Spring til indhold

Nyt udspil fra Dansk Erhverv: Vejen skal banes for selvkørende biler

25. november 2025

Dansk Erhverv sender i dag nyt udspil på gaden med en række forslag, som skal gøre det muligt i langt større skala, at selvkørende biler testes på vejene i Danmark. Men de nuværende lovkrav gør det i realiteten umuligt at få projekterne ud på vejene.

Billede af Dansk Erhverv medarbejdere, Green Mobility og Politikere foran Green Mobility selvkørende bil
Tirsdag formiddag blev bilen og det nye udspil præsenteret på Christiansborg

Danmark halter efter i udviklingen af selvkørende mobilitet. Trods teknologisk parathed og stærke danske aktører bliver udviklingsprojekter i Danmark fravalgt, fordi den danske forsøgsordning for selvkørende biler er for uforudsigelig og ressourcekrævende. Det fremgår af Dansk Erhvervs nye udspil "Tid til selvkørende mobilitet", der peger på at der er behov for yderligere lovgivningsændringer for at genstarte udviklingen i Danmark. 

”Danmark bør teste selvkørende biler i langt større skala end vi gør, men det kræver, at vi gør det mere attraktivt at rulle den modne teknologi ud herhjemme. Og samtidig skal vi også blive klar til at gå fra test til kommerciel drift hurtigst muligt. Derfor appellerer vi med udspillet til at skabe klarere, enklere lovrammer og få en tæt dialog mellem myndigheder og virksomheder, så vi kan bane vejen for selvkørende biler inden for en overskuelig årrække," siger Teddy Becher, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

I udspillet foreslår Dansk Erhverv blandt andet at forenkle forsøgsordningen, afskaffe kravet om eksterne assessorer og sikre, at danske myndigheder opbygger viden og kapacitet til selv at risikovurdere teknologien.  

Den selvkørende bil blev fremvist på Christiansborg
Den selvkøende bil blev fremvist på Christiansborg.

Derudover anbefales det, at Danmark skaber mulighed for skalering til regulær drift, når teknologien har bevist sit værd. 

“Helt konkret foreslår vi at afskaffe assessor-ordningen, som blev indført som en ekstra sikkerhed på et tidspunkt, hvor teknologien var langt mindre moden. Nu oplever vores medlemmer den som et stærkt fordyrende og forsinkende led i en i forvejen kompliceret proces. Det er vores vurdering, at det afholder mange aktører fra at ansøge om forsøg. I stedet går projekterne til fx Norge og Schweiz,” siger Teddy Becher. 

Teddy Becher sidder i selvkørende bil

Sekretariatschef for Dansk mobilitet i Dansk Erhverv, Teddy Becher, afprøver den selvkørende bil.

Erfaringer fra udlandet viser, at teknologien kan bidrage markant til både øget trafiksikkerhed, bedre mobilitet og et mere inkluderende transportsystem. Derfor arbejder delebilsfirmaet GreenMobility allerede på at lancere en selvkørende bildelingsløsning i København og peger på, at Danmark står stærkt, hvis der politisk bliver handlet nu: 

"Vi er i dialog med flere store producenter som forventer at være klar med de første førerløse biler i drift i Europa fra 2026, men det kræver, at man anerkender at teknologien bag selvkørende biler ikke længere skal være bundet op på test-projekter men på varige forretningsmodeller. Teknologien er klar, borgerne er klar og GreenMobility er klar – nu skal lovgivningen følge med," siger Kasper Gjedsted. 

Billede af Kasper Gjedsted fra Green mobility
Group CEO for GreenMobility, Kasper Gjedsted, holder tale.

Dansk Erhverv foreslår, at:

  • Regeringen udarbejder en national strategi for selvkørende mobilitet i Danmark, der skal føre til fuld kommerciel drift af selvkørende kollektiv mobilitet senest i 2028.

  • Der igangsættes en analyse af selvkørende teknologis mulighed for at understøtte udviklingen af godstransport.

  • Ansvaret for de sikkerhedsmæssige vurderinger flyttes fra eksterne assessorer til de kompetente myndigheder, fx Vejdirektoratet, som en integreret del af sagsbehandlingen.

  • Den midlertidige testlovgivning bør indrettes, så myndighederne systematisk opbygger viden og erfaring med, hvordan fremtidens regulering for kommerciel drift af selvkørende kollektiv transport skal udformes.

  • Oprette en statslig støttepulje til projekter med selvkørende mobilitet, inspireret af puljen til delebilsordninger, med fokus på lokale pilotprojekter, offentligt-private partnerskaber og skalering af teknologien i Danmark.

  • Færdselsloven justeres, så det bliver muligt at gennemføre forsøg med selvkørende køretøjer op til og med SAE-niveau 5 – for at sikre, at Danmark kan være med helt i front af den teknologiske udvikling.

Udspil - Tid til selvkørende mobilitet
pdf

Kontakt

Transport

Teddy Becher

Sekretariatschef

Presse

Jesper Ingemann

Seniorpressekonsulent