Spring til indhold

Udmelding fra Datatilsynet vækker opsigt: Google Analytics kan som udgangspunkt ikke benyttes lovligt

Googles statistikværktøj kan ikke bruges uden supplerende foranstaltninger. Det er alvorligt og rammer 8 ud af 10 netbutikker, lyder det fra Dansk Erhverv.
På agendaen
Gem
Indhold

Googles udbredte og gratis statistikværktøj lever ikke op til de europæiske GDRP-regler, og kan derfor som udgangspunkt ikke lovligt anvendes af danske virksomheder.

Det vurderer det danske datatilsyn.

Udmeldingen kommer ikke som et chok, da den følger i fodsporene på andre europæiske myndigheders vurdering. Alligevel har det fået stor opmærksomhed i den danske e-handelsbranche, forklarer Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.

”Jeg vil umiddelbart vurdere, at mindst 8 ud af 10 virksomheder bruger Google Analytics, og blandt de små og mellemstore virksomheder er det formentlig endnu højere. Derfor er det ganske alvorligt for rigtig mange, at et så vigtigt redskab, som de fleste bruger på daglig basis, ikke uden videre kan bruges.”

Årsagen til Datatilsynets vurdering er, at Google sender oplysninger til servere i USA, som ifølge en afgørelse fra 2020 ikke er et sikkert 3. land.

"Derfor er det ganske alvorligt for rigtig mange, at et så vigtigt redskab, som de fleste bruger på daglig basis, ikke uden videre kan bruges."

- Carsten Rose Lundberg

 

Kig på din data og alternativerne
Virksomheder, der benytter Google Analytics, skal nu vurdere, om deres eventuelle fortsatte brug af værktøjet sker inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne. Hvis det ikke er tilfældet, har virksomhederne pligt til enten at lovliggøre sin brug af værktøjet eller om nødvendigt ophøre med at benytte værktøjet.

Datatilsynet peger på, at en mulighed kan være den såkaldte reverse proxy-server-løsning, hvor man lægger et ekstra lag sikkerhed ind ved at sende al data til en server, man selv har kontrol over, for derefter at pseudonymisere data og sende det til Google.

Det er dog langt fra en optimal løsning, lyder det fra Carsten Rose Lundberg.

”Kort og godt så er det omkostningstungt, og det bliver alt andet lige et dårligere slutprodukt. Derfor er det ikke en løsning, man skal vælge uden at sætte sig ind de konsekvenser, det vil have. Ikke dermed sagt, at det ikke vil være den rigtige løsning for nogen, men det vil typisk være de store virksomheder, der har ressourcer til at købe sig til det og overskue konsekvenserne.”

"Det er for at sige det lige ud noget værre hø."

- Carsten Rose Lundberg

En anden løsning er at kigge på, hvilke alternativer der er til Google, men den er heller ikke uproblematisk, pointerer Carsten Rose Lundberg:

”Fælles for alle alternativerne er, at det koster ressourcer at implementere og lære, hvordan man bruger det. Det vil især ramme de mindre virksomheder.”

Samtidig mister man al den data, man har opbygget, påpeger han:

”Det er for at sige det lige ud noget værre hø, for data har som udgangspunkt kun værdi, hvis det kan sammenlignes med noget. Derfor vil der gå lang tid, inden man kan sammenligne data igen, og det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man eksempelvis ikke ved, hvilke marketingtiltag, der virker.”

Undgå panik
Selvom udmeldingen er alvorlig, og løsningerne ikke står i kø, så anbefaler Dansk Erhverv, at virksomhederne tager en dyb indånding, inden de tager beslutninger.

”Der findes alternativer, Datatilsynet siger selv, at man ikke skal have løst udfordringen i morgen, og så kan vi håbe, at det bliver løst fra politisk hånd,” siger Carsten Rose Lundberg og henviser til, at Ursula von der Leyen og Joe Biden den 25. marts 2022 præsenterede en aftale om principper for et transatlantisk dataflow, som skal erstatte den gamle EU/US privacy shield-ordning allerede i 2022.

”Det giver udsigt til, at den gamle Privacy Shield-ordning snart kan erstattes, og det vil komme alle virksomheder og myndigheder i Europa til gode,” siger Carsten Rose Lundberg og understreger, at Dansk Erhverv kommer til at kæmpe for, at det sker.

Har du spørgsmål til afgørelsen, er du velkommen til at række ud til Dansk Erhverv.

Der findes alternative analyseværktøjer
Der findes alternativer til Google Analytics. Læs om mulighederne her.

Datatilsynet inviterer til bemærkninger
Datatilsynet kan ikke udelukke, at der kan være omstændigheder eller tekniske indstillinger, som tilsynet ikke har taget højde for. Datatilsynet inviterer organisationer og eventuelle personer, der har særlig indsigt i det pågældende værktøj til at skrive til tilsynet, hvis de mener, at der er omstændigheder, som tilsynets vejledning ikke tager højde for.

Baggrund for Datatilsynets vurdering
Det er Datatilsynets opfattelse, at når Google Analytics anvendes som analyseværktøj, sker der en overførsel af personoplysninger til USA i form af bl.a. et unikt ID.

Efter GDPR er det som udgangspunkt forbudt at overføre personoplysninger til usikre 3. lande udenfor Europa. Undtaget fra forbuddet er lande, som EU-Kommissionen har vurderet, har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.

Indtil juli 2020 var USA undtaget fra forbuddet, hvis overførslen skete under den såkaldte Privacy Shield-ordning. De virksomheder, der bruger GA har derfor brugt Privacy Shield ordningen til at overføre personoplysninger til USA.

I juli 2020 underkendte EU-Domstolen Privacy Shield ordningen. Herefter var det kun lovligt at overføre personoplysninger til USA, hvis virksomheden havde et overførselsgrundlag (fx EU-Kommissionens standardkontraktsbestemmelser, som Google anvender), og der fastsættes ”supplerende (yderligere) foranstaltninger”, der sikrer en tilsvarende beskyttelse som i EU. Supplerende foranstaltninger kan være kryptering eller pseudonymisering af personoplysninger.

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Nye EU-regler skal få virksomhedernes grønne indsats til at blomstre - ikke drukne den i papirarbejde

EU’s nye rapporteringskrav til virksomheder er et kæmpe skridt henimod et mere bæredygtigt erhvervsliv. Her er det altafgørende, at de nye rapporteringskrav kommer til at understøtte danske virksomheders grønne omstilling og ikke ende som en omkostningstung, bureaukratisk klods om benet.

På agendaen

Kultur fremhæves, mens kreative erhverv glemmes - det skader det kulturelle økosystem

Der blev talt om kultur under valgkampen, men der blev talt alt for lidt om de virksomheder, der er med til at skabe kultur. De kreative erhverv. Det håber vi, i Dansk Erhverv, at den nye regering vil lave om på.

På agendaen

Ny regering bør tage et opgør med kammeradvokatordningen

Tiden er kommet til et opgør med kammeradvokatordningen. Der er brug for at styrke konkurrencen, når staten køber ind på det juridiske område. Derfor bør en reformregering gøre op med kammeradvokatordningen.

På agendaen

Opsig kammeradvokataftalen

Gode nyheder. Regeringen vil øge konkurrencen om statens indkøb af juridisk rådgivning. Hvert år bruger staten over 600 mio. kr. på Kammeradvokaten. Derfor er der god grund til at indføre fri konkurrence, som sikrer bedst mulig rådgivning for pengene. I Dansk Erhverv er vi glade for ambitionerne og ser vi frem til det konkrete udspil fra regeringen. Det har chefkonsulent Niels Hovmand skrevet om i Berlingske.

På agendaen

Kommunerne er havnet i en kattepine

På den ene side skal de skabe bedre velfærd, accelerere den grønne omstilling, osv. På den anden side er de som følge af de politiske aftaler tvunget til at skære ned på brugen af eksterne rådgivere, som ellers kunne bidrage til at nå målene. Det er ærgerligt. Rådgivere bidrager hver eneste dag til øget digitalisering og innovation, grøn omstilling, mv. Og vi har ikke råd til at vælge viden fra.

På agendaen

Sådan får du et bedre offentligt samarbejde

Fremtidens velfærdssamfund har brug for et styrket offentligt-privat samarbejde. Men hvordan får din virksomhed et bedre samarbejde med det offentlige?

På agendaen

Nordisk film præsenterer ny LED stage

Nu kan du med god samvittighed rejse ud i verden. Nordisk Film ShortCut præsenterer sin nye LED stage med en 360 graders scene. Scenen kan håndtere komplekse produktioner og giver mulighed for at reflektere over virkeligheden på en ny måde.

På agendaen

Nye digitale muligheder i rådgiverbranchen

Rådgiverbranchen står midt i et paradigmeskifte: Vækst behøver ikke længere at være ensbetydende med, at der skal tilføres ressourcer i takt med, at omsætningen stiger. Ved at introducere digitale aktiver kan indtægter tilføjes med en eksponentiel hastighed, mens ressourcer kun tilføjes med en trinvis hastighed. Det kaldes digital skalering.

På agendaen

Debat | Øget diversitet giver virksom­he­derne en forlomme i køen til mere arbejds­kraft

Andelen af kvinder i topledelse i dansk erhvervsliv er alt for lav. På direktionsniveau udgør andelen af kvinder kun 15 %.

På agendaen

Debat | Kammeradvokataftalen bør opsiges

+600 mio. kroner. Så højt var statens forbrug hos Kammeradvokaten sidste år, og det er mere end en fordobling på bare 10 år.

På agendaen

Debat | Vækstfirmaer: Danske skatteregler halter efter i Norden

Vækstvirksomheder bidrager til den grønne omstilling, fastholdelse af arbejdspladser, vækst og velfærd. Desværre er skattereglerne i Danmark medvirkende til ugunstige vilkår for vækstvirksomheder.

På agendaen

Debat | Dansk Erhverv: Kære politikere, grøn omstilling skal være en dansk vækstmotor frem for en administrativ byrde

Virksomheder oplever en konstant, stigende efterspørgsel efter bæredygtige løsninger. Her har den danske stat til opgave at sikre rammevilkårene for den grønne omstilling. Men i stedet for at inddrage specialiserede viden omkring mulige løsninger, har politikerne modarbejdet sig selv ved at indføre et konsulentstop.

På agendaen

Rollemodeller i rådgiverbranchen - 9 ildsjæles pejlemærker til ligestillingsdebatten

Publikationen ”Rollemodeller i Rådgiverbranchen” har til formål at sætte fokus på de ildsjæle, der gør rigtig meget for at løfte og motivere alle former for talent i branchen – uanset deres køn, etnicitet eller religion mv. Rollemodellerne er blevet indstillet og udvalgt, fordi de på deres karrierevej til en ledende stilling i rådgiverbranchen har gjort sig særlig bemærket som rollemodel for andre.

På agendaen

God rådgiveradfærd

Som rådgiver spiller man ofte en central rolle, når der skal træffes afgørende beslutninger hos kunderne. Det forudsætter et velkalibreret moralkompas – integritet og ordentlighed.

På agendaen

Liberalisering af markedet for juridisk rådgivning

I Dansk Erhverv arbejder vi for en modernisering og øget liberalisering af markedet for juridisk rådgivning. Øget konkurrence vil aktivt understøtte nytænkning, kvalitet og konkurrencedygtige priser i markedet for juridiske ydelser.

På agendaen

Fintech og adgang til grøn kapital

Den finansielle sektor spiller en vigtig samfundsrolle og agerer trædesten for mange FinTech-iværksættere og etablerede digitale virksomheder. I Dansk Erhverv tror vi på, at den finansielle sektor og den digitale sektor kan drage nytte af hinandens kompetencer. Navnlig i en banksektor i en hurtigt udviklende digital virkelighed.

På agendaen

Fair og lige konkurrence i rådgiverbranchen

I Dansk Erhverv arbejder vi for et velfungerende offentlig-privat samarbejde baseret på fri og lige konkurrence mellem kommercielle virksomheder og aktører. Derfor ligger det os på sinde, at der eksisterer et godt samarbejde og en klar arbejdsdeling mellem private rådgivere og offentligt finansierede erhvervsfremmeaktører.

På agendaen

Diversitet og ansvarlighed i rådgiverbranchen

Rådgivningsvirksomhederne ønsker at sætte fokus på øget diversitet i rådgiverbranchen. Som led i arbejdet er der nedsat en arbejdsgruppe i regi af Rådgivningsudvalget med deltagere fra toneangivende virksomheder i rådgiverbranchen, der har til formål at anvise veje til øget ligestilling i branchen. I første omgang fokuseres der på kønsdiversitet. Arbejdsgruppen arbejder forsknings- og evidensbaseret i samarbejde med videninstitutioner. På denne side vil vi løbende opdatere om arbejdsgruppens arbejde, resultater og anbefalinger.

På agendaen

Internationalisering og eksportfremme i kreative erhverv

Kreativitet og innovation er med til at skabe den udvikling, der styrker Danmarks position på internationale markeder. I Dansk Erhverv er vi med til at sætte fokus på dagsordenen og samler brancherne indenfor kreative erhverv.

På agendaen

Erhvervsfinansiering: Fokus på finansielle rådgivere

Dansk Erhverv arbejder for, at Danmark skal være verdens bedste land at drive virksomhed i. Det gælder også for finansielle virksomheder og fintech-virksomheder.

På agendaen

Offentlige indkøb

Det offentlige er en meget vigtig samarbejdspartner for rådgiverbranchen i Danmark. Rådgiverbranchen leverer opgaver til det offentlige for omtrent 13,5 mia. kr. årligt. Rådgivningsvirksomhederne ønsker at styrke det gode samarbejde, der allerede eksisterer i dag. I den forbindelse er der et stort potentiale i en mere effektiv og mindre ressourcekrævende gennemførelse af offentlige udbud.

På agendaen

Statens brug af konsulenter til rådgivning

Rådgiverbranchen skaber værdi. Det gælder også i den offentlige sektor. Desværre er private konsulenter ofte udsat for kritik, når de anvendes i det offentlige. Det er de, fordi der udelukkende fokuseres på, hvor mange penge staten bruger på konsulenter. Dansk Erhverv mener, at man i stedet er nødt til at se på den værdi, konsulenternes arbejde tilfører.