;
Gemt

Dansk Erhverv deler målsætningen om grøn indenrigsluftfart, men er skeptisk over for den valgte model

11. marts 2025

Regeringen er sammen med SF og EL blevet enige om rammerne for den grønne indenrigsrute. Selvom Dansk Erhverv deler målsætningen om grøn indenrigsluftfart er vi skeptiske over for den valgte model for den grønne indenrigsrute.

Partierne bag aftalen om grøn luftfart (S, V, M, SF og EL) er blevet enige om rammerne for udbuddet af den grønne indenrigsrute, der efter planen skulle åbne i 2025.

I Dansk Erhverv er der overordnet set opbakning til målsætningerne i aftalen.

”For det første vil jeg gerne gentage vores opbakning til målsætningen om en grøn indenrigsrute i 2025 og 100 procent grøn indenrigsluftfart i 2030. Vi støtter en ambitiøs grøn omstilling af luftfartssektoren, da det kan være med til at vise vejen til en grønnere luftfart for resten af verden og samtidig give Danmark en styrkeposition i den grønne omstilling,” siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv  Transport.

Det var oprindeligt tanken fra aftalepartiernes side, at den grønne indenrigsrute skulle baseres på 100 % SAF i et dråbe-for-dråbe-princip. Men fordi standarden for 100 % SAF endnu ikke er godkendt, lægges der op til 50 % SAF, men fortsat baseret på en dråbe-for-dråbe-model.

”Jeg synes, at det er ærgerligt, at man ikke har lyttet til branchen, både i forhold til, at vi har sagt, at 100 % SAF næppe ville blive godkendt inden udgangen af 2025, men også når det kommer til den valgte model. En samlet branche har ved talrige lejligheder gjort opmærksom på, at dråbe-for-dråbe-modellen er væsentligt mere omkostningstung end en model baseret på massebalance-princippet, fordi det betyder, at der skal dedikeres et eller flere fly og standpladser til den specifikke rute som derfor ikke kan indgå i det øvrige rutenetværk samt betragtelige investeringer i tankningsinfrastruktur, da det ligeledes skal dedikeres til den specifikke rute. Det altovervejende hensyn, når vi taler grøn luftfart må altså være de konkrete reduktioner af klimaudledninger. Og det er det samme med massebalance-princippet, men for væsentligt færre omkostninger,” siger Jesper Kronborg.

Europa-Kommissionen skal godkende udbudsbetingelser
På baggrund af aftalen om den grønne indenrigsrute, skal Europa-Kommissionen nu godkende udbudsbetingelserne, inden udbuddet kan gå i gang. Dansk Erhverv opfordrer til at fokus nu rettes mod rammerne for produktionen af SAF samt det annoncerede pit-stop, hvor rammerne for den grønne indenrigsrute skal evalueres.

”Der er annonceret et såkaldt pit-stop i 2027, hvor rammerne for den grønne indenrigsrute skal evalueres. Vi vil foreslå, at dette bliver fremrykket, så vi får mulighed for at se, om ikke der er elementer, som skal justeres allerede i 2026.

Herudover er målet jo 100 % grøn indenrigsluftfart i 2030, og hvis vi skal nå det, så skal der turbo på produktionen af bæredygtige flybrændstoffer herunder særligt PtX. Derfor vil vi opfordre aftalepartierne til at få sat midlerne af til dette hurtigst muligt og droppe krydset til ældrechecken. En passagerafgift på flyrejser med det formål at skabe grøn luftfart skal gå til det, og intet andet,” siger Jesper Kronborg.

Kontakt

Transport

Peter Lübcke

Chefkonsulent