{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv Magasinet 03 | 2025
Det varer ikke længe, før de første såkaldte klovnbulancer triller ud i Danmark til glæde for syge børn og deres familier. En mobil trivselsindsats på hjul, som skal skabe mere fleksible klovneindsatser og forbinde hospitaler med børnenes hver dagsliv.
Bag klovnbulancen står Danske Hospitalsklovne, som har skabt initiativet i et tværsektorielt partnerskab med Clever, Aarhus Universitetshospital, Designskolen Kolding og Volkswagen Erhvervsbi ler med støtte fra Ole Kirk’s Fond. Gennem samarbejdet leverer de bil, strøm, design samt behandling og kontakt til familierne.
Erhvervslivet spiller vigtig rolle
Klovnbulancen skal altså være en rullende forlængelse af hospitalsklovnenes arbejde, og det er der en helt særlig grund til. For der er brug for mere fleksible klovneindsatser, der følger barnet rundt i forskellige livssituationer – for eksempel ved behandlinger og som støtte i klasselokalet, understreger direktør Tania Dethlefsen.
Tania Dethlefsen, direktør i Danske Hospitalsklovne
”Sundhedsvæsenet forandrer sig, og behandlinger bliver mere fleksible med hjemmebehandlinger. Det skal vi selvfølgelig følge med i” siger hun. Og fortsætter:
Med klovnbulancen kan vi hjælpe børnene der, hvor de er - også når behandlingen flytter hjem. Det er vigtigt, for det har en kolossal værdi, at klovnene er dér, hvor barnet og familien har brug for det.”
Klovnbulance-partnerskabet er et led i Danske Hospitalsklovnes rejse mod at blive en strategisk velfærdspartner, der gør en forskel for syge børn og deres familier. På den rejse spiller tværsektorielle partnerskaber med virksomheder, sundhedsmyndigheder, hospitaler og fonde en vigtig rolle.
For der er brug for, at flere kræfter træder til og sammen skaber løsninger, som hjælper dem, der har det allersværest, lyder det fra Tania Dethlefsen, direktør i Danske Hospitalsklovne.
”Vi har et særligt fokus på at gøre en forskel for syge børn og deres familier, der er hårdest ramt. Her ved vi, at også familien omkring barnet rammes. Det skal vi som samfund adressere og gå sammen om at finde større og bedre måder at støtte hele familier på. I det har leg, kreativitet og hospitalsklovnens redskabskasse en særlig rolle at spille. Men den rolle bliver stærkere, hvis vi sammen med flere aktører finder bredere og mere strategisk udviklede velfærdsløsninger,” siger hun.
Et partnerskab, der skaber identitet
Der er da også gode incitamenter for virksomheder til at indgå i partnerskaber som klovnbulance-partnerskabet. For eksempel kan de være værdifulde i ESG-regnskabet.
”Hvis man arbejder med CSR, ESG og verdensmål, så kan Danske Hospitalsklovne i den grad hjælpe med at løfte S’et og nogle af de blødere, mere sociale mål under verdensmålene. Og generelt kan man med sin CSR-tilgang løfte den menneskelige og sociale profil i sin virksomhed,” siger Tania Dethlefsen.
Spørger man Lea Mosegaard, der er ansvarlig for partner marketing hos Clever, kan hun da også skrive under på, at partnerskabet bringer stor værdi til Clever. Det skyldes blandt andet partnerskabets identitetsskabende karakter.
Lea Mosegaard, ansvarlig for partner marketing hos Clever
At støtte et initiativ som klovnbulancen bakker op om det, Clever gerne vil være. Vi vil gerne bidrage til den grønne omstilling, men vi vil også gerne bidrage på det menneskelige plan.”
”Det kan vi gennem det her partnerskab ved, at den tryghed og nærvær, som hospitalsklovnene giver, kan nå ud til endnu flere børn og unge med behov for den,” siger hun.
Skaber forandring i samfundet
Ifølge Sofie Kinch, adjunkt og leder af forsknings- og udviklingsprogrammet Playful Care på Designskolen Kolding, er partnerskabet værdiskabende for skolen både som forskningspartner og designuddannelse.
”Samarbejdet giver vores forskere og studerende mulighed for at arbejde med reelle samfundsudfordringer. Vi designer nye løsninger ud fra børnenes behov, og det er unikt. Vi løfter vores forskning og kan designe og afprøve nye legedesign ude i virkeligheden, og det er meget værdifuldt for os,” siger hun.
Sofie Kinch, adjunkt og leder, Designskolen Kolding
Fra Sofie Kinch lyder der da også en klar opfordring til andre virksomheder om at indgå i lignende samarbejder:
Jeg synes, at klovnbulance-partnerskabet er et stærkt eksempel på, hvordan civilsamfund, sundhedsvæsen, forskning og erhverv kan forenes og skabe meningsfuld forandring i samfundet.”
”Partnerskaber som det her er ikke bare mulige, de er også nødvendige. For der er brug for innovation og tværfaglighed til at udvikle en mere human måde at møde børn og sårbare grupper på, som vi for eksempel gør i det her samarbejde,” siger Sofie Kinch.