Ultimo 2020 præsenterede Margrethe Vestager, EU-Kommissionens ledende næstformand og konkurrencekommissær, sammen med Thierry Breton, EU-kommissær for det indre marked, EU-Kommissionens nye flagskibsregulering for de store digitale gatekeeperplatforme: ”Forordningen om åbne og retfærdige markeder i den digitale sektor”, også kendt som ”forordningen om digitale markeder” eller simpelthen ”DMA”. 

Formålet med direktivet
DMA’en har til formål at forhindre store digitale platforme, kendt som gatekeepers, i at misbruge deres markedsposition. Det skal sikre, at erhvervsbrugere og nystartede teknologivirksomheder kan konkurrere på rimelige vilkår, mens forbrugerne får bedre muligheder for at skifte udbydere og adgang til mere rimelige priser. 

Hvem skal forholde sig til direktivet?  
Direktivets krav stilles til store teknologivirksomheder, der udbyder centrale platformstjenester, som spiller en afgørende rolle for erhvervsbrugeres relation/adgang til slutbrugere i EU. 

DMA identificerer en virksomhed som en gatekeeper, hvis den opfylder tre kriterier:  

1. Virksomheden skal have betydelig indvirkning på det indre marked, hvilket formodes at være opfyldt, hvis virksomheden har en årlig omsætning i EU på minimum EUR 7,5 mia. eller en markedsværdi på minimum EUR 75 mia.  

2. Virksomheden skal udbyde en central platformstjeneste, der fungerer som en vigtig gateway for erhvervsbrugere til slutbrugere, hvilket gøres gældende, hvis virksomheden har mindst 45 mio. månedlige aktive slutbrugere på platformen i EU. 

3. Virksomheden skal have en stabil og varig markedsposition, hvilket formodes at være opfyldt, hvis tærskelværdierne for de to andre kriterier har været opfyldt i de seneste tre regnskabsår. 

Når en virksomhed udpeges som gatekeeper, pålægges den en række omfattende forpligtelser. Disse forpligtelser omfatter blandt andet at sikre gennemsigtige og fair vilkår for erhvervsbrugere samt at tillade interoperabilitet med tredjepartstjenester. Gatekeepers skal årligt rapportere til EU-Kommissionen om deres overholdelse af disse forpligtelser. Derudover indeholder DMA tolv direkte forbud, såsom forbud mod brugen af ikke-offentligt tilgængelige data til egen fordel og forbud mod selvbegunstigelse af egne produkter og tjenester i rangordning. 

Hvis en gatekeeper overtræder forordningens bestemmelser, kan det medføre betydelige bøder på op til 10% af virksomhedens globale omsætning, stigende til 20% ved gentagne overtrædelser. Manglende overholdelse af specifikke krav kan desuden resultere i bøder på op til 1% af den globale omsætning samt daglige tvangsbøder. 

EU-Kommissionen har beføjelser til at ajourføre metodikker og indikatorer for vurdering af gatekeepers samt til at gennemføre markedsundersøgelser for at tilpasse og udvide forpligtelser og forbud efter behov. Forventningen er, at virksomheder som Google, Amazon, Meta, Microsoft og Apple vil blive omfattet af DMA. Andre potentielle gatekeepers inkluderer Airbnb, Booking Holdings, Oracle, PayPal, Salesforce, SAP, Uber, Verizon (Yahoo) og Zoom. 

Dansk Erhverv ser behovet for regulering af store platforme for at sikre fair konkurrence, men advarer mod overdreven regulering, der kan hæmme innovation og vækst for små og mellemstore virksomheder. De fremhæver vigtigheden af at opretholde aftalefrihed mellem erhvervsdrivende parter og advarer mod fragmentering af det indre marked gennem nationale tilpasninger af DMA. 

Samlet set sigter DMA mod at skabe en mere retfærdig og konkurrencepræget digital sektor i EU, hvor både små virksomheder og forbrugere får bedre vilkår, mens store platforme holdes i skak. 

Du kan læse mere om Digital Markets Act her.  


Kontakt

Teknologi, Digitalisering & Tele

Joen Magieres

Politisk konsulent