detail.
Derfor har Dansk Erhverv i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri netop sendt et brev til den ansvarlige minister (miljøministeren), hvor vi opfordrer til hurtig handling.
Et konkret eksempel
Særligt kommunernes rolle i den danske implementering af producentansvaret er afgørende og har vist sig problematisk, da kommunernes omkostninger til indsamling af husholdningsaffald udgør cirka 75 % af den samlede omkostning.
Derfor har Dansk Erhverv løbende påpeget, at det var vigtigt med effektivitetskrav og kontrol med kommunernes omkostninger, hvilket også er i tråd med intentionen om at begrænse omkostningerne i den politiske aftale bag producentansvaret fra 2020.
Dette er ikke blevet efterlevet, og vi kan nu se resultaterne.
Kommunernes udmeldte omkostninger (i form af gebyrer) er 50 % højere end det, Miljøstyrelsen fik dem vurderet til i 2021. Samtidig ses meget store prisforskelle mellem kommuner.
Et konkret eksempel er prisen for at indsamle pap, der divergerer med 4000 % fra den billigste til den dyreste kommune.
Mange kommuner har tilmed ikke overholdt tidsfristen i bekendtgørelsen for udmelding af priser, og andre har ikke opgjort priserne i overensstemmelse med krav i emballagebekendtgørelsen. Begge dele har stillet virksomhederne i en særdeles presset situation, eftersom de først nu cirka tre måneder før ikrafttræden kender omkostningerne for håndtering af deres emballager.
Samtidig betyder den danske implementering og manglende kontrol og håndtering af Temu og andre free-riders, at de virksomheder, som overholder reglerne, kommer til at betale for dem, der ikke overholder loven. Det er unfair og uholdbart, og betyder højere priser for danske forbrugere.
Priserne, som virksomhederne skal betale for de enkelte fraktioner, er så høje, at mange dagligdags forbrugerprodukter forventes at stige med flere procenter, alt efter hvor stor en del af omkostningen emballagen udgør i produktet.
Det er også vigtigt at notere, at højere priser vender den tunge ende nedad og rammer lave indkomster kraftigere end høje indkomster.
Behov for hurtige tiltag til at sikre effektivitet i kommunerne
Samlet set er virksomhedernes omkostninger steget fra forventet 1.093 mio. om året til 1.673 mio. kr. om året på grund af den manglende kontrol med omkostningerne i kommunerne fra ikrafttrædelsen af producentansvaret.
Vi har gentagne gange påpeget, at det var vigtigt med effektivitetskrav til kommunerne, et såkaldt ’basisserviceniveau’, da det ville sætte en ramme for, hvad der skal betales for samt grænse for kommunernes prissætning.
Fra Dansk Erhvervs side opfordrer vi til:
Dansk Erhverv mener, det er afgørende, at der findes en hurtig løsning på de allerede indmeldte kommunale gebyrer for 2025, og sikre, at kommunerne ikke indmelder producentgebyrerne på samme måde 1. oktober, så erhvervslivet undgår samme situation igen med manglende og forkerte gebyrer.