Spring til indhold

B2B e-handel – hvordan agerer man i den nye virkelighed?

Hver tredje B2B-indkøber foretager alle indkøb online, og fire ud af fem vil foretrække at kunne foretage B2B-indkøb online. På denne virtuelle konference kan du blive klogere på, hvordan du får sat strøm til din forretning, skaber mersalg og ikke mindst bedre oplevelser for dine kunder.
Event
Konference

B2B e-handel – hvordan agerer man i den nye virkelighed?

Online
Gem
Indhold

Intet er som før, og der er brug for handling. Bliv klædt på til at træffe de rigtige beslutninger – uanset om I er godt i gang eller ikke har lagt en B2B strategi endnu.  

Foreløbige tal fra Dansk Erhvervs B2B-analyse viser, at hver tredje B2B-indkøber foretager alle deres indkøb online, og at fire ud af fem vil foretrække at kunne foretage deres B2B indkøb online.  

Ovenstående tal skyldes delvist coronapandemien, men udviklingen er længe gået i retning af øget B2B-handel online. Tal fra E-handelsanalysen 2020 viser bl.a., at B2B-kunderne har lagt en større andel af deres handler over på nettet i første halvdel af 2020 sammenlignet med første halvdel af 2019. Det er ikke overraskende – dine kunder er nemlig ganske almindelige mennesker. Når de har fri, handler de på livet løs på nettet, fordi det er nemt og bekvemt. Så hvorfor ikke give dem samme mulighed, når de er på arbejde?   

Den 10. marts afholder vi 2. udgave af konferencen B2B e-handel – i en virtuel version, naturligvis. 

Dagens program
Se dagens program nedenfor. Programmet er fastlagt, og vi glæder os meget til, at kunne byde dig velkommen på vores virtuelle B2B E-handel. Så book din billet i dag og planlæg allerede nu, hvilke af vores i alt 13 spændende oplæg, som du ønsker at høre. Enkelte oplæg vil foregå samtidig. 

På konferencen kan du bl.a. blive klogere på 

  • hvordan du får sat strøm til din forretning. 
  • hvordan du navigerer udenom kanalkonflikter. 
  • hvordan du kortlægger kunderejsen, så du kan skabe bedre oplevelser for dine kunder. 
  • hvordan du skal tænke markedsføring, når Dansk Erhvervs B2B-analyse viser, at hver tredje af alle B2B-indkøb foretages online. 

Konferencen henvender sig til 

  • ledende medarbejdere i B2B virksomheder. 
  • ledere og medarbejdere indenfor marketing, kommunikation og salg. 
  • personer, der allerede arbejder med B2B e-handel i virksomheden. 

Dansk Erhverv artikel, 14. januar 2021: Den buldrende digitale B2B-handel får øget fokus

Som tilmeldt til konferencen vil du modtage en mail med link til platformen. 

Samarbejdspartnere

  • 09.00 - 09.10

    Velkomst

    09.00 - 09.10
    Niels Ralund

    E-handelsdirektør

    Dansk Erhverv

  • 09.10 - 09.45

    Hvordan skabes der kundeværdi og øget salg via e-handel i B2B virksomheder

    09.10 - 09.45
    Som B2B virksomhed i 2021 kommer du ikke udenom at forholde dig til at digitalisere din værdikæde og specielt din e-handel. 

    Kundeindsigt og forståelse er en væsentlig del af din fremtidige succes som B2B virksomhed og derfor skal du forholde dig til hvordan du via din digitalisering af kunderejsen sikrer data der hjælper og støtter kunden igennem hele kunderejsen.

    Medierne er fulde af de positive historier om B2B virksomheder der har stor succes med at skabe online vækst, men der er stadig B2B virksomheder der, af forskellige årsager, har svært ved at komme i gang eller ikke føler at udviklingen af e-handlen er tilfredsstillende nok.

