Ny aftale om forbud mod spilreklamer: Får store konsekvenser for spiludbydere og annoncemarkedet
Der er i dag indgået politisk aftale om forbud mod spilreklamer. Aftalen vil få vidtgående konsekvenser for både spiludbydere, medier og bureauer. Dansk Erhverv er skeptisk overfor ministeriets vurdering af økonomiske konsekvenser af aftalen. Vi vurderer, at den vil få markant større negativ effekt på annoncemarkedet end vurderet af ministeriet.

Dansk Erhverv støtter op om at sikre ansvarlig betting og forhindre ludomani blandt unge. Den politiske aftale indeholder en række positive tiltag. Samtidig er der også en række elementer, hvor Dansk Erhverv er skeptisk overfor, hvorvidt tiltagene reelt vil gøre en forskel i forhold til at mindske ludomani blandt unge, ligesom forslagene vil få betydelige negative konsekvenser ikke mindst for medierne.
"Annoncer er en væsentlig del finansieringen af kvalitetsindholdets i vores medier ikke mindst sportsudsendelser på tv. Med den politiske aftale fjerner politikerne en væsentlig indtægtskilde for medierne. Det risikerer at sætte sig i højere priser til seerne eller mindre kvalitetsindhold," siger vicedirektør Jakob Ellemann-Jensen.
Med aftalen vil regeringen og partierne ligeledes styrke indsatsen mod de udenlandske spiludbydere uden spillicens.
"Det er positivt, at politikerne vil sætte ind for de ulovlige udenlandske spiludbydere. Spiller man på en udenlandsk hjemmeside uden dansk licens er der ikke noget sikkerhedsnet, som vi kender ved spiludbyderne med licens såsom ROFUS. Det er derfor helt centralt, at vi får styrket indsatsen mod lige akkurat disse spiludbydere," siger Jakob Ellemann-Jensen.
Der er i aftalen en række steder, hvor det ikke er entydigt, hvorledes aftalen skal implementeres. Dansk Erhverv kommer til at følge implementeringen af aftalen tæt, så vi får belyst konsekvenserne af aftalen.
Dansk Erhverv vil nedsætte en følgegruppe, hvor der vil være mulighed for at komme med input og bidrage til det videre forløb. Hvis du ønsker at deltage i følgegruppen, kan du kontakte Sune Jensen, fagchef for Medier & Kreative Erhverv på suje@danskerhverv.dk.
Kurser og events
Morgenbriefing: Branding vs. Performance marketing
-
Medlemmer0 kr.
-
Ikke-medlemmer0 kr.
-
No show gebyr500 kr.
Kontakt
Finans, Medier & Kreative Erhverv
Sune Jensen
Fagchef for Medier og Kreative Erhverv
Internationalt, Digitalisering, Rådgivning og Forsvar
Jakob Ellemann-Jensen
Vicedirektør