; ;
Gemt

Konkret rådgivning om e-handel på vej til SMV'er

Som led i regeringens digitaliseringspolitik har Erhvervsstyrelsen oprettet et E-handelscenter, der giver SMV’er én indgang til rådgivning om e-handel med udgangspunkt i den enkelte virksomheds egne jordnære behov. Initiativet bliver mødt med stor begejstring hos Dansk Erhverv, der har fået opfyldt et længe næret ønske.

Nyhed

DANSK ERHVERV | POLITIK - 22. MARTS 2019 - AF KRISTIAN KONGENSGAARD

Det er så nemt at købe ind over nettet. Men det er noget mere kompliceret at tilbyde varer og serviceydelser over nettet. Ikke mindst hvis de skal sælges til kunder uden for Danmarks grænser. Det får mange SMV’er til at holde sig tilbage.

Regeringen ser imidlertid gerne, at SMV’er i stor stil bliver inspireret til at gennemgå en større digital omstilling af deres virksomhed.

Som led heri har regeringen oprettet initiativet SMV:Digital med rådgivning, workshops og sparring. En del af programmet er, at Erhvervsstyrelsen har oprettet et E-handelscenter. Det giver små og mellemstore virksomheder én indgang til rådgivning og vejledning om e-handel. Hvis en virksomhed har brug for viden om love og regler i andre lande, kan de få hjælp via programmet.

Initiativet er forfriskende pragmatisk, lavpraktisk og forretningsnært
Der er primært tale om konkret rådgivning med udgangspunkt i den enkelte virksomheds individuelle forhold.

”SMV’er er generelt dem, der har størst værdi at hente i øget digitalisering, og samtidig dem der har de færreste ressourcer til at gøre det. De mangler tid, kompetencer og kapital, for de færreste har en dedikeret medarbejder til digital forretningsudvikling. Derfor har vi kun ros til regeringen for at lytte og kigge i den retning. Ikke mindst er vi begejstrede for at være med i det aktuelle SMV:Digital-initiativ, fordi det er forfriskende pragmatisk, lavpraktisk og forretningsnært, og tager udgangspunkt i den praktiske virkelighed i SMV’en,” siger Dansk Erhvervs fagchef for IT og Digitalisering, Janus Sandsgaard, der er medlem af regeringens SMV:Board.

Dansk Erhverv har presset på i længere tid
Virksomhederne kan via E-handelscentret også få afdækket deres væsentligste udfordringer og barrierer. E-handelscentret opdaterer og udbygger løbende vejledningsmateriale. For at fremme de danske SMV’ers e-salg og herunder e-eksport styrker Udenrigsministeriet sin rådgivning på dette felt. Endelig vil der blive grebet ind over for den urimelige konkurrence, som danske virksomheder bliver udsat for.

”Vi er meget tilfredse med initiativerne i E-handelscentret. De er i høj grad et resultat af, at vi har presset på i længere tid. Vi ser gerne, at flere danske virksomheder sælger til andre lande. Men reglerne er forskellige, og det kan være en stor opgave at afklare, hvordan man bliver momsregistreret, og hvilke produktsikkerheds- og forbrugerregler der gælder i andre lande. Det er positivt, at der nu er kommet ét sted, hvor virksomhederne kan spørge og få hjælp,” siger markedschef Lone Rasmussen, Dansk Erhverv.

Det er en god start - men vi mangler landeguides
Lone Rasmussen mener dog ikke, at E-handelscentret er helt i mål endnu:

”Det er en god start, men det vejledende materiale er ikke tilstrækkeligt. Så længe, e-handelsreglerne ikke er harmoniseret i EU, ser vi gerne, at der bliver udarbejdet egentlige landeguides. E-handelsvirksomheder har behov for en samlet oversigt over de mest centrale regler, men også viden om kulturelle præferencer i de forskellige medlemslande.”

Tilskudsordning er på vej
”Næste kapitel i SMV:Digital bliver en tilskudsordning, som små og mellemstore virksomheder kan bruge til at fremme e-handel og digital omstilling gennem uvildig, privat rådgivning. Netop i disse uger sidder vi i SMV:Board’et og udformer den konkrete ordning. Det handler blandt andet om størrelsen på tilskuddet, og at sikre at der kommer et match mellem rådgiver og virksomhed, så det bliver helt konkret og forretningsnært. Endelig skal vi have fundet en ’operatør’, der står for den praktiske håndtering af ansøgninger og anden formalia. Hvis alt går vel, er ordningen oppe at køre engang til sommer,” siger Dansk Erhvervs fagchef for IT og Digitalisering, Janus Sandsgaard.

Dansk Erhverv vil naturligvis orientere vidt og bredt om det i medlemskredsen, når ordningen falder på plads, og der kommer datoer for ansøgningsfrister.

E-handelscentret

Målgruppen er:

- Lavt digitaliserede, mindre SMV’er med behov for inspiration og vejledning til at tage de første skridt i at udvikle onlinehandel og/eller -eksport.
- Mere digitaliseringsmodne SMV’er, der kan have behov for hjælp til at blive løftet op på et højere og mere avanceret e-handelsniveau.

Centret skal fremme de danske SMV’ers e-salg og e-eksport og har foreløbig følgende opgaver:
- Vejlede om regler for e-handel i forhold til det indre marked.
- Besvare virksomhedernes spørgsmål om regler for e-handel i Danmark og det øvrige EU.
- Opdatere eksisterende vejledningsmateriale og udarbejde nyt.
- Afdække virksomheders væsentligste udfordringer eller barrierer, og afsøge muligheden for partnerskab med netværk.
- Styrke håndhævelsen af konkurrencesager.
- Via Udenrigsministeriet styrkes rådgivning om e-handel og e-eksport. Konkrete internationale markedsmuligheder skal fremmes via adgang til e-handelsrådgivere på udvalgte, globale markeder med særligt potentiale. Der bliver nu ansat fire e-handelsrådgivere i henholdsvis Berlin, London, New York og Shanghai.

På E-handelscentrets  hjemmeside kan virksomheder stille individuelle spørgsmål og få konkrete svar.


Virksomhedsguide til regler for e-handel i EU
Advokatvirksomheden Bird & Bird har på vegne af Erhvervsstyrelsen udarbejdet en ”Virksomhedsguide til regler for e-handel i EU”. Formålet med guiden er at gøre det nemmere for e-handelsvirksomheder at komme i gang med online-salg af varer og tjenesteydelser til andre EU-lande. Guiden er vejledende og informerer om blandt andet markedsføring, persondata, cookies og geoblokering samt en tjekliste med 10 spørgsmål, man bør overveje i forbindelse med salg til andre EU-lande.