Gemt

Mængden af Kina-pakker falder markant hos PostNord

15. april 2021

Antallet af de berygtede Kina-pakker blev ifølge tal fra PostNord Danmark mere end halveret i 2020, men dykker man ned i tallene, er billedet mere mudret. Derfor er der stadig behov for kontrol med de mange pakker, som presser danske virksomheder, lyder det fra Dansk Erhverv.  

42000.

Så mange pakker landede der hver dag i Danmark, da presset fra de omdiskuterede og berygtede Kina-pakker fra især netbutikken Wish var størst.  

”Det var et uhørt og dybt bekymrende højt tal, for Toldstyrelsens kontroller af pakker fra tredjelande i 2018 og 2019 viste, at der blev angivet for lave værdier på en stor del af pakkerne, og dermed fløj de under momsradaren. Det er med til at presse de danske virksomheder og snyde fælleskassen,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Derfor burde han være lykkelig over nye tal fra PostNord Danmark, som viser, at antallet af pakker faldt med 67 % fra 2019 til 2020. 4,6 mio. pakker registrerede PostNord i 2020.  

”Det er jeg også umiddelbart, men desværre ved vi også, at virkeligheden ikke er så rosenrød, som tallene umiddelbart viser.” 

"Det er jeg også umiddelbart, men desværre ved vi også, at virkeligheden ikke er så rosenrød, som tallene umiddelbart viser."

Flere ordrer pr. pakke 
Ifølge PostNord er der de seneste år sket en konsolidering, så hver pakke fra f.eks. Wish.com oftere indeholder flere ordrer. Førhen sendte Wish forskellige leverandører de enkelte ordrer direkte til PostNord, men nu trækker Wish mange ordrer ind på et lager, pakker forsendelser til én pakke, og sender til slutdistributøren. Er den typiske samlede ordre fem varer, så vil PostNord i det nye setup modtage en forsendelser i stedet for fem.  

Dermed falder antallet af pakker, men det reelle antal af produkter til de danske forbrugere falder langt fra så markant. 

”Samtidig ved vi også, at Wish, som er storleverandør, anvender brokers til at få deres pakker til Danmark. Disse brokers anvender i stigende grad en anden operatører end PostNord, og derfor ”mister” vi pakker i PostNords optælling. Sammenlagt betyder det, at vi desværre må være lidt skeptiske overfor den umiddelbare gode nyhed, hvilket PostNord også selv er,” siger Niels Ralund  

Hos DAO lyder meldingen, at man oplever en vis fremgang i antallet af pakker fra Kina, men det er ikke Wish, der sender dem.  

Grund til optimisme og kontrol 
Selvom de nye leveringsformer sår alvorlige skår i glæden, så er der grund til at tro, at udviklingen går den rigtige vej, vurderer Niels Ralund og henviser til, at Wish.com to år i træk er gået tilbage på listen over de største netbutikker i Danmark.   

Jeg tror ikke, at det er faldet med to tredjedele, men mindre kan også gøre det. Det er mit indtryk, at mange forbrugere er blevet opmærksomme på, at produkterne ofte er i elendig kvalitet og faktisk også kan være farlige – både for dem selv og for danske virksomheders konkurrenceevne.  

"Jeg tror ikke, at det er faldet med to tredjedele, men mindre kan også gøre det. Det er mit indtryk, at mange forbrugere er blevet opmærksomme på, at produkterne ofte er i elendig kvalitet og faktisk også kan være farlige."

Når de nye momsregler, der blandt andet betyder, at minimumsgrænsen for momsbetaling forsvinder, træder i kraft 1. juli, kan det forhåbentligt føre til yderligere fald.   

Hvis optimismen skal holde vand, er der dog behov for kontrol, fastslår Niels Ralund, som blandt andet frygter, at der stadig kan snydes med momsen, når forsendelser fra Kina videresendes mellem EU-landene, hvilket Wish benytter sig af.   

Derfor er det positivt, at Skattestyrelsen bruger deres adgang til pengeinstitutternes oplysninger om danske forbrugeres betaling til udenlandske netbutikker, så de kan tjekke, om netbutikkerne betaler den moms, de skal. Det skal de fortsætte med.”  

Han håber også, at it-systemet OSM2, der skal sikre, at udenlandske netbutikker betaler moms, når momsbagatel-grænsen forsvinder, bliver færdigt hurtigere end forventet. 

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil