;
Gemt

Dansk Erhverv bakker op om de infrastrukturelle elementer i aftalen om byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm

28. marts 2025

Regeringen og et flertal af partier i Københavns borgerrepræsentation har indgået en aftale om byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm samt finansieringen heraf. Dansk Erhverv er glade for de infrastrukturelle elementer, men der gemmer sig også en tidsel i rosenbedet. 

Regeringen og et flertal af partier i Københavns borgerrepræsentation har indgået en aftale om byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm. 

Branchedirektør i Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg, udtaler:  

”Vi er tilfredse med den del af aftalen, som omhandler udvidelsen af metroen i København. Metroen er helt central for trafikafviklingen i København og er med til at aflaste vejnettet ved at flytte passagerer fra deres bil og ned i metroen. Samtidig spiller metroen også en vigtig rolle i selve byudviklingen af København, hvor nye byområder blomstrer op omkring de nye metrostationer.”  

Udover en udvidelse af metroen er man også blevet enige om at bygge første etape af en østlig ringvej, der på sigt kan udvides, så den forbindes med Københavns Lufthavn. 

”Østlig Ringvej har stor betydning for aflastningen af trafikken i København, fordi det bliver muligt at lede trafik uden om det indre København ved at binde det nordlige og sydlige vejnet sammen. 

Det betyder også, at man - når den er fuldt udbygget - forbedrer adgangen til Københavns Lufthavn, men også til Øresundsforbindelsen, hvilket kan være med til at styrke hele Øresundsregionen, Derfor håber vi, at der bliver fulgt op på ambitionen om at etablere en fuld Østlig Ringvej,” siger Jesper Kronborg. 

Prisstigning til lufthavn
Aftalen indeholder også forskellige finansieringselementer, hvoraf ét af dem er en prisstigning på 20 kr. oven i den almindelige billetpris, når man rejser det sidste stykke til København Lufthavn med bus, tog eller metro.

Prisstigningen indføres fra 2027.  

”Vi er mindre glade for den del af finansieringen, der handler om at gøre det dyrere at tage til og fra Københavns Lufthavn. Man har i forvejen indført en passagerafgift på flyrejser, som trådte i kraft i år, og nu vil man så også gøre det dyrere at tage til og fra Københavns Lufthavn. At blive ved med at afgiftspålægge fører ikke til mere aktivitet. Det fører til mindre,” siger Jesper Kronborg:

”Københavns Lufthavn er helt central for at tiltrække turister til København og resten af landet og international arbejdskraft og studerende til vores mange virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Derfor så vi gerne, at det gik den anden vej, så vi kan tiltrække endnu flere til vores hovedstad og til Danmark. Derudover risikerer man at gøre den kollektive trafik mere utilgængelig, når man indfører forskellige takster på forskellige strækninger.”

Kontakt

Transport

Jesper Kronborg

Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport
Medarbejderprofil