{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
13. maj 2025
Dansk Erhverv præsenterer tirsdag 11 anbefalinger til en grønnere vejtransportsektor. Med gode rammevilkår og målrettet politisk handling er det muligt at skabe incitamenter hos virksomhederne til at følge den grønne vej.
Vejtransportsektoren er en styrkeposition for Danmark. Den efterlader et positivt fodaftryk på dansk økonomi, men også et negativt aftryk på klimaet og på afhængigheden af importerede fossile brændsler. Derfor er den grønne omstilling en nødvendighed, men det er afgørende, at virksomhedernes konkurrencekraft ikke sænkes i takt med CO2-udledningerne. Men vi sakker bagud i Europa. I EU var kun ca. 2 pct. af nye lastbiler elektriske, mens andelen er over seks gange højere i Kina, hvor hele 13 pct. af alle nye lastbiler i 2024 var elektriske.
”Der er allerede taget gode initiativer i Danmark og EU til at fremme den grønne omstilling og elektrificeringen af den tunge vejtransport, men vi skal op i et helt andet gear, hvis vi skal følge med udviklingen i fx Kina, hvor der kommer dobbelt så mange el-lastbiler på gaden i en enkelt måned, som der gør i Europa på et helt år,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør for Transport i Dansk Erhverv.
Behov for økonomisk støtte
Der er stadig en række barrierer at overkomme for virksomheder i den grønne omstilling. Med anbefalingerne peger Dansk Erhverv på både store og små håndtag, som man fra politisk hold kan dreje på for at fremme en bære- og levedygtig tung vejtransport.
”Virksomhederne vil gerne gå forrest i den grønne omstilling. Men der er stadig meget, der kan gøres for vejgodstransporten, som fx at udbrede vejnettet for dobbelttrailere eller sikre, at el-varebiler ikke bliver forskelsbehandlet i reguleringen. Derudover er fjern- og turistbusserne fuldstændig oversete i de politiske initiativer om grøn omstilling, og derfor peger Dansk Erhverv på, at der er behov for økonomisk støtte fra statslig side til branchen,” siger Jesper Kronborg.
En strategisk investering i sikkerhed
Den grønne omstilling sker i en ny geopolitisk virkelighed, hvor energiuafhængighed er blevet et centralt strategisk mål.
”Den sikkerhedspolitiske situation i Europa har tydeliggjort behovet for at mindske afhængigheden af fossile brændsler. Det kræver en massiv elektrificering og omstilling på tværs af de europæiske samfund. Elektrificering af transporten og en massiv udbygning af den grønne energiproduktion er derfor ikke blot en klimapolitisk nødvendighed, men også en strategisk investering i Danmarks og Europas sikkerhed”, siger Ulrich Bang, vicedirektør i Dansk Erhverv for Klima, Energi, Miljø & Byggeri.