Spring til indhold

Ny analyse: Drengene halter bagud i hele Danmark – Se her, hvordan det ser ud i din kommune og i dit barns skole

15. november 2025

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at drengene får dårligere karakterer end pigerne i samtlige landets kommuner og på 94 pct. af alle skoler. Det er dybt problematisk og kalder på handling.

Billede af elever som sidder i skolen og skriver i notesbøger

Landet over får pigerne i snit højere karakterer end drengene. Det sker i alle landets kommuner og i næsten alle skoler. Dansk Erhverv finder tallene alarmerende.

”Vi ved, at drenge og piger er lige godt begavede. Når drengene er så meget bagud, så betyder det altså, at vi har et kæmpe talentspild. Drengene kan og bør være kommet ud med højere karakterer og dermed bedre forudsætninger. Det kalder i den grad på handling” siger Mads Eriksen Storm, uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv.

Store regionale forskelle
Der er meget store forskelle på tværs af landet og på tværs af skolerne. Værst ser det ud i Vejen, Skive og Assens, hvor pigerne i gennemsnit får mere 1,2 til 1,3 karakterpoint mere end drengene. Drengene er meget tæt på pigerne i Glostrup og på Bornholm, hvor pigerne blot er 0,2 point foran.

På Skads Skole i Esbjerg har pigerne de seneste tre år fået et gennemsnit på 8,0, mens drengene er kommet ud med blot 5,5.

Grøndalvængets Skole i København er den skole, hvor drengene er mest foran. Her fik drenge et snit på 7,1 mod pigernes snit på 6,1.

Det nye Danmarkskort fra Dansk Erhverv viser store lokale forskelle, og dermed bør der også være noget man kan lære af de skoler, hvor drengene er langt mere med.

”Vi opfordrer landets lokalpolitikere og skoleledere til at tage denne problemstilling langt mere alvorligt. De drenge de ikke får med på vognen i dag, får det langt vanskeligere i fremtiden. Det er skidt for både samfundet og den enkelte” siger Mads Eriksen Storm.

Lær af hinanden
Dansk Erhverv opfordrer til at blive klogere og dele de gode erfaringer.

”Listen med skoler og kommuner skal ikke ses som en gabestok. Vi håber, at den enkelte kommune og den enkelte skole vil bruge tallene til at se, hvor der er gode erfaringer at hente. Vi håber, at de skoler, hvor drengene for alvor er bagud, får målrettet hjælp, så drengene også kommer godt ud af skolen” siger Mads Eriksen Storm.

Dansk Erhverv har tre forslag, der skal skabe en grundskole, hvor drengene også har succes:

  1. Del erfaringer og lær af de bedste. Der er trods alt en del skoler, hvor drengene også klarer sig godt.
  2.  Sæt forsøg i gang. Vi kan ikke leve med en skole, der i så høj grad appellerer mere til det ene køn. Derfor eksperimenter med forskellige tiltag, og lav systematiske evalueringer, så vi for alvor kan få skabt nye undervisningsformer, hvor også drengene bliver dygtige.
  3. Der er behov for en ny karakterskala. De store spring i vores karakterskala mellem 4, 7 og 10 er med til at sætte drengene endnu mere bagud, da de i højere grad får 4, mens pigerne får 10. En skala uden spring gør forskellene mindre. Her er regeringen med sit netop fremlagte udspil i gang med at handle på udfordringen. 

Om undersøgelsen:
Dansk Erhverv har kigget på alle de grundskoler, der i de seneste tre år har haft mindst ti piger og ti drenge til 9. klasses afgangseksamen. Analysen omfatter i alt 949 skoler, fordelt på folkeskoler, efterskoler samt frie og private grundskoler. Der er set på forskellen mellem drenge og piger, som et gennemsnit over de tre år. Der er store variationer på, hvordan snittene fordeler sig i landet. Ved at fokusere på forskellen er der automatisk taget højde for sociale forskelle, da drenge og piger på skolen formodes at have ca. samme sociale baggrund.

Nyhed

Dansk Erhverv: Solidt karakterudspil fra regeringen

Regeringen har onsdag lanceret sit forslag til en ny karakterskala. Udspillet hilses velkommen fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, der længe har efterspurgt et nyt karaktersystem, fordi den nuværende byder på for store spring mellem trinene og har kønsmæssig og social slagside.

Nyhed

Ny analyse: 7-trinsskala fordobler sociale forskelle

Den danske 7-trinsskala holder dem nede, der allerede har det svært, mens de grupper, der er foran, får en ekstra bonus af karakterskalaen. Det er dybt problematisk, mener Dansk Erhverv.

Kontakt

Uddannelse

Mads Eriksen Storm

Uddannelses- og forskningspolitisk chef