Dansk Erhverv ser positivt på Kommissionens nye transportpakke
Europa-Kommissionen har i dag offentliggjort en ny pakke med initiativer, der skal fremme bæredygtig mobilitet. Dansk Erhverv ser positivt på en lang række af pakkens elementer, da de flugter med de ønsker Dansk Erhverv tidligere i år sendte til Kommissionen vedrørende investeringsplanen for mere bæredygtig fly – og skibsfart.

Europa-Kommissionen har i dag leveret sit bud på næste skridt i målsætningen om at sikre mere bæredygtig mobilitet i Europa. Pakken indeholder blandt andet en række initiativer der har til formål at fremme produktionen af bæredygtige brændstoffer til luftfart og den maritime sektor; den såkaldte Sustainable Transport Investment Plan eller STIP.
”I Dansk Erhverv har vi været meget tilfredse med de initiativer, EU har introduceret indtil nu, som har haft til formål at omstille transportsektoren. Men vi har også i lang tid givet udtryk for, at omstillingen af luftarten og den maritime sektor ikke når i mål alene ved at stimulere efterspørgslen med iblandingskrav. Der er generelt brug for bedre rammevilkår for produktionen af bæredygtige brændstoffer. Det handler ikke mindst om investeringer, hvilket vi længe har peget på, og jeg er rigtig glad for, at der nu bliver lyttet,” siger branchedirektør for transport i Dansk Erhverv Jesper Kronborg.
Den såkaldte STIP lægger op til at kanalisere mindst 2,9 milliarder euro til opskalering af produktionen af bæredygtige brændstoffer inden udgangen af 2027. Midlerne skal blandt andet komme fra eksisterende finansieringsinstrumenter som Innovationsfonden og InvestEU. Og så lægges der op til en europæisk mekanisme for dobbelt-sidede auktioner. I første omgang skal der nedsætte en task-force med medlemsstaterne med henblik på at udvikle en operationel EU-model i 2026.
”Det er positivt, at Kommissionen også lægger op til at etablere en model for dobbelt-sidede auktioner på europæisk plan. Modellen har vi allerede peget på som en løsning. Det vil kunne håndtere den markedsfejl, der eksisterer imellem brændstofproducenter og luftfartsselskaber og rederier i dag,” siger Jesper Kronborg.
Udover den såkaldte STIP indeholder dagens transportpakke også en plan for udrulning af højhastighedstog imellem de europæiske hovedstæder.
"Højhastighedstog kan være et glimrende mobilitetstilbud visse steder i Europa. Men det bør overvejes, om ikke det ville være langt bedre for den grønne omstilling af transportsektoren og give mere smæk for klimaskillingerne at benytte disse utroligt mange milliarder til at fremme produktionen af bæredygtige brændstoffer yderligere samt at sikre den fortsatte udrulning af elladeinfrastrukturen til den lette og tunge landtransport.
Når det kommer til den grønne omstilling af transportsektoren, så er det bedst, hvis løsningerne går på tværs af de europæiske grænser, fordi det sikrer, at en ambitiøs grøn omstilling kan gå hånd i hånd med en styrket konkurrenceevne for de europæiske virksomheder. Derfor håber vi på, at denne investeringsplan bliver gennemført hurtigst muligt. Udover de åbenlyse fordele for klimaet, så handler det jo også om forsyningssikkerhed. Og derfor er det helt afgørende, at vi får så gode rammevilkår som muligt for en europæisk produktion af bæredygtige brændstoffer. I et land som Danmark har vi gode betingelser for at blive en hub, fordi vi allerede er førende inden for vedvarende energi,” siger Jesper Kronborg.
Du kan læse mere om STIP - Sustainable transport investment plan - Mobility and Transport her.
Du kan læse mere om planen for udrulning af højhastighedstog her.
Kontakt
Transport
Jesper Kronborg
Branchedirektør for Dansk Erhverv Transport