{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
08. september 2025
Foto: Mette Ovgaard
”Vi er den ekstra hjælpende hånd eller gode oplevelse, som vi alle kan have brug for – men som anbragte børn og unge ikke i samme grad har adgang til.” fortæller Sofie Hugo administrerende direktør i Børnehjælpsdagen.
Et fællesskab hvor man ikke kan være forkert
Hos Børnehjælpsdagen handler det ikke om at passe ind, men om at blive mødt, som man er. For mange børn bliver Børnehjælpsdagen et sted, hvor de oplever, at forskellighed ikke gør dem forkerte.
”Børnene oplever at blive heppet på, set og støttet – og det giver dem mod på at udvikle sig,” fortæller Sofie Hugo.
Børnehjælpsdagen er medlem af Dansk Erhverv og er en af Danmarks ældste humanitære organisationer, der siden 1904 har arbejdet for at hjælpe og styrke børn og unge, som er eller har været anbragt uden for hjemmet – hos plejefamilier og på børne- og ungehjem, og som befinder sig i særligt udsatte positioner. I 2024 var Børnehjælpsdagen i kontakt med 6.817 børn og unge i Danmark.
En bred vifte af indsatser
Organisationen tilbyder en række indsatser, der på forskellig vis styrker børnenes trivsel, herunder: Empower4U, Børnenes IT-Fond, Drømmebanken, Coding Class, Styrkedage og Fællesskabstræf.
Ifølge Sofie Hugo gør indsatserne en stor positiv forskel i børnenes liv – både enkeltvis og i sammenhæng. De udgør et stærkt fællesskab og udviklingsrum, hvor børn og unge oplever at blive set og anerkendt, blive heppet på og styrket i at mestre de udfordringer, de står overfor.
”Det at få opfyldt en drøm i Drømmebanken, at få en ny ven eller at overvinde frygten for at ride på en Styrkedag, styrker selvsagt den enkeltes selvværd og håb for fremtiden,” siger Sofie Hugo.
Effekten kan måles
Hvert år får tusindvis af børn glæde af indsatserne, og tilfredsheden er høj. ”Jeg har stadig ikke set en tilfredshedsmåling under 90 procent,” fortæller Sofie Hugo med et smil.
Især Empower4U-forløbet har markante resultater. Programmet hjælper unge med anbringelseserfaring til at finde deres indre motivation, vedholdenhed og tro på egne drømme.
”Over 80 procent af de unge, der deltager i Empower4U, er i uddannelse eller arbejde, når de afslutter forløbet. Det viser, at vi virkelig gør en forskel,” understreger hun.
Udfordringen: Finansiering
Selvom efterspørgslen er stor, er en af organisationens største udfordringer at sikre en stabil og bæredygtig finansiering. Der er ofte ventelister til aktiviteterne, og selvom børnene vælger tilbuddene til, er det ikke dem, der har mulighed for at betale.
”Vi vil gerne styrke samarbejdet med både kommuner, børnenes nære voksne og andre civilsamfundsorganisationer. Samtidig ønsker vi at engagere endnu flere danskere i vores sag,” siger Sofie Hugo.
Mange kommuner ved slet ikke, at deres børn deltager i aktiviteterne
Et andet centralt problem er, at mange kommuner slet ikke ved, at deres anbragte børn deltager i Børnehjælpsdagens aktiviteter. Dermed kender de heller ikke nødvendigvis værdien af de fællesskaber og indsatser, børnene får adgang til.
”Vi vil gerne rykke tættere på både kommunerne og de professionelle voksne omkring børnene. Jo bedre de kender til os, jo nemmere kan vi bringe vores indsatser i spil sammen og skabe endnu stærkere resultater for børnene,” forklarer Sofie Hugo.
Samtidig understreger hun, at et endnu tættere samarbejde i civilsamfundet er afgørende.
”Vi ønsker at være endnu bedre til at arbejde sammen med andre civilsamfundsorganisationer, så vi kan skabe en bedre sammenhæng i indsatsen for anbragte børn og unge. Kun ved at aktivere kræfter på tværs kan vi for alvor styrke børnenes muligheder.”
Vi skal være en sag man kan samarbejde med og bidrage til
Børnehjælpsdagen har netop vedtaget en ny strategi, der skal sikre, at organisationen når ud til endnu flere børn og unge i hele landet – fra et barn bliver anbragt og helt til de står stærkt i voksenlivet.
”Vores vision er, at alle børn og unge får en barndom og ungdom med fællesskab og kærlig opbakning, der giver forudsætninger og indre styrke til at skabe sig et godt liv,” siger direktør Sofie Hugo.
”For at bidrage til det, vil vi arbejde for at nå ud til flere ved at udbrede de indsatser, vi ved virker og er efterspurgte blandt børn og unge. Vi vil samle, samarbejde og bygge bro, så børn og unge samlet set får de bedste tilbud. Samtidig vil vi være langt mere synlige som en organisation, man kan samarbejde med og bidrage til,” fortsætter hun.
En del af dette arbejde er også at skabe det nødvendige økonomiske og organisatoriske fundament, så organisationen kan fortsætte sit arbejde de næste 121 år – og komme tættere på ambitionen om at tilbyde relevante og virksomme indsatser til alle 13.959 børn og unge, der er i anbringelse i Danmark.