Spring til indhold

E-handel i Danmark

Bliv klogere på udvikling, forbrug, kategorier og trends med vores interaktive dashboard!
Læs mere om e-handel

VELKOMMEN!

Alt der er værd at vide
om dansk e-handel

Der er fremgang i dansk e-handel.

I 2024 voksede danskernes forbrug på nettet med 3 procent og landede på 192 mia. kr. Bevares, væksten er ikke overvældende. Faktisk ramte den i 2023 også 3 procent. Men tager vi højde for inflationen, som i 2024 var væsentlig lavere end i 2023, er væksten ganske pæn. Og ser vi lidt længere tilbage, så er forbruget på nettet vokset med cirka 33 procent siden 2019. Vi er på rette vej. Alligevel er jeg ikke ovenud glad, når jeg læser E-handelsanalysen 2024.

Analysen gør dig også klogere på, hvordan kunderne finder frem til nye butikker, hvordan ældre foretrækker at betale, hvad de unge oftest køber, hvem der har bedste NPS og meget mere. Jeg håber, at du vil læse med og lade dig inspirere.

Husk, at du altid kan række ud til os, hvis du har spørgsmål til tallene eller ønsker en uddybning.

God fornøjelse med Danmarks største og ældste E-handelsanalyse

Niels Ralund - Underskrift.png

Se hvordan E-handelsanalysen skaber værdi

Dansk e-handel i tal

21%
Af danskernes handler blev foretaget hos de 10 mest benyttede netbutikker. Zalando står, trods en mindre tilbagegang, for knap 5 pct. af handlerne.
192 MILLIARDER
Kroner brugte de danske forbrugere på nettet i 2024, heraf var 41 mia. abonnementskøb.
3% STIGNING I FORBRUG
Danskernes ehandelsforbrug steg 3 pct. i 2024. Det er som i 2023, men med genfunden lav inflation er der en reel fremgang at spore.
51%
Af danskerne har gennemsnitligt handlet på nettet inden for den seneste uge, da de blev spurgt. Det er 3 pct. point flere end i 2023.
TØJ, SKO & ACCESSORIES
Tøj, sko og accessories var igen i 2024 den største kategori både målt på antal handler og i samlet forbrug. Af de almindelige køb udgør kategorien hver 6. handel.
776 KR
Er gennemsnitsprisen pr. handel i 2024
1 UD AF 4
Køb på nettet er impulskøb (26 pct.). Blandt de unge er næsten hver tredje (32%) handel et impulskøb
36%
Af købene i kategorien tøj, sko og accessoires er impulskøb.

Udviklingen i danskernes e-handel

I 2024 steg danskernes forbrug på nettet med godt 3 procent til 192 mia.
kroner. Det er stort set samme udvikling som i 2023, men i 2024 er inflationen
faldet til ca. 1,4% mod 3,3% i 2023 og dermed er udviklingen reelt noget
bedre. Du kan som medlem læse meget mere i vores E-handelsanalyser lige her.

Forbrugere

Hvad kendetegner forbruget i forskellige målgrupper? Hvilke behov har de? Og hvordan skal man som e-handler imødekomme og tilpasse sig disse?

Læs mere om målgruppen

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel