;
Gemt

EU’s Single Market Strategy er et godt skridt mod et reelt indre marked, men det vigtige bliver at få alle medlemslande med

21. maj 2025

Med præsentationen i dag af en ny strategi for det indre marked, kommer der et længe ventet bud på at få ryddet op i de mange forskelligheder i EU-landene, som stadig hæmmer dét der burde være et stort europæisk indre marked. Dansk Erhverv ser positivt på strategien, men succesen skal måles på, at der reelt set kommer et indre marked, lyder det fra erhvervsorganisationen.

eu europa konkurrence 900.jpg

Det er positivt, at Europa-Kommissionen med dagens nye strategi endelig følger op på, hvad Dansk Erhverv har kæmpet for i mange år: At få skabt et reelt indre marked.

Kommissionen adresserer selv de såkaldte ’Terrible Ten’ – de ti barrierer og byrder der er mest skadelige for det indre marked, hvilket ifølge Dansk Erhverv er et godt sted at starte.

“Vi er meget tilfredse med, at Europa-Kommissionen vil se nærmere på disproportionale og fragmenterede lovgivninger som GDPR og udvidet producentansvar, samt at de lægger op til at gøre diverse produkt-, forbruger- og finansielle lovgivninger enklere. Det flugter med vores ønsker i Dansk Erhverv. Det vigtigste er dog, at de mange forslag i strategien omsættes til reelle forandringer ude i de enkelte medlemslande, så det indre marked faktisk bliver en realitet. For det er det paradoksalt nok ikke i dag – selvom et fælles marked er en af kongstankerne i det europæiske samarbejde” siger Nikolaj Juncher Wædegaard, underdirektør for internationale forhold i Dansk Erhverv.

EU-Kommissionen vil også indføre en mellemkategori af virksomheder kaldet ’små mid-caps’.

“Det glæder os, at Kommissionen har anerkendt fordelene ved en mere nuanceret kategorisering af virksomheder. Det skaber proportionalitet og fleksibilitet i lov- og rapporteringskrav,” siger Nikolaj Juncher Wædegaard.

Dansk Erhverv er også tilfreds med, at Kommissionen lægger vægt på digitalisering som et værktøj til at håndhæve og gøre EU-regler ens på tværs af medlemslandene.

“Digitalisering af erhvervslivets rapportering til det offentlige er en dansk styrkeposition, og vi skal have resten af Europa med. Særligt positive er vi overfor tiltag som bl.a. det Digitale Produktpas og Single Digital Gateway, som skal gøre al relevant produktinformation tilgængeligt for både europæiske forbrugere, virksomheder og myndigheder hurtigt og simpelt. Desuden byder vi Kommissionens fokus på harmonisering og digitaliseringen af offentlige udbud meget velkomment,” siger Nikolaj Juncher Wædegaard.

Dansk Erhverv savner dog fokus på at løse problemerne med de store onlinemarkedspladser uden for EU, som skaber store problemer for EU’s borgere og virksomheder.

"Vi er meget bekymrede for de massive mængder farlige produkter der strømmer ind i EU fra onlinemarkedspladser som fx TEMU. Strategien svarer ikke på disse problemstillinger, selvom det er yderst kritisk for forbrugersikkerheden, miljøet og europæiske virksomheder. Vi opfordrer derfor til, at onlinemarkedspladser, der sælger produkter fra ikke-EU-lande til Europa, skal underlægges samme lovgivning som enhver anden europæisk forhandler. Lignende praksisser bør følge samme regler, ellers undergraver vi det indre marked,” siger Nikolaj Juncher Wædegaard.

Kontakt

Digitalisering, Teknologi, Tele & Tværgående Koordination

Nikolaj Juncher Wædegaard

Underdirektør
Medarbejderprofil
Presse

Jesper Ingemann

Pressekonsulent