;

For at kunne udnytte AI's fulde potentiale og skabe værdi for jeres virksomhed, er det afgørende, at I har de rette kompetencer. Størrelsen på jeres organisation og formålet med jeres virksomhed er selvfølgelig væsentlig for, hvor meget I skal kunne selv, og hvor meget I kan bero jer på eksterne ressourcer. 

Tekniske kompetencer er en nødvendighed 

Det er et godt udgangspunkt at have medarbejdere med stærke tekniske kompetencer. Dette inkluderer data scientists, der kan udvikle og træne AI-modeller, data engineers, der kan håndtere og forberede store datamængder, og hvis I er store nok eller jeres forretningsmodel tilsiger det, kan software engineers/udviklere, der kan integrere AI-løsninger i jeres eksisterende systemer, også tænkes ind i AI-teamet. Fælles træk for disse roller er en dyb forståelse af maskinlæring, statistik, programmering og databehandling, der er klassiske discipliner inden for kunstig intelligens. 

Forretningsforståelse skal der til 

Som med alt andet digitalisering er det ikke nok kun at have tekniske færdigheder. De medarbejdere, der arbejder med AI, skal også have god forretningsforståelse, og være i stand til at identificere, hvor AI kan skabe værdi i virksomheden, og hvordan AI-løsninger kan integreres i forretningsprocesserne. Forretningsanalytikere og projektledere med erfaring i AI-projekter kan hjælpe med at sikre, at jeres AI-indsatser forbliver målrettede og effektive. 

Glem ikke de etiske og juridiske kompetencer 

AI rejser en række etiske og juridiske spørgsmål, som I er nødt til at tage stilling til. Sørg for, at jeres medarbejdere, der arbejder med AI-løsninger, er opmærksomme på de etiske implikationer af AI og sikrer, at AI-løsningerne overholder gældende lovgivning og standarder. Det er altid en god ide at have projektdeltagere, eller jura med om bord, som kan bidrage med etiske retningslinjer og kendskab til relevant lovgivning og reguleringer, såsom GDPR og EU's AI Act.

Se Digitaliseringsstyrelsens vejledning om AI-færdigheder her.

Kommunikation og kontinuerlig læring er stadig vejen frem 

Nogle virksomheder har AI-evangelister, AI-ambassadører eller AI change agents. Det er ikke sikkert, at disse roller er nødvendige i jeres virksomhed, men det er vigtigt at have nogle medarbejdere, der kan gå forrest, når det gode budskab skal udbredes. De skal kunne formidle komplekse tekniske emner på en forståelig og intuitiv måde og samtidig være i stand til at arbejde sammen med kolleger fra forskellige fagområder.  

AI-feltet udvikler sig med lynets hast, og for at kunne følge med er det nødvendigt, at jeres medarbejdere er villige til at lære og tilpasse sig nye teknologier og metoder. Det er en klar anbefaling at investere i løbende uddannelse og træning for at sikre, at jeres medarbejdere altid har mulighed for at være opdaterede på den nyeste udvikling inden for AI. 

Dansk Erhvervs AI-portal