{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
20. juni 2025
Regeringens nye udviklingspolitiske strategi lægger op til en tættere kobling mellem bistand og erhvervspolitik. I Dansk Erhverv ser vi det som et nødvendigt skridt i en tid, hvor udviklingspolitik i stigende grad også handler om strategiske interesser og økonomisk diplomati.
”Udviklingspolitik er ikke bare idealisme – det er også et redskab til at styrke danske og europæiske interesser i en tid med store geopolitiske forandringer. Derfor er det afgørende, at danske virksomheder, store som små, får bedre adgang til finansiering, markeder og partnerskaber i det Globale Syd,” siger Nikolaj Juncher Wædegaard, underdirektør i Dansk Erhverv.
Et styrket samarbejde mellem erhvervslivet og civilsamfundet bør samtidig være en bærende søjle i dansk udviklingspolitik. NGO’er spiller en nøglerolle i at sikre lokal forankring, mens virksomheder bidrager med teknologi, investeringer og skalering.
”Hvis vi vil skabe bæredygtig udvikling og langtidsholdbare løsninger i det Globale Syd, kræver det et langt stærkere samspil mellem virksomheder og NGO’er. NGO’erne har den lokalforankrede indsigt og tilstedeværelse, og erhvervslivet kan bidrage med investeringer, teknologi og skalering. Det er i netop det krydsfelt, at vi for alvor kan rykke,” siger Nikolaj Juncher Wædegaard, underdirektør i Dansk Erhverv.
Samarbejdet skal ikke kun styrkes i implementeringen – det bør også tænkes systematisk ind i strategiens planlægning, partnerskaber og finansielle værktøjer. Det gælder ikke mindst på energiområdet, hvor investeringer i vedvarende energi, energieffektivitet og grøn infrastruktur kan skabe lokal og regional udvikling, og hvor danske virksomheder kan bidrage med løsninger og kompetencer.
Strategien introducerer en ”gevinst-trekant”, hvor danske løsninger skal bidrage til bæredygtig udvikling i partnerlande, samtidig med at danske virksomheder styrkes gennem lokal produktion, sourcing og videndeling. Udenrigsministeriet etablerer en one-stop-shop for virksomheder, IFU omdøbes til Impact Fund Denmark, og en ny Afrika-facilitet på 100 mio. kr. skal fremme SMV-investeringer.
”Strategien har høje ambitioner for privatsektoren rolle og inddragelse. Det er godt. Dog er realiteten en anden for mange SMV’er. For dem handler det ikke om at erobre nye markeder, men om at håndtere valutaudsving, politisk usikkerhed og lange myndighedsprocesser. Derfor skal vi styrke deres risikodækning og reducere kompleksiteten, hvis vi skal lykkes med at få dem med,” siger Nikolaj Juncher Wædegaard.