    B2B virksomheder i dag har uanede veje at gå, og prioriteringerne kan være en udfordring. Der er dog flere grunde til at mange B2B virksomheder lykkes med den digitale transformation og her er nogle af dem:
    • Prioritering af kundeindsigt, kundepleje og kundeforståelse
    • Stærk forankring i organisationen, startende fra CEO og direktionen
    • Åben dialog om kanalkonflikter, både internt og med eksterne partnere
    • E-handelsstrategien ER en integreret del af den overordnede forretningsstrategi
    • Din e-handel skal forankres i finansielle KPI’er, der løbende skal følges op på 
  • 09.45 - 10.20

    Det uforløste potentiale inden for B2B commerce - digitalisering og automatisering af end-to-end kunderejsen.

    09.45 - 10.20

    Det seneste år har vi ikke kunnet deltage i en digital konference uden at høre om, hvordan digitalisering, automatisering og kunstig intelligens er noget, som virksomhederne skal kunne mestre for at have en berettigelse i fremtiden. Mange B2B-virksomheder kæmper dog stadig med de klassiske problemstillinger såsom: store mængder af manuel ordrehåndtering, komplekse kunderejser og IT-legacy systemer, som gør det svært at skabe sammenhængende kundeoplevelser. Så hvordan omsætter vi de mange teknologiske muligheder til konkrete værdiskabende initiativer, som skaber værdi for både kunder, medarbejdere og virksomheden?
    Hør Jesper Olesen fortælle om, hvordan Grundfos i dag servicerer en stor andel af deres kunder digitalt i over 45 markeder samt deres ambitiøse planer for at sætte yderligere fart på digitaliseringen og automatiseringen af deres end-to-end kunderejse.

    Bjarke Ruse Sejersen fra Go Autonomous fortæller om, hvordan B2B-virksomheder kan accelerere kundetilfredsheden ved at fokusere på automatisering af manuelle salgsprocesser. Bjarke giver også et indblik i, hvorfor han mener, at operation-as-a-service kan blive den næste store vækstdriver for mange B2B-virksomheder.

  • 10.30 - 11.00

    Alt-i-en-platform eller mange mindre systemer? Undgå dyre og begrænsende valg.

    10.30 - 11.00

    Er du til spændetrøje eller gaffatape? Det er sjældent det første spørgsmål, der bliver stillet på et strategimøde med et udviklingshus. I stedet bruges der begreber som best-of-suite, best-of-breed, headless og micro-services. Det lyder pænere og sælger nok også bedre, men begreberne siger meget lidt om fordele, ulemper og faldgruber, når du skal vælge den e-commerce platform, der passer til netop din forretningsstrategi.

    I dette indlæg trækker Casper begreberne helt ned på jorden med en forklaring om hver enkelt. Han vil gøre dig klogere på, hvorfor micro-services bliver stort lige om lidt, hvornår headless giver mening, og hvorfor monolit er en truet art. Casper er kendt for at levere viden, du kan tage direkte med hjem i din virksomhed, og han lægger ikke fingrene imellem, når han beskriver de 10 ulemper, som dit udviklingshus ofte glemmer at fortælle om. Mennesker og integrationer er også vigtige elementer og sidst men ikke mindst giver Casper dig en tour de force af henholdsvis best-of-breed og best-of-suite løsningerne. Alt sammen for at vise dig fordele, ulemper og faldgruber i de valg, du står overfor som B2B e-handler.

  • 10.30 - 11.00

    Hørkram B2B - Når den store fysiske salgsmesse går virtuelt

    10.30 - 11.00

    Hvad gør man, når de store fysiske salgsmesser ikke må afholdes pga. afstandskrav og forsamlingsforbud. Man går den virtuelle vej og skaber et digitalt alternativ – et virtuelt messemiljø, der er fuldt ud integreret med webshoppen.

    Jeppe Hansen fra Vertica inviterer John Astrup med i studiet til at fortælle, om Hørkrams erfaringer og resultater med succesfuld virtuel messeafholdelse. Hørkram driver en af Danmarks største B2B webshops med stor succes og vandt e-handelsprisen i 2020 for bedste B2B løsning.

  • 10.30 - 11.15

    NETVÆRKSMØDE: Sådan vinder du B2B-kunder digitalt: 3 marketing-greb du skal kende

    10.30 - 11.15

    Du har nok hørt det