;

Dansk Erhverv Magasinet 02 | 2025

Af Nadia Maja Bech
Foto: PR

Steffen Graves Silberbauer er bestemt ikke begejstret for Trumps toldsatser på europæiske varer. Men som partner og CFO i virksomheden Woodupp lægger han heller ikke skjul på, at toldsatserne kan give virksomheden en konkurrencefordel på det amerikanske marked. For mens tusindvis af danske og europæiske virksomheder kæmper med Trumps toldmure, står vestjyske Woodupp lidt stærkere i modvinden.

For 1,5 år siden etablerede panelproducenten produktion i USA, og virksomheden undgår dermed at blive ramt af Trumps toldsatser og målsætning om at tvinge udenlandske virksomheder til at flytte produktionen til USA. En beslutning, der i dag luner godt hos Woodupp.

”Toldsatserne har ikke store konsekvenser for os. Vi er så heldige, at vi forud for Trumps toldsatser har etableret vores kerneproduktion forholdsvis tæt på de amerikanske kernekunder. Vi producerer vores hovedprodukt i Danmark til europæerne – og i USA til amerikanerne,” siger Steffen Graves Silberbauer, CFO og partner i Woodupp.

Mens Woodupp kan producere og sælge direkte på det amerikanske marked, henter mange af konkurrenterne størstedelen af deres produkter i Kina og Europa – og bliver dermed ramt af toldmuren, når varerne sælges til det amerikanske marked. ”Det er en ubetinget konkurrencemæssig fordel for Woodupp – i hvert fald på kort sigt,” siger Steffen Graves Silberbauer.

Tid væk fra udvikling
Men selvom Woodupp har produktionsfaciliteter i både Danmark og USA, er virksomheden alligevel nødt til at forholde sig til toldsatserne. For den amerikanske forretning indkøber også varer fra Kina og Europa – cirka 20 procent i Asien og 30 procent i Europa. Hvis toldsatserne fortsætter på længere sigt, vil virksomheden derfor overveje, hvordan den kan tilpasse forretningen, forklarer Steffen Graves Silberbauer.

”Pludselig bliver de varer, vi importerer fra lande med toldbarrierer, dyrere at købe ind, så vi vil forholde os til, hvad det betyder for vores salgspriser, og om vi skal hæve priserne,” siger han og tilføjer: ”Vi sourcer nogle varer fra europæiske leverandører, bearbejder dem og sender dem til USA, fordi de ikke selv kan skaffe varen. Her overvejer vi, om vi skal bearbejde dem eller bare sende dem uforarbejdet til USA.” Med toldsatserne følger således en øget mængde administration, som Woodupp er nødt til at bruge tid på. Tid, som i stedet kunne være brugt på at udvikle virksomheden, og det ærgrer Steffen Graves Silberbauer.

”Jeg ville hellere være toldsatserne foruden og tage konkurrencen op. Vi skal bruge tid på noget, der ikke giver forretningsmæssig værdi, når vi skal hoppe og danse rundt i toldreglerne, og det, synes jeg, er ærgerligt,” siger tid  han. ”Vi har produkter af både træ og metal, så vi er nødt til at forholde os til forskellige toldregler. Det er bøvlet at navigere i.”

Fokus på det lokale
Woodupp bruger ikke meget krudt på at tilpasse forretningen lige nu, men afventer i stedet og ser, om tolden sætter sig fast, forklarer Steffen Graves Silberbauer.

”Der sker så meget lige nu, og tingene ændrer sig hele tiden. Så vi holder vejret og følger udviklingen tæt. Det værste, man kan gøre, er at tage hurtige og dyre beslutninger for at ændre forsyningskæden. Generelt ændrer vi ikke en masse lige nu, for det skaber usikkerhed i organisationen,” siger han.

Frem for at navigere i toldsatser og konsekvenser fokuserer Wood-upp i stedet på initiativer, der gør forretningen bedre, forklarer Steffen Graves Silberbauer. Og her ser virksomheden især én mulighed: at gøre det mere tydeligt over for kunderne, at Woodupp er en lokalt funderet virksomhed.

”Vi fokuserer på at kommunikere om, at vi har et lokalt setup med lokal ledelse og kundeservice i alle de lande, vi går ind i. Det kan godt være, at vores produkter er designet i Skandinavien, men i USA er vi en amerikansk virksomhed. Så for os handler det om at bruge det endnu mere aktivt over for amerikanerne,” siger han.

OM WOODUPP
Blev etableret i 2015 af Mads Vesterby Hansen og sælger i dag til 19 forskellige lande – blandt andet i Europa, Nordamerika og Mellemøsten. Panelproducenten har en omsætning på et trecifret millionbeløb – 25 procent kommer fra USA, og 75 procent kommer fra resten af verden. Trumps toldregler betyder, at Woodupp skal forholde sig til flere forskellige toldregler, fordi produkterne har forskelligt oprindelsesland og varegruppe.

Del af optimistisk skare
Woodupp blev etableret i 2015 og sælger i dag til 19 lande i Europa, Nordamerika, Sydafrika, Mellemøsten og Australien. Virksomheden omsætter for et ”pænt trecifret millionbeløb”, og mere end 25 procent af omsætningen kommer fra det amerikanske marked, mens 75 procent kommer fra resten af verden med hovedvægt på Europa. Generelt har de øgede toldsatser ikke haft nogen mærkbar indvirkning på salget, men som partner og kassemester er Steffen Graves Silberbauer nervøs for konsekvenserne på længere sigt. ”Min største bekymring er den globale efterspørgsel.

Hvis man går planken ud på det her, og toldsatserne forbliver en realitet, så tror jeg, at det får nogle ret uoverskuelige og længerevarende konsekvenser for verdensøkonomien og forbrugernes lyst til at bruge penge. Man vil formentligt spare på at købe indretning til boligen, så der kan vores salg blive påvirket,” siger han og tilføjer: ”Men jeg er af den optimistiske skare, som tror på, at man finder en anden og bedre løsning. For en direkte handelskrig er et scenarie, som ikke kan gå godt – heller ikke for USA.”

Koldt vandt i blodet
Selvom Woodupp høster fordele af sine produktionsfaciliteter i USA, vil Steffen Graves Silberbauer ikke anbefale andre virksomheder at etablere sig i landet udelukkende som følge af Trumps toldsatser. ”Havde vi ikke været funderet i USA i dag, var det heller ikke noget, vi pludselig ville have iværksat som følge af toldsatserne,” siger han. I stedet opfodrer han til at slå koldt vand i blodet og overveje, om det giver forretningsmæssig mening.

”Man skal ikke gøre det for at løse et toldproblem på den korte bane. Der skal være en konkurrencemæssig fordel på længere sigt. Gør man det på kort tid, bliver det nogle rigtig dyre løsninger, og der er risiko for, at man træffer forkerte beslutninger undervejs,” siger han og tilføjer: ”Med alle de ting, der sker lige nu, ville jeg i stedet vente og se, hvor det her ender henne.”

TEMA: EN NY VERDENSORDEN

Kontakt

Medlemskommunikation

Nadia Maja Bech

Journalist/kommunikationskonsulent