Guide: Sådan bliver du klar til at tage imod betalinger offline
Inden nedbruddet i betalingsinfrastrukturen kommer, skal du være forberedt på, hvordan du fortsat kan tage imod betalinger. Sådan lyder ny anbefaling fra Nationalbanken. Her bliver du klogere på, hvordan du forbereder dig på en offline-situation, og hvilke betalinger der virker, hvis nettet går.

Det er umuligt at gardere sig helt mod nedbrud, og derfor er det afgørende, at du som betalingsmodtager kan fortsætte driften og sikre kunderne en god oplevelse, også når terminalen ikke har korrekt forbindelse til indløseren.
Hvad skal du gøre?
- Afklar dine behov
Vurdér, om det er forretningskritisk for dig at kunne tage imod betalinger hele tiden. Det gælder særligt for virksomheder, som leverer en samfundskritisk ydelse, fx apoteker og dagligvarehandlen, og virksomheder, hvor købet og betalingen ikke kan udskydes – fx inden for hospitality. Overvej i dette tilfælde muligheden for at tage imod betalinger med udskudt autorisation.
- Afklar økonomi og risici
Betalinger med udskudt autorisation kommer med en øget risiko og øgede omkostninger. Afklar med din indløser, hvilke risici og omkostninger der er forbundet med udskudt autorisation, og om du har mulighed for at begrænse risikoen.
- Tal med din indløser og med din terminalleverandør
Afklar med din indløser og med din terminalleverandør om hvilke muligheder du har for at tage imod offline betalinger og hvordan du kan komme i gang. - Klargør dine terminaler
Sørg for, at terminalerne kan sættes i offline-tilstand og at de kan lagre transaktioner i flere dage. Der kan være behov for, at din terminalleverandør øger kapaciteten i terminalerne. - Instruér personalet
Medarbejdere skal vide, hvordan terminaler skiftes til offline-tilstand, og hvordan kunder guides til at bruge fysiske kort med chip, samt hvilke betalingsmuligheder der er hos betalingsmodtageren når terminalerne er offline. Der bør være en fysisk, printet, instruks ved terminalen. Nets har en guide til at sætte terminalen i offline-tilstand. - Kommunikér med kunderne
Gør tydeligt opmærksom på, hvordan kunderne kan betale under et nedbrud og hvilke betalingsmidler der kan tages imod - gør det allerede ved indgangen til butikken.
Sådan virker forskellige betalingsmetoder i en offline-situation
- Dankort (fysisk kort)
Dankort fungerer altid offline og er det eneste kort, der 100% kan anvendes uden forbindelse til systemerne (med det fysiske kort, og chip og pin). Det virker allerede nu, uden det kræver yderligere aftaler med din indløser. - Mastercard debit (fysisk kort)
En række Mastercard debit kan anvendes offline (med det fysiske kort, og chip og pin). Det virker allerede nu, uden det kræver yderligere aftaler med din indløser. - Kreditkort (fysisk kort)
Størstedelen af de fysiske kreditkort understøtter offline-betaling (med det fysiske kort, og chip og pin). Det virker allerede nu, uden det kræver yderligere aftaler med din indløser - Visa debit (fysisk kort)
Det kræver en særlig aftale med indløser om udskudt autorisation (Deferred authorization). Uden denne aftale kan du ikke tage imod betalinger med Visa Debit offline.
- Wallets (Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og andre x-pays)
Det kræver en særlig aftale med indløser om udskudt autorisation (Deferred authorization), hvis du vil tage imod betalinger via wallets. Uden denne aftale kan du ikke tage imod betalinger med wallets offline.
- MobilePay
MobilePay kan kun bruges, hvis der er internet- eller mobilnetværksforbindelse. - Kontanter
Kontanter kan naturligvis altid benyttes offline. Der kan dog opstå udfordringer med mangel på byttepenge, da både butikker og kunder sjældent har større mængder af kontanter til rådighed.
I dag kan mere end 80 pct. af den voksne danske befolkning betale offline med fysiske betalingskort fra Dankort og MasterCard, idet alle terminaler, der kan tage imod kort med chip og pin, allerede i dag accepterer disse kort.
Det er imidlertid ikke alle, der har disse kort (ca. 20% har ikke), derudover er det ikke alle, der altid har deres fysiske kort med sig.
Det er et fælles ansvar at sikre, at betalinger kan gennemføres under nedbrud. Forbrugere skal have og medbringe flere betalingsmidler, bankerne skal tilbyde og informere om de forskellige betalingsalternativer, herunder muligheder og begrænsninger for de forskellige løsninger, og som betalingsmodtager skal du kunne tage imod offline-betalinger.
At være forberedt er derfor både et kommercielt og samfundsmæssigt ansvar.
Offline kommer med udfordringer
Når nedbruddet rammer, kommer det med en række udfordringer – herunder udfordringer af juridisk karakter:
- Potentiel udfordring i at kunne håndtere kontantpligten, særligt i form af at kunne give korrekte byttepenge retur – behov for afklaring af om kontantpligten delvist kan tilsidesættes i en krisesituation
- Potentiel udfordring i korrekt at kunne honorere kravene om anvendelse af SCA (stærk kundeautentifikation) - behov for afklaring af konsekvenserne, hvis ikke der korrekt kan anvendes SCA
- Potentiel udfordring ift. ikke at kunne lave korrekt kasseopgørelse/korrekt salgsregistrering, som følge af manglende strøm og/eller internetforbindelse – behov for afklaring af hvordan SKAT vil håndtere dette
- Potentiel udfordring i, at der ikke kan udstedes korrekte kvitteringer til kunderne, som følge af manglende strøm og/eller internetforbindelse – behov for afklaring af hvordan SKAT og Forbrugerombudsmanden mfl. ser på dette.
- Potentiel udfordring i at skulle håndtere returneringer af såvel varer, som gavekort mv. og en heraf medfølgende kontantudbetaling af købesummen til kunden, hvilket kan tømme byttepengebeholdningen – behov for afklaring af hvordan Forbrugerombudsmanden ser på dette
Dansk Erhverv har adresseret overstående potentielle udfordringer for relevante myndigheder.
Rapport om robuste betalinger
Nationalbanken har i starten af oktober 2025 udgivet en analyse om robuste betalinger, samt anbefalinger til forbrugere og betalingsmodtagere. Den finder du her.
Medlemmer af Dansk Erhverv kan kontakte fagchef Henrik Lundgaard Sedenmark med spørgsmål eller kommentarer til offline-beredskabet.
Læs også

Anders Hagh, Salling Group: Vi er klar, hvis krisen kommer
Anders Hagh er blevet topchef midt i en global krise. På trods af det forsikrer han, at danskerne kan føle sig trygge ved, at der altid vil være dagligvarer på Salling Groups hylder. Mød topchefen, der insisterer på at gøre tingene på sin egen måde.

Krisestyring: 10 gode råd
Kriser kan opstå uventet, men ved at have beredskabsplaner på plads, kan de værste følger forebygges og undgås. Følgende 10 gode råde er ment som generelle anbefalinger, der kan hjælpe med at øge robusthed ved kriser eller større driftsforstyrrelser.
Kontakt

Handel
Henrik Lundgaard Sedenmark
Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed