{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
13. juni 2022
Google Universal Analytics har i mange år været det foretrukne webanalyseredskab for mange danske virksomheder. Men fra 1. juli 2023 kan du ikke længere indsamle data via Google Universal Analytics, da Google skrotter Universal Analytics og i stedet lancerer Google Analytics 4 (GA4).
Det har fået mange netbutikker til at stille spørgsmålet: Skal vi bare følge Googles anbefaling om at flytte over på GA4, eller er den nogle brugbare alternativer?
Måske ligger svaret i en ny rapport fra virksomheden Messbar. De har nemlig gennemgået seks alternativer til Google Universal Analytics og på den baggrund lavet en ganske overskuelig oversigt over fordele og ulemper ved de enkelte alternativer.
Joakim Ditlev er seniorkonsulent i Messbar og medforfatter til rapporten, og han forklarer, at der kan være gode grunde til ikke at fortsætte med Google:
”Vi oplever stor forvirring blandt små og mellemstore virksomheder om, hvad de skal stille op og hvornår de skal skifte Google Analytics ud. Når de spørger deres webudvikler eller digitale bureau er automatsvaret; ”Google Analytics 4”. For det har jo virket fint de sidste 15 år. Det standardsvar vil vi som uafhængige rådgivere gerne anfægte. For det er endnu uvist, om Google Analytics 4 overholder GDPR. Derudover findes der en lang række alternative værktøjer, der – til en fornuftig pris – giver de samme muligheder som Google Analytics, er lettere at bruge og hvor du har mere kontrol over, hvor data om dine kunders adfærd bliver opbevaret.”
Carsten Rose Lundberg har læst rapporten og vurderer, at den kan være en god hjælp, hvis man er i tvivl om, hvilket redskab man skal vælge.
”Det kan være fristende blot at fortsætte med Google, men man skal vide, at Google Analytics 4 er en markant anderledes størrelse. Derfor er det også vigtigt, at du kender alternativerne og ved, hvad de kan. Det giver rapporten fra Messbar et godt overblik over.”
Se webinaret med Rasmus Thomsen fra Kvantum og Tracking specialist David Krogstrup om GA4 her Kom godt fra start med Google Analytics 4
”Vi er så heldige, at den finske tracking specialist Mikko Piippo har været forbi vores webinarstudie og gøre os klogere alternativerne. Han dykkede ned i Matomo og PiWik Pro, men kom også med generel vejledning om, hvilke overvejelser man bør gøre sig i forhold til valg af analyseredskaber.”
Se webinaret her Hvilke alternativer er der til Google Analytics
Log ind og hent din kode