;
Gemt

Undersøgelse: Kontroller og tilsyn koster unødigt mange kræfter i turismebranchen

08. maj 2025

Efterlevelse af regler om GDPR, arbejdsmiljø og bæredygtighed står højt på listen over hovedpiner hos virksomheder i turisme- og oplevelseserhvervet. Det viser en medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv, der også konkluderer, at kontroller og tilsyn fra Arbejdstilsynet fylder meget hos erhvervet.

Oplever du også, at regler om databeskyttelse og arbejdsmiljø fylder meget i din hverdag?

Så er du ikke alene. I en undersøgelse fra Dansk Erhverv viser svarer virksomhederne inden for turisme, kultur og oplevelse på, hvike byrder og regler der præger deres hverdag mest. 

Flest virksomheder (68 pct.) svarer, at det gør databeskyttelse og teknologi (eksempelvis GDPR), mens 38 pct. svarer arbejdsmiljøregler, og 38 pct. svarer klima, miljø og bæredygtighed, eksempelvis rapporteringskrav. 

Der er dog håb forude, påpeger Lars Ramme Nielsen, branchedirektør i Dansk Erhverv. 

"EU-kommissionen har allerede taget fat på at reducere de administrative byrder forbundet med CSRD og bæredygtighedsrapportering, og inden sommer forventes der et udspil, der skal gøre GDPR lettere at håndtere for små og mellemstore virksomheder. Det er enormt positivt at vi ser ind i en forenkling af en række regler, der koster unødigt mange ressourcer for virksomhederne." 

Knap hver tredje virksomhed oplever øget kontrol fra Arbejdstilsynet
Anderledes problematisk ser det dog ud, når det gælder arbejdsmiljøregulering. 31 pct. af virksomhederne inden for turisme, kultur og oplevelse har oplevet stigende kontrol og tilsyn fra Arbejdstilsynet de seneste tre år, mens andelen er 19 pct. for alle danske virksomheder, viser undersøgelsen fra Dansk Erhverv.

Turisme- og oplevelseserhvervet er særligt mærket af social dumping- og arbejdsmiljøregulering på grund af det store antal servicemedarbejdere, mange arbejdsfunktioner og mange internationale medarbejdere, forklarer Lars Ramme Nielsen: 

”Myndighedernes kontrol af virksomheder med internationale medarbejdere har været stigende gennem en årrække. Det har nået et niveau, som slet ikke står mål med mængden af overtrædelser. Samtidig er kontroller endnu en sten i skoen, når man som virksomhed ønsker at sikre tilstrækkelig faglært arbejdskraft fra udlandet”.

Dansk Erhverv mener, at indsatsen mod social dumping bør tage afsæt i en grundig kortlægning af, i hvilket omfang indsatsen som udgangspunkt står mål med problemets omfang, og om den i forlængelse heraf er omkostningseffektiv.

Kontrolbesøg skal ændres 
Virksomheder indenfor turisme, kultur og oplevelse dækker som serviceerhverv mange former for beskæftigelse, der kræver særlige tilsyn og kontroller eksempelvis rengøring, madlavning, kontorarbejde medvidere.

Samtidig oplever mange virksomheder, at Arbejdstilsynets afgørelsestyper skaber unødvendige administrative byrder uden at gavne arbejdsmiljøet.

”Der er en lang række ting ved Arbejdstilsynets kontrolbesøg som vi i Dansk Erhverv gerne ser ændret. Blandt andet bør visse afgørelsesformer ved kontrolbesøg genovervejes og helt afskaffes, og Arbejdstilsynets hjemmel til tilsynsvirksomhed skal præciseres, så virksomhedernes retssikkerhed øges,” siger Lars Ramme Nielsen.

Godt 250.000 lønmodtagerjobs i Danmark er afhængige af turisme- og oplevelseserhvervet, viser en analyse fra Dansk Erhverv. Det svarer til godt 8 pct. af samtlige lønmodtagere i Danmark, og erhvervet er dermed langt større målt på ansatte end eksempelvis medicinalindustrien og landbruget.

Læs hele analysen og se kataloget med 111 konkrete forslag til oprydning og forenkling.

Mindre bøvl – mere vækst: Se Dansk Erhvervs forslag til at stoppe regeltsunamien

Læs også

Kontakt

Turisme, Oplevelser & Kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil