Store danske dagligvarekæder med fælles opfordring: Danskere bør vælge Fairtrade-bananer
De største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – er gået sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at vælge Fairtrade-certificerede bananer. Formålet er at gøre en forskel for mennesker og miljø.
Bananen er én af danskernes yndlingsfrugter, og den koster kun et par kroner. Men bag butiksprisen kan der gemme sig en høj pris for producenterne i de lande, hvor bananerne bliver dyrket.
Løn, usikre arbejdsvilkår og klimaforandringer udgør en trussel mod både bananproducenternes livsvilkår og fremtidens produktion. Derfor tager Fairtrade-mærket nu et skridt mod at skabe mere ansvarlige leverandørkæder gennem en ny kampagne i samarbejde med Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl.
Det handler om at tage ansvar
Kampagnen fokuserer ikke på pris eller konkurrence, men på at tage ansvar og skabe en positiv forskel for mennesker og miljø.
Ved at vælge bananer med Fairtrade-mærket får forbrugerne mulighed for at sikre bedre arbejdsvilkår og fair løn i en tid med stigende pres fra sygdomme og klimaforandringer.
For forbrugerne vil det være en beslutning med stor betydning og med effekt for leverandørkæderne og de mennesker, der producerer bananerne.
Fairtrade-bananer: Små ændringer, stor forskel
Det er første gang, at danske dagligvarekæder går sammen i en kampagne, som opfordrer til Fairtrade. Samarbejdet mellem store aktører og mindre producenter viser, hvordan alle parter - fra små Fairtrade-mærkede producenter til de store kæder - kan arbejde sammen for at skabe stærkere og mere bæredygtige leverandørkæder.
Samarbejdet og opfordringen til Fairtrade vil kunne fremgå af en virksomheds bæredygtighedsindsats gennem virksomhedens Ansvarlighedspolitik eller Code of Conduct. Erhvervsstyrelsen har udviklet tre nye skabeloner, som virksomheder netop kan bruge, når der udarbejdes politikker for bæredygtighedsindsatser.
Kontakt
