;
Gemt

Se tallene: Disse sociale medier bruger dine kunder

27. maj 2025

De danske forbrugere følger i stor stil både virksomheder og influencers på sociale medier, men det varierer meget, hvilke medier de forskellige kunder bruger. Bliv klogere på forbrugernes præferencer her.

influencer

Der er god grund til at være til stede på sociale medier, hvis du vil nå ud til dine (potentielle) kunder.

For kunderne er der, og de vil gerne følge med.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for april viser, at 45 procent af danskerne følger netbutikker eller brands på sociale medier, mens hver fjerde følger influencers.

oversigt-sociale-medier

Virker det?
Det kræver ressourcer at være til stede på de sociale medier. Der skal postes og promoveres.

Så virker det – kommer der salg ud af det? Det spørgsmål vil mange chefer nok stille.

Og svaret er, at ja, det driver salg. 8 ud af 10 forbrugere, der følger netbutikker og brands, svarer, at de er blevet inspireret til køb via sociale medier. Det samme svarer godt halvdelen af dem, der følger influencers.  

Ikke overraskende er det særligt de unge forbrugere, der bliver inspireret gennem sociale medier.

Selvom de sociale medier spiller en stor rolle, er det stadig danskernes egen omgangskreds, der topper som den mest betydningsfulde inspirationskilde. 89 procent af kvinder og 83 procent af mænd lader sig inspirere af venner, familie og kolleger, når de beslutter sig for at købe online.

Det er vigtig viden for netbutikkerne, da det understreger, at den gode kundeservice og kontakt er vigtig, da det ofte er den, som kunderne fortæller videre om.

virker-sociale-medier-graf

Hvem bruger hvad?
Instagram og Facebook er klart de mest dominerende sociale medier for danskerne. Mens Facebook har en bredere brugerskare, er Instagram særlig populær blandt unge og børnefamilier.

Instagram er også mest brugt blandt dem, der følger influencere – 90 procent af dem, der følger influencers bruger Instagram til formålet.

YouTube har også en betydelig rolle. Omkring hver fjerde dansker bruger YouTube til at følge både netbutikker og influencere.

TikTok til de unge
TikTok er ved at etablere sig som en platform med voksende betydning for e-handel især blandt de yngre. 43 procent af de unge, der følger virksomheder, bruger TikTok til det.

Derimod er andelen, der bruger Snapchat og Pinterest til at følge brands, dalende. I 2025 bruger kun cirka hver ottende dansker disse platforme i denne sammenhæng – et fald sammenlignet med tidligere år.

Tøj og personlig pleje dominerer
Det er især dametøj, sko og accessories, som kunderne bliver inspireret til at købe. 35 procent af danskerne har købt denne type varer efter at være blevet inspireret på sociale medier. Mad og drikke ligger også højt med 33 procent, mens personlig pleje kommer ind som nummer tre med 25 procent.

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for april

 

 

Kontakt

Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent