Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed
Tænketanken Equalis har lanceret S-nøglen – et nyt værktøj, der skal gøre det lettere for din virksomhed at arbejde systematisk med den sociale dimension i EGS. Her guider vi dig igennem, hvordan du kommer i gang med at bruge værktøjet.
![]()
Mange virksomheder ønsker at arbejde systematisk med S’et i ESG, men mangler konkrete metoder til at måle, dokumentere og handle på resultaterne.
Det har Tænketanken Equalis netop lanceret en løsning på med sit nye værktøj S-nøglen.
Her guider vi dig igennem de seks faser i S-nøglen, der tilsammen skaber et datadrevet grundlag for arbejdet med den sociale dimension i ESG:
- Baggrund og motivation
- Dataindsamling
- Vurdering og prioritering
- Nuancering
- Målsætninger og initiativer
- Igangsættelse og opfølgning
Fase 1: Baggrund og motivation
Første skridt er at forstå: Hvad er jeres virksomheds motivation for arbejdet med social bæredygtighed? Det kan være forretningsmæssigt – for eksempel at fastholde og tiltrække medarbejdere, øge trivslen, øge jeres virksomheds konkurrenceevne eller noget helt fjerde.
S-nøglen gør det lettere at få overblik over virksomhedens arbejde med sociale forhold, da værktøjet gør det muligt at indsamle data indenfor fire temaer: Medarbejdersammensætning, arbejdsvilkår, lige muligheder og arbejdsmiljø.
Fase 2: Dataindsamling
Andet skridt i arbejdet med S-nøglen er at skabe et datagrundlag. Gennem en systematisk indsamling af kvantitative data opnår jeres virksomhed indsigt i sine sociale forhold og kan danne et realistisk billede af udgangspunktet – og derved også måle forbedringer senere.
Et benspænd, som mange virksomheder møder i arbejdet med S’et, er registreringsforbuddet: Ifølge dansk lovgivning må virksomheder ikke registrere visse typer personfølsomme data. Dog kan virksomheder måle på mange andre datakilder, som giver vigtige indsigter – særligt når de sættes i relation til hinanden.
Indenfor de førnævnte fire temaer, kan virksomheder eksempelvis måle på følgende:
- Arbejdsstyrkens karakteristika
- Løn, karriere og sociale forhold
- Mangfoldighed, inklusion og lige muligheder
- Arbejdsmiljø
Fase 3: Vurdering og prioritering
Når data er indsamlet, skal det omsættes til viden, som I kan bruge. Her handler det om at udvælge de mest relevante datapunkter, som bedst belyser din virksomheds vigtigste sociale temaer. Det er herfra, at I som virksomhed kan definere, hvilke områder der skal danne udgangspunkt for nye initiativer.
Fase 4: Nuancering af datapunkter
De prioriterede datapunkter kan sjældent forstås alene, og det er vigtigt at afdække tendenserne bag. Det kan man for eksempel gøre ved at lave en krydsanalyse – det vil sige opdele data på eksempelvis køn, alder, afdeling eller stillingsniveau for at afdække forskelle, som ellers ville forblive skjulte.
Se her et eksempel på, hvordan tre indikatorer – køn, alder og sygefravær – giver værdifulde indsigter ved en krydsanalyse.
|
Aldersgruppe |
Mand (gns. antal dage) |
Kvinde (gns. antal dage) |
|
Under 35 år |
10,6 |
11,2 |
|
36–55 år |
4,3 |
6,1 |
|
Over 55 år |
6,3 |
5,0 |
Når man sammenligner tallene, viser de i dette eksempel, at sygefraværet generelt er højest blandt yngre medarbejdere – især kvinder under 35 år. Det kan pege på behov for øget fleksibilitet, bedre støtte under livsfaser med små børn, et større fokus på trivsel eller andre tiltag, der kan understøtte netop denne medarbejdergruppe.
Fase 5: Opstilling af målsætninger og initiativer
Når I som virksomhed har klarlagt jeres udgangspunkt, kan I komme i gang med at skabe forandring. Det kan man gøre ved at opstille tydelige målsætninger og planlægge initiativer, der adresserer de udfordringer, som analysen har afdækket.
Her kan det være en fordel at arbejde ud fra SMART-metoden, som sikrer, at målene bliver:
Specifikke: Tydeligt definerede og afgrænsede
Målbare: Med dokumenterbare resultater
Aktuelle: Relevante for jeres virksomhed
Realistiske: Mulige at opnå
Tidsbestemte: Med en klar deadline for opfyldelse
Ved at bruge SMART-metoden bliver data ikke blot et øjebliksbillede, men også noget I senere kan følge op på.
Fase 6: Igangsættelse og opfølgning
Den sidste fase handler om at omsætte planerne til handling. Det kræver en klar plan for både at sætte i gang, at følge op og evaluere de sociale initiativer.
Et effektivt redskab til denne proces er PDSA-cirklen (Plan–Do–Study–Act). Den bygger på løbende forbedring og bringer jer fra planlægningen af initiativer til udførelse, analyse og tilrettelægning af fremtidigt arbejde.
Fra intention til handling
EQUALIS’ S-nøgle hjælper din virksomhed med at gå fra intention til handling i arbejdet med social bæredygtighed. Ved at følge de seks trin – fra dataindsamling til opfølgning – kan I målrette arbejdet med social bæredygtighed på et dokumenteret og fremadskuende grundlag.
Kontakt