{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
30. maj 2025
Den kommunale serviceramme løftes med 3,5 mia. kr., og samtidig skal kommunerne nedbringe administrationsudgifterne med 250 mio. kr. Det giver samlet set et løft på 3,2 mia. kr. Dansk Erhverv ser det som positivt, at den nære velfærd prioriteres. Der er behov for et stærkt fokus på kvalitet i velfærden og her spiller både offentlige leverandører, private virksomheder, selvejende institutioner og civilsamfundsorganisationer en vigtig rolle.
Specialiseret socialområde: Risiko for, at kommunernes økonomi prioriteres højere end den rette indsats til borgeren
Aftalen lægger op til, at kommunerne i regi af KKR skal samarbejde om kapacitetsovervågning og -udvikling – især i forhold til botilbud for borgere med komplekse behov. Det bekymrer fortsat Dansk Erhverv.
“Vi frygter, at kommunerne får fripas til at prioritere egne tilbud og økonomi over kvalitet og borgerens frie valg. Her er regeringen endnu ikke i mål med ambitionen om ligestilling mellem offentlige og ikke-offentlige aktører,” siger Tony Bech, branchedirektør i Dansk Erhverv.
Det er dog positivt, at den kommunale botilbudspulje ikke videreføres i år. Dansk Erhverv opfordrer til, at der i stedet skabes et samlet overblik over kvaliteten i de eksisterende tilbud, herunder gennem en forbedring af Tilbudsportalen og udarbejdelsen af en specialeplan.
Dansk Erhverv ser frem til det videre samarbejde med Social- og Boligministeriet om:
Psykiatriplan: Afklaringspladser i kommunalt regi – men hvad med den ikke-offentlige socialpsykiatri?
Økonomiaftalen følger op på 10-årsplanen for psykiatrien og omtaler etableringen af nye afklaringspladser i kommunerne. Her skal borgere, der udskrives fra psykiatrien, modtage støtte under afklaring af deres videre forløb. Men pladserne tænkes udelukkende i kommunalt regi.
Men ligesom i vores pressemeddelelse fra offentliggørelsen af 10-årsplanen, vil vi i Dansk Erhverv igen understrege behovet for at indtænke kapacitet og kompetencer fra den ikke-offentlige socialpsykiatri.
Ældreområdet: Fokus på tid, kvalitet og implementering
Økonomiaftalen mellem regeringen og KL rummer flere centrale elementer med betydning for ældreplejen. Aftalen bekræfter, at fuld implementering af ældrereformen vil tage tid – både for kommunale og private leverandører, som skal have tid til at konsolidere sig. Dertil understreger aftalen, at kommunerne har en vigtig opgave i at udbrede helhedspleje. Her er det afgørende, at kommunerne går i tæt dialog med de private leverandører af helhedspleje om tydelig information til borgerne om indhold og valgmuligheder.
Dansk Erhverv anerkender intentionerne, men påpeger samtidig, at der er behov for langt større tydelighed i prioriteringerne – ikke mindst hvis ambitionerne om bedre kvalitet, større selvbestemmelse og valgfrihed for den enkelte ældre samt innovationen i ældreplejen skal omsættes til konkret virkelighed.
Styrket digital infrastruktur og investeringer i velfærdsteknologi
Økonomiaftalen indeholder også flere tiltag inden for udbredelse af velfærdsteknologi og styrket digitalisering. Der afsættes midler til etableringen af 4-5 tværkommunale it-serviceorganisationer, som skal varetage basal drift, cybersikkerhed og understøtte en mere samlet digital infrastruktur i kommunerne. I 2026 afsættes 45 mio. kr. i anlægsinvesteringer og en tilhørende lånepulje på 90 mio. kr. til implementering. Derudover sættes der fokus på udbredelse af velfærdsteknologi med udgangspunkt i de anbefalinger, der udarbejdes i disse uger fra partnerskaber under Ældreministeriet.
“Det er afgørende, at udviklingen af kommunernes digitale infrastruktur bidrager til at fjerne barrierer for mindre og innovative virksomheder på velfærdsteknologiområdet. Velfærdsteknologi skal ikke kun udvikles – det skal også kunne implementeres og skaleres i praksis. Det kræver, at kommuner og leverandører samarbejder tæt, og at markedsadgangen styrkes, ikke begrænses,” understreger Tony Bech.
Rekruttering fra udlandet og færre regler i ældreplejen kræver inklusion af alle aktører
Aftalen rummer også planer om at tiltrække sundheds- og plejepersonale fra tredjelande som Indien og Filippinerne. Et nyt modtagerapparat skal udvikles, og der afsættes 10 mio. kr. i 2025 til understøttende tiltag i udvalgte kommuner. Men der mangler klare tilkendegivelser af, at også private og selvejende leverandører vil få adgang til denne ordning – trods deres væsentlige rolle i ældreplejen.
“Det giver god mening at se ud over landets grænser for at sikre flere medarbejdere i ældreplejen, men det nytter ikke, hvis det kun er de kommunale arbejdsgivere, der får adgang til ordningerne. Private og selvejende leverandører løfter en væsentlig del af opgaven. Derfor skal de også have reel adgang til både udenlandsk arbejdskraft og til de forenklinger, der skal lette hverdagen i ældreplejen,” siger Tony Bech.
Flere forenklinger i ældreplejen – men behov for konkrete mål og lige adgang for alle leverandører
Samtidig fremhæves det i aftalen, at 37 nye statslige regel- og forenklingstiltag skal realiseres. På ældreområdet drejer det sig bl.a. om mere dialog før bekymringshenvendelser til Styrelsen for Patientsikkerhed samt en ny model for fritagelse fra digital selvbetjening. Begge dele vurderes som skridt i en mere tillidsbaseret og samarbejdsorienteret retning, men der efterlyses fortsat konkrete mål for at reducere dokumentationsbyrden for både offentlige og ikke-offentlige aktører.
Dansk Erhverv vil følge op på den lokale udmøntning af aftalen og arbejder aktivt for, at både finansieringen, teknologiinvesteringerne og rekrutteringsindsatserne bliver tilgængelige for alle leverandører i ældreplejen. Den fulde succes med ældrereformen afhænger af, at alle aktører får mulighed for at bidrage – og at rammevilkårene understøtter innovation, partnerskaber og borgernes ret til valgfrihed.
Dagtilbud: 3 mia. kr. i investeringer og nyt fokus på kvalitet
Der er lagt op til investeringer for 3 mia. kr. i dagtilbudsområdet, bl.a. til bedre indeklima og legepladser. Den nye nationale kvalitetsundersøgelse nævnes som en løftestang til at styrke fokus på tilsyn og kvalitetsarbejdet. Med private og selvejende dagtilbud som centrale aktører – de udgør ca. 25 % af området – er det afgørende, at de inddrages i det videre arbejde.
Alkoholbehandling: Brug for gennemsigtighed og standarder – ikke kommunal styring
Et nyt initiativ skal undersøge, hvordan kommunerne bedre kan styre kapaciteten i den ambulante alkoholbehandling. Dansk Erhverv advarer mod, at en sådan tilgang underminerer borgerens ret til frit valg, anonymitet og adgang til vederlagsfri behandling.
“Fokus bør være på at styrke kvalitet og gennemsigtighed, f.eks. gennem nationale kvalitetsstandarder – ikke på at styre borgerens adgang til behandling,” lyder det fra Tony Bech, branchedirektør hos Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv følger nu den videre implementering tæt og deltager aktivt i dialogen med ministerier, kommuner og øvrige aktører – med fokus på kvalitet, ligestilling af aktører og borgerens frie valg.