;
Gemt

E-handelsprisen 2025: Dilling scorede hattrick til Dansk Erhvervs store prisfest

15. maj 2025

Den danske netbutik Dilling med base i Herning blev den helt store vinder, da Dansk Erhverv torsdag uddelte de prestigefyldte E-handelspriser og fejrede e-handelsbranchen. Matas, Hørkram og Skagen Clothing var også blandt vinderne.

Dilling-ehandelspris

Dilling, Dilling, Dilling.

Hele tre gange stod virksomheden øverst på skamlen, da Dansk Erhverv torsdag aften samlede 750 gæster til den årlige E-handelspris i Bella Center i København.

Dilling, der har hovedsæde i Herning og producerer og sælger økologisk uldtøj, vandt prisen for Bedste Eksportcase og specialprisen Bedste rene e-handelsvirksomhed. Som prikken over i’et vandt Dilling også Guldprisen, som gives til den virksomhed, der ifølge den særlige Guldjury er den skarpeste virksomhed blandt alle prisvinderne.

Det hattrick vakte selvsagt glæde hos Morten Dilling, som er fjerdegenerationsejer i familievirksomheden:

”Jeg er fuldstændig blæst bagover af taknemmelighed og stolthed. Det er så fantastisk at få den anerkendelse af så kompetente mennesker.”

De tre priser var på flere måder et højdepunkt for familievirksomheden:

”For nogle år siden havde vi kurs mod afgrunden, og så tog min far og jeg en beslutning om at satse på e-handel. Det reddede os – og i dag kulminerede det takket være alle medarbejderne.

Dilling

Guldjuryens begrundelser
Glæden og stoltheden er helt fortjent, siger Margit Friis, der er medlem af Guldjuryen og eCom Director, Royal Copenhagen & Georg Jensen:

”Dilling tager velfortjent Guldprisen i år fordi de har en kompromisløs tilgang til både kundeoplevelse, teknologi og kvalitet. De vil bare være en tand bedre end alle andre – og det er de.”

Hun uddyber:

”Deres evne til at forene stærke værdier og innovation, har sikret dem en markant vækst på både top- og bundlinje. Deres transformation fra en familieejet virksomhed fra 1916 til at være en skalerbar e-handelsvirksomhed drevet af teknologi, data og de nyeste digitale værktøjer, er imponerende. De formår at forene det kommercielle med deres værdier, og har drevet en stærk vækst uden for Danmark. Kombineret med, at de er en velfortjent vinder i både kategorien ”Eksport” og kategorien ”Rene netbutik”, var valget på Dilling som Guldvinder let. De er et forbillede for e-handel”.

Flere nye og velkendte ansigter
Blandt årets vindere af de i alt 11 E-handelspriser var der virksomheder, der aldrig før har vundet E-handelspriser. BJ-Gear vandt Bedste B2B-virksomhed med online omsætning under 200 mio. kr., mens Skagen Clothing og Returnflows vandt for Bedste E-handelsværktøj.

Der var dog også vindere, der tidligere har vundet E-handelspriser. Matas, der har flere priser på hylden, vandt for Bedste B2C-virksomhed med online omsætning over 100 mio. kr., og Hørkram, der vandt Guldprisen sidste år, vandt Bedste B2B-virksomhed med online omsætning over 200 mio. kr.

Netop kombinationen af nye og kendte virksomheder blandt vinderne vækker glæde hos Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

”Det er skønt med nye vindere, der har taget et spring frem og fået juryen til at spærre øjnene op. Det vidner om en branche i udvikling med mange dygtige virksomheder. Det er dog også et sundhedstegn, at vi ser virksomheder vinde flere år i træk, for det viser, at virksomhederne ikke hviler på laurbærrene, men hele tiden arbejder på at forny sig og skabe bedre løsninger.”

Se top tre i hver kategori og læs begrundelsen for vinderne her.  

Om E-handelsprisen

Dansk Erhverv afholder E-handelsprisen og faciliterer processen med indstillinger, udvalgsmøder og jurydag. Dansk Erhverv har dog ingen indflydelse på, hvem der bliver indstillet og vinder priserne, da dette suverænt styres af uvildige juryer, der er sat sammen af eksperter fra branchen – uden deltagelse fra Dansk Erhverv.

I år var der knap 1600 virksomheder indstillet til E-handelspriserne. Det er ny rekord – virksomheder kan godt være indstillede til flere priser.