; ;
Gemt

Julen er attraktionernes fest

Salgstallene i december er steget betragteligt over de senere år hos de danske forlystelsesparker, museer, zoologiske haver og lignende. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Dansk Erhverv har analyseret.

Nyhed

Nyhed, 25. december 2019

Alene i de seneste fem år, 2014-2018, er salget på museer mv. i december steget med 67 mio. kr., hvilket svarer til en stigning på 58 procent. I samme periode er december-salget steget med 72 mio. eller 38 procent i de danske forlystelsesparker mv. Salget i december er steget betragteligt sammenlignet med niveauet for bare 10 år siden, også selvom salget i december sidste år var lavere end året før.

Stor appetit på attraktioner
”Det kan tydeligt mærkes i salgstallene, at de danske attraktioner har været dygtige til at følge med efterspørgslen og den store appetit, der er på oplevelser, både som aktivitet i julemåneden, men også til oplevelsesgaver under juletræet,” udtaler Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

”Juledagene er blandt årets absolut travleste i Zoologisk Have København. De seneste to år har vi derfor skruet ekstra op for julehyggen med stort julemarked, 400.000 julelys, gaveværksted, koncerter og besøg af julemanden og ægte levende rensdyr. Og det kan vi også i år mærke på gæstetallet,” siger Jørgen Nielsen, administrerende direktør i Zoologisk Have.

Stor efterspørgsel mellem jul og nytår
Attraktionerne rundt omkring i landet mærker især stor efterspørgsel i dagene mellem jul og nytår, hvor familien Danmark vil strække ben og slå mave.

”Vi har set en markant besøgsfremgang de seneste år mellem jul og nytår. Vi får mange besøg fra familier med flere generationer, hvor børn og børnebørn vender hjem til jul. Som attraktion er vi tæt forbundet med Esbjergs DNA som havets by, så for mange er det en tradition og en del af det at vende hjem eller at ”vise hjem frem” for gæster og nye familiemedlemmer”, udtaler David Dupont-Mouritzen, direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet.

Louisiana: Travlhed mellem jul og nytår
”Dagene mellem jul og nytår har udviklet sig til at være velbesøgte dage på Louisiana. Vi har masser af aktiviteter i Børnehuset, så vi er godt forberedte på mange familiebesøg. I år forventer vi også mange familier med ’voksne børn’ til at se udstillingen Generation Wealth, der kaster et kritisk blik på de seneste 25 års forbrugskultur. Det er en, ikke mindst i julen, tankevækkende udstilling, der er oplagt at besøge flere generationer sammen”, udtaler Thomas Bendix, kommunikations- og marketingchef på Louisiana.

M/S Museet for Søfart: Herreklam bagjul
”Vi har valgt at udvide åbningstiden i julen i år, fordi vi sidste år oplevede en meget stor interesse fra familier med børn og bedsteforældre. På programmet i år har vi Troels Kløvedal udstillingen til de voksne og ’Herreklam bagjul’ for børn i vores maritime legeunivers ’DRØMMESKIBET’. Og så vil vi også gerne være tilgængelige for de mange internationale gæster, der rejser til København i juledagene,” siger Ulla Tofte, direktør for M/S Museet for Søfart.

 

Brøndums spisesal
”Vi har mange gæster mellem jul og nytår, og det er dejligt at flere og flere lægger vejen forbi museet på deres jule-gåture. I år kan man både opleve museets samling af skagensmalerne, særudstillingen om Holger Drachmann og havet og det jule-relaterede projekt i Brøndums spisesal, hvor tekstildesigner Signe Emdal er gået i dialog med skagensmalernes værker og historie. Sidste år kom næsten halvdelen af alle vores gæster i december i de fire dage, hvor vi holdt åben mellem jul og nytår, og det glæder vi os over” udtaler Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer.


Kilde: Danmarks Statistik. Salg er opgjort i løbende priser uden moms, men inklusive punktafgifter.
Firmaernes salg inden for branchekode 91000 (Museer, biblioteker, arkiver, historiske monumenter og bygninger og lignende attraktioner, botaniske og zoologiske haver samt naturreservater) og branchekode 93002 (Forlystelsesparker, andre forlystelser og fritidsaktiviteter og lystbådehavne).
Det bemærkes, at salgstallene i de viste branchekategorierne i særlig grad afspejler aktivitet på besøgssteder med entrébetaling og anden kommerciel aktivitet, som museer, zoologiske haver og forlystelsesparker, hvorfor fokus lægges her i analysen af tallene.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil