Spring til indhold

Har du styr på reglerne for vinterdæk i Danmark og Sverige? Her er, hvad du skal vide

23. oktober 2025

Færdselsstyrelsen har præciseret reglerne for brug af vinterdæk i Danmark og gjort det ulovligt at køre med dæk, der er ”åbenbart uegnede” til vejret. Hos vores svenske naboer strammes kravene for tunge køretøjer yderligere fra denne vinter. Få styr på reglerne her og læs om konsekvenserne ved at overtræde dem.

Bildæk dækket af sneDe første nattefrostgrader har ramt Danmark, og det er igen tid at tænke på vinterdæk. I år er det særligt relevant, da regler fra 1. juli 2025 er blevet præciseret, hvilket betyder, at manglende brug af vinterdæk kan udløse en bøde på 1.000 kroner pr. dæk.

Det er indskærpet, at det er ulovligt at køre på dæk, som er ”åbenbart uegnede” til vejrforholdene. Politiet vurderer i sidste ende egnetheden, men sommerdæk i sne, sjap og slud vil i praksis blive anset som ulovlige. 

Hvis du ikke skifter til vinterdæk, er det vigtigt, at du ikke kører på dage med risiko for vinterglatte veje. Bliver du under kørsel fanget i vejr, der medfører vinterglatte veje, som dine dæk ikke er egnet til, må du ifølge færdselsloven ikke køre videre.

Vinterdæk er enten mærket “M+S” eller “M+S” og “3PMSF”. Det bedste dæk, hvis der er sne på vejen, er mærket “3PMSF”. Du kan læse alle Færdselsstyrelsens anbefalinger her.

For tunge køretøjer oplyser Færdselsstyrelsen, at det primært er dæk på de forreste styrende og på de trækkende aksler, som kan være åbenbart uegnede i forhold til føret. Kravet til minimumsmønsterdybde på dæk på køretøjer, der kan køre mere end 40 km/t., og som vejer mere end 3500 kg er ændret fra 1,0 mm til 1,6 mm.

Nye regler i Sverige
Med de nye regler nærmer Danmark sig de øvrige nordiske lande. I Sverige indføres der dog allerede skrappere krav fra 1. november 2025 for tunge køretøjer over 3.500 kg. I perioden 10. november til 10. april skal disse køretøjer have vinterdæk på styrende og trækkende aksler uanset om det er vinterføre eller ej. Dækkene skal yderligere have mindst 5 mm mønsterdybde og være mærket med enten 3PMSF, POR (Professional Off Road) eller have pigge.

På øvrige aksler er M+S-mærkning fortsat nok, og for påhængskøretøjer gælder en mindste mønsterdybde på 1,6 mm. Samtidig indføres en vægtregel for toakslede lastbiler med anhænger, hvor mindst 25 % af vogntogets samlede vægt skal ligge på drivakslen svarende til den danske ”halvanden-regel”.

Læs mere på Færdselsstyrelsens hjemmeside her.

Kontakt

Transport

Kristian Baasch Pindbo

Fagchef for tung transport