; ;
Gemt

Forventninger til virksomheders samfundsansvar – pres og muligheder

Samfundsansvar, CSR og bæredygtighed er begreber, som fylder i den offentlige debat, hos forbrugerne og hos politikere og beslutningstagere i ind- og udland. På den baggrund har vi i Dansk Erhverv sat os for at afdække, hvordan de danske virksomheder oplever forventningerne til, og gevinsterne af, arbejdet med samfundsansvar.

Nyhed

Forventninger til virksomheders samfundsansvar

pdf

Download

ANALYSE NR. 15|2020 - FEBRUAR

Samfundsansvar, CSR og bæredygtighed er begreber, som fylder i den offentlige debat, hos forbrugerne og hos politikere og beslutningstagere i ind- og udland. På den baggrund har vi i Dansk Erhverv sat os for at afdække, hvordan de danske virksomheder oplever forventningerne til, og gevinsterne af, arbejdet med samfundsansvar. I rapporten anvender vi begreberne samfundsansvar, CSR og bæredygtighed synonymt om virksomhedernes arbejde med fx sociale indsatser, tiltag for at nedbringe miljø- og klimamæssige påvirkninger eller etiske forholdsregler i forhold til leverandører og samarbejdspartnere. Vi anser desuden disse tiltag for at være tæt forbundet med et arbejde for at indfri FN’s Verdensmål.

Vores analyse viser, at mange virksomheder oplever et stigende pres for at udvise samfundsansvar, men oplevelsen er ikke ens for alle typer af virksomheder. De store virksomheder oplever fx et større pres end de små. Og hvor kommer forventningspresset så fra? Hvis man ser på tværs af brancher, så oplever virksomhederne entydigt, at presset kommer fra politisk hold. Den andenstørste presbold kommer ifølge virksomhederne fra deres egne bestyrelser og direktioner. Og på en tæt tredjeplads kommer det pres, virksomhederne oplever fra medarbejderne.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Agnete Nielsen

Seniorøkonom og souschef