;

Dansk Erhverv Magasinet 03 | 2025: Mulighedernes tid

Analyse af: Søren Friis Larsen, Dansk Erhvervs landechef i USA
Foto: Getty Images

Mange er blevet overrasket over rækkevidden af Trumps forandringer og initiativer i anden præsidentperiode. Hans projekt har mere retning og langt større gennemslagskraft. Hans greb om magten er stærkere og mere ambitiøst.

Højere told, amerikansk energidominans, massedeportationer, skattelettelser, offentlige besparelser og en re-industrialisering af US. Der er naturligvis nuancer under alle overskrifterne, men USA er et andet marked end det tegnede til at blive under Biden.

USA er ikke længere en ensartet spilleplads for udenlandske virksomheder, og den politiske kurs kan ændre sig hurtigt. Men for danske virksomheder med de rette løsninger, en klar strategi og modet til at investere i tilstedeværelse, er USA stadig et marked, der for alvor rykker på bundlinjen.

Det gælder om at handle hurtigt, målrettet og med fuld forståelse for de nye spilleregler. Det kræver en mere selektiv tilgang til det amerikanske marked end tidligere – med skarpt fokus på de sektorer, regioner og kundesegmenter, hvor rammevilkårene stadig understøtter vækst.

Her er fire områder med særligt potentiale for danske virksomheder i USA:

Fire områder med særligt potentiale for danske virksomheder i USA

1. AI-boom
Det aktuelle boom i kunstig intelligens er det nok tydeligste eksempel på, at USA flytter sig med hastige skridt. En del af energien vil komme fra vedvarende kilder – afhængig af lokale prioriteter. Hyperskalering af datacentre båret af eksplosionen i brug af AI, machine learning og cloud computing er en væsentlig økonomisk drivkraft både nationalt og særligt lokalt.

Nye datacentre kræver massive investeringer i energiproduktion, udbygning af forsyningsnettet og anden lokal infrastruktur, og de massive vækstrater i behovet for kapacitet rummer også muligheder, hvis man har innovative løsninger, der kan understøtte behov for køling, energieffektivitet, sikkerhed, mv.

Dertil kommer alle de muligheder, der ligger i selve AI-økonomien. Men væksten ledsages også af nye krav til datasikkerhed, compliance og ansvarlig brug af AI – et felt, hvor europæisk erfaring med GDPR og dataetik kan være et konkurrenceparameter.

2. Serviceøkonomi med højteknologisk spydspids
Ambitionen om at re-industrialisere USA til trods, så er USA stadigvæk i høj grad en service-økonomi. Langt over 70 pct. af BNP genereres af servicebrancher som finans, sundhed eller it. Her er færre handelsbarrierer for danske leverandører, og kan man stå distancen på et meget konkurrencepræget marked, så er det amerikanske marked også meget åbent for nye aktører.

Kombinerer man dette med en målrettet ”friendshoring”-strategi – hvor danske virksomheder erstatter leverancer fra politisk mindre velsete lande – kan man opnå en direkte adgang til amerikanske værdikæder.

3. Et forsvar under forandring
Krigen i Ukraine har på mange måder blotlagt den sikkerhedsvirkelighed, Vesten befinder sig i. Samtidig har den tydeliggjort, hvordan moderne krigsførelse kræver helt andre teknologier og en anden udrustning, end vi har set hidtil.

Den omstilling tager tid, men den er i fuld gang i det amerikanske forsvar. Her ligger store muligheder for innovative, private virksomheder. Særligt efterspørges teknologi, der kan styrke forsyningskæder, cybersikkerhed og droner – områder, hvor danske leverandører kan positionere sig.

4. Ny sundhedsdagsorden
Fedmeepidemien er ikke afblæst i USA endnu og generelt betyder befolkningssammensætningen og folkesundheden, at der fortsat vil være et enormt potentiale for lægemidler og andre løsninger på de livsstilssygdomme og kroniske lidelser, som amerikanerne døjer med i stor stil.

Dertil kommer nye muligheder affødt af en voksende udbredelse af telemedicin, og administrationens øgede politiske fokus på affordability, forebyggelse, og samspillet mellem sundhed, ernæring og livsstil.

Her er der også et stærkt forbrugertræk mod forebyggende løsninger, wellness og teknologi, der gør sundhed mere bekvemt – et felt, hvor danske brands med høj kvalitet og troværdighed kan få fodfæste

Læs alle artikler fra Dansk Erhverv Magasinet 03 | 2025