;
Gemt

Glem alt om kun at toppe Google: Nu skal du både have styr på SEO og GEO

08. maj 2025

At ligge nummer ét på Google har længe været guldstandarden for webshops, men danskernes øgede brug af AI betyder, at netbutikkerne nu skal være opmærksomme på en ny købsrejse-indgang. Det kan du blive klogere på her. 

kvinde-AI

Når forbrugerne tager de første skridt mod et køb på nettet, begynder de oftest på Google. Derfor har kampen om en topplacering på Google-søgelisten været en af de vigtige discipliner for netbutikker.

Også på dette område vil AI dog skabe forandring. En undersøgelse fra analysebureauet Gartner spår, at en fjerdedel af alle online søgninger allerede om få år vil starte i en AI-søgemaskine som ChatGPT eller Gemini.

Det giver god mening for forbrugerne, forklarer Henning Madsen, som er SEO-ekspert og adm. direktør i marketingbureaet InboundCPH:

”I stedet for selv at pløje igennem ti forskellige links på Google, kan forbrugerne spørge AI'en: "Hvor finder jeg de bedste punkterfri og lette cykeldæk i Aarhus?" eller "Hvem er en autoriseret VVS'er i mit område?"

AI'en går så i gang med at scanne internettet, men i stedet for bare at give en liste med links, genererer den et svar – en opsummering, en anbefaling, en direkte henvisning. 

”Står din virksomhed ikke i det svar, risikerer du at blive usynlig, selvom du måske ligger nr. 1 på den "gamle" Google-liste!” pointerer Henning Madsen.

Du skal have styr på SEO og GEO
Hvordan sikrer du, at du står i svaret? Det gør du ved at få styr på din GEO.

Det betyder kort fortalt, at din hjemmeside ikke kun skal snakke Googles sprog (det SEO, vi kender), den skal også kunne "snakke" med AI'en, forklarer Henning Madsen og pointerer, at det ikke betyder, at du skal droppe dit SEO-arbejde:

”Det handler om at sikre, at din information er struktureret, klar og tillidsværdig, så AI'en tør bruge den, når den svarer kunderne. Kombinationen af god gammeldags SEO og den nye GEO er vejen frem, hvis du vil ramme kunderne, uanset hvor eller hvordan de vælger at søge.”

Bliv klogere
Henning Madsen har for nylig været i studiet hos Dansk Erhverv for at holde et oplæg om, hvorfor og hvordan netbutikker skal arbejde med GEO. Det kan du se eller gense her.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil