;
Gemt

Se listen: Her vil netbutikkerne bruge deres marketingkroner i 2025

19. marts 2025

Selvom TikTok vinder frem, vil Google og Meta også i 2025 være netbutikkernes vigtigste marketingkanaler. Det viser Dansk Erhvervs nye medlemsundersøgelse. Her forklarer to eksperter, hvorfor det er tilfældet, og hvordan fremtiden vil se ud.

kvinde-mand-foran-computer

Google og Meta har de sidste mange år været de absolut vigtigste marketingkanaler for danske netbutikker.

Og sådan vil det også være i 2025.

Dansk Erhvervs nye analyse over netbutikkernes marketingplaner viser, at de to giganter samlet vil løbe med langt størstedelen af netbutikkernes marketingkroner. Samtidig vil flere også skrue op for beløbet, de bruger på de to giganter.

Det er ikke overraskende, lyder det fra Nynne Krogh Kiesbye, som er konsulent i Vertica. Hun peger på, at Google i dag er et næsten uundgåeligt punkt i den digitale kunderejse og derfor også svær at komme udenom i et marketingmix for langt de fleste virksomheder:

”Og Facebook er bare en marketingklassiker med bred rækkevidde på tværs af målgrupper og lavere entry cost end de fleste traditionelle medier,” forklarer hun.

Større budgetter er ikke altid med god vilje
Hos bureauet PL & Partners kommer den nye analyse heller ikke som et chok. Det forklarer Mads Højgaard Paaskesen, CEO & partner i virksomheden:

”Google og Meta er de to største digitale marketingkanaler for langt de fleste, og vi oplever også, at virksomhederne øger deres budgetter til dem.”

De øgede budgetter er dog ikke altid med virksomhedernes gode vilje, forklarer han. Det skyldes uden tvivl også de øgede kontakt- og visningspriser på platformene som resultat af øget konkurrence. De øgede priser betyder, at virksomhedernes indtjeningsevne presses, forklarer direktøren, og det skaber nye behov:

”Mange virksomheder får ødelagt indtjeningen, hvis der ikke er styr på marketingmixet. Derfor arbejder vi mere og mere med finansielle analyser af virksomhedernes forretning, så de får mest muligt ud af deres marketingkroner. Det er i højere grad blevet et konkurrenceparameter, at der er styr på det.”

TikTok vinder frem..
Analysen viser også, at hver tredje virksomhed, der bruger TikTok, vil øge deres budget til kanalen med 11-50 procent. Dermed er TikTok er den marketingkanal, som relativt flest vil bruge flere penge på. Det giver god mening, mener Nynne Krogh Kiesbye. For på TikTok kan der skabes højt engagement til en lavere pris end hos Meta og Google:

”Derudover gør TikToks algoritmer det nemt for virksomheder at kombinere organisk content, reklamer og bruger-skabt-indhold til én sammenhængende indsats med mange touchpoints, hvilket gør det til en omkostningseffektiv og potentielt high-impact platform. Så hvis man allerede har en stærk tilstedeværelse på TikTok, og ens målgruppe aktivt bruger kanalen, er det et oplagt sted at investere yderligere.”

grafik-brugte-marketingkanaler

.. men Google og Meta vil stadig være de vigtigste
Mads Paaskesen oplever også, at der er stigende interesse for TikTok. Alligevel forventer han, at Google og Meta også i fremtiden vil være de primære marketingkanaler for langt de fleste virksomheder.

For selvom TikTok lige nu er en mulighed for at undslippe de stigende priser på især Metas platforme, så kræver en mulig succes både tid og store investeringer:

”Mange skal sammenligne den investering med de resultater, de kan få ved at investere det samme i de to store kanaler, der i forvejen bærer forretningen – altså Meta og Google,” siger han.

Nynne Krogh Kiesbye vurderer også, at fremtiden tilhører Meta og Google – også selvom Google måske vil møde mere modstand – eksempelvis i form af AI-søgninger:

”Hverken Google eller Meta står stille og venter på at blive overhalet. Eksempelvis tilbyder de begge AI-drevet optimering af formater, placeringer og indhold, hvilket sikrer, at kunder mødes med det bedst performende budskab i det mest effektive format. Det er en afgørende faktor i et medielandskab, hvor relevans er nøglen til succes.”

 

E-handelsbarometer Q4 2024: Extra fokus: Marketingbudget og teknologifokus 2025

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent