{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv Magasinet 03 | 2025: Mulighedernes tid
Af: Søren Willemoes Poulsen
Foto: Tobias Nicolai og Jakob Møller
26-årige Christina Nybæk spiller en vigtig rolle i afviklingen af Danmarks EU-formandskab. Hun er en af de 130 vikarer, der er hyret af vikarbureauet Moment til at hjælpe med at afvikle de mange opgaver og møder, der er forbundet med formandskabet.
På seks måneder skal Danmark blandt andet afholde og lede 2.000 arbejdsgruppemøder. Cirka 40 formelle ministerrådsmøder. Og et væld af uformelle møder og events. For at kunne løfte den opgave og sikre, at EU-formandskabet forløber professionelt, effektivt og uden misforståelser har den danske stat brug for ekstra arbejdskraft i den periode, formandskabet varer. Og netop her viser vikarbranchen sin store samfundsværdi.
For vikarbranchen kan fra den ene dag til den anden levere fleksibel, kvalificeret arbejdskraft. Det fortæller Mickey Maymann, der er adm. direktør i Moment og formand for Brancheforening Fleksibel Arbejdskraft.
”Mange virksomheder har brug for at kunne tilføre ekspertise og ekstra hænder og hoveder i perioder med ekstraordinære opgaver uden nødvendigvis at oprette faste stillinger til opgaver, der kun varer få måneder. Det kan vikarer hjælpe med.”
Vigtig for Danmarks formandskab
Som én af i alt tre koordinerende forbindelsesofficerer har Christina Nybæk ansvar for, at de 127 forbindelsesofficerer har styr på alt det praktiske: hvornår delegationerne ankommer, hvilke møder de skal deltage i, og om alle papirer er klar til møderne.
”Forbindelsesofficererne er bindeleddet mellem det danske formandskab og de enkelte delegationer, mens jeg og mine kollegaer har koordineringen mellem ministerierne og forbindelsesofficererne.
Hvis forbindelsesofficererne har spørgsmål, så kontakter de mig.” Skåret ind til benet handler jobbet altså om at få hele oplevelsen til at forløbe så gnidningsfrit som muligt, tilføjer hun: ”Vores rolle er vigtig for, at det danske formandskab efterlader et godt indtryk på de andre EU-lande, da vi sørger for, at de bliver taget hånd om, når de deltager i møder under det danske EU-formandskab.”
Moment rekrutterede 130 vikarer
Det er vikarbureauet Moment, der har stået for rekrutteringen af de 130 vikarer. Mange kommer med sprogkundskaber og erfaring fra rejsebranchen eller projektledelse. For en almindelig virksomhed – eller i dette tilfælde de forskellige ministerier – ville det være en stor opgave at finde så mange profiler, der under stor bevågenhed og tidspres skal løse en kompleks opgave. Det forklarer Mikael Dines Bagenkop Valentin, direktør for den afdeling i Moment, der har stået for opgaven.
”For os er det – udover det øgede mediefokus, som formandskabet giver – ikke en usædvanlig opgave. For det er det her, vi kan. Vi har en stor database, der konstant opdateres med relevante kandidater. Derudover har vi blandt andet brugt Snapchat og Reddit til at få spredt stillingsopslaget ud til relevante profiler.”
Rekrutteringen er foregået i flere etaper, hvor kandidaterne er blevet screenet og interviewet af Moment og ministerierne samt sikkerhedsgodkendt af PET. For at sikre at alle kunne løfte opgaven fra dag ét, har Moment i samarbejde med ministerierne gennemført et intensivt forløb med opgaver og træningsdage. Her har forbindelsesofficererne fået undervisning i EU’s beslutningsprocesser, protokol, krisehåndtering og professionel kommunikation.
Et fagligt og personligt springbræt
For Christina Nybæk er vikarjobbet som koordinerende forbindelsesofficer både et drømmejob og et springbræt: ”Det er et virkelig fedt job, der kombinerer min uddannelse med mine interesser. Samtidig får jeg som nyuddannet udvidet mit netværk og opbygget en masse relevant erfaring, som jeg kan bruge fremover. Det, er jeg sikker på, vil hjælpe, når jeg skal finde mit næste job.”
Christina Nybæk er ikke alene om at bruge vikarjobbet som et springbræt til et fast job. En analyse fra Dansk Erhverv viser, at godt hver tredje vikar vælger vikarvejen for i højere grad at kunne styre, hvor, hvornår og hvor meget de arbejder. ”Der er rigtig mange – særligt unge eller personer med anden etnisk baggrund – der bruger det som et springbræt til et fast arbejde, fordi de får udvidet deres CV og netværk og dermed øger deres chancer for en fast stilling,” siger Mickey Maymann.
Mickey Maymann, adm. direktør i vikarbureauet Moment og formand for Brancheforening Fleksibel Arbejdskraft (th.), og Mikael Dines Bagenkop Valentin, direktør i Moment.