Snart skal du give nye oplysninger til forbrugerne: Her er alt, du skal vide
EU-Kommissionen har præsenteret deres endelige udgave af den harmoniserende meddelelse og det harmoniserede mærke, der skal benyttes ved salg til forbrugere. Reglerne træder i kraft den 27. september 2026. Læs med og bliv klogere på, hvad det betyder for dig og hent de nye mærker her.
Hvad er den harmoniserede meddelelse?
Den harmoniserede meddelelse skal give forbrugerne informationer om deres rettigheder, når de køber en vare eller tjenesteydelse hos dig. Den indeholder derfor oplysninger om reparation eller en ombytning, og at de i nogle tilfælde har krav på et forholdsmæssigt afslag eller at hæve købet og få hele købesummen tilbage.
Meddelelsen indeholder også oplysninger om, hvad forbrugerne skal gøre, hvis de oplever, at der er problemer med det, du har solgt dem.
Hvad skal du gøre?
Du skal senest den 27. september 2026 sørge for, at den harmoniserede meddelelse er sat op i din butik i minimum A4-størrelse. EU-Kommissionen skriver i deres direktiv, at meddelelsen bør fremvises på en fremtrædende måde. Det kan for eksempel være som en iøjnefaldende plakat på en væg i butikken eller ved siden af kasseskranken.
Hvis du sælger dine varer online, skal du ”placere” den harmoniserede meddelelse som en generel påmindelse på din hjemmeside. Det kan for eksempel være, at du i toppen eller bunden af hjemmesiden har en overskrift, der hedder ”reklamationsret” og her kan forbrugerne så se den harmoniserede meddelelse, når de trykker på overskriften.
Hvad er det harmoniserede mærke?
Det harmoniserede mærke skal bruges på de varer, hvor producenten giver en kommerciel garanti, der dækker hele produktet og gælder i mere end to år. Det er vigtigt, at garantien skal dække hele produktet. Hvis der er undtagelser til garantien, for eksempel en vaskemaskine, hvor der kun gives garanti på dele af maskinen, så skal det nye harmoniserede mærke IKKE benyttes.
Hvad skal du gøre?
Hvis du sælger varer, der er omfattet af en kommerciel garanti, der dækker hele produktet og gælder i mere end to år, skal du sørge for, at det harmoniserede mærke bliver vist på en måde, hvor det er let for forbrugerne at se det. I din butik kan du placere mærket direkte på emballagen – hvis dine varer står i emballagen – og ellers kan du sørge for, at mærket har en fremtrædende plads på hylden, hvor varen er udstillet.
Hvis du sælger varer online, skal du placere det harmoniserede mærke direkte ved siden af billedet af den pågældende vare.
Der må ikke ændres i hverken meddelelse eller mærke
Den harmoniserende meddelelse og det harmoniserede mærke kan findes via linket under denne tekst.
Du må ikke ændre i udseendet på hverken meddelelsen eller mærket.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til den nye meddelelse og det nye mærke, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister. Vi forventer også at holde et webinar om de nye regler i foråret 2026, så hold øje med vores hjemmeside og nyhedsbreve.
Andre læser
Andre læser
Andre læser
4 ud af 10 forbrugere er klar til at handle i forbindelse med Black Friday. Selvom den lave forbrugertillid får forbrugerne til at skrue ned for budgetterne, kan sammenfaldet med lønningsdag igen i år vise sig at få danskerne til at skrue op for forbruget.
18.11.2025 13.17.53
Branchen strammer grebet: Ingen reklamer for usunde fødevarer til børn under 15 årBranchens frivillige markedsføringskodeks på fødevareområdet hæver nu aldersgrænsen. Kodeks er en frivillig aftale, der bygger oven på de eksisterende regler på området, som skal sikre, at der ikke sker markedsføring af fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt til børn
14.11.2025 13.07.31
Her er reglerne for opkrævning af betalingskortgebyrerSiden 1. januar 2018 har det været forbudt for virksomheder at opkræve gebyrer fra forbrugere, der betaler med private betalingskort udstedt i EU. Det gælder både i fysiske butikker og ved onlinehandel. Forbuddet er en del af den danske betalingslov og bygger på EU-regulering af interbankgebyrer. Nedenfor er reglerne om gebyrer på betalingskort opsummeret
12.11.2025 14.00.48
Skal du have flere varer på lager? Styrelsen for Samfundssikkerhed lancerer ny beredskabskampagne målrettet forbrugereMandag den 24. november lancerer Styrelsen for Samfundssikkerhed en tre ugers kampagne, hvor de opfordrer danskerne til at styrke deres lager af beredskabs-produkter. Det kan have betydning for dit varelager.
11.11.2025 12.07.15
Virksomhed ramt af millionbøde for grøn vildledning: Her er 3 råd, der kan redde digBrug af vildledende grønne udsagn har kostet en virksomhed en bøde på 3,5 millioner kroner. Her kan du se, hvad du kan gøre, hvis du vil kommunikere om grønne tiltag uden at overtræde reglerne og få bøder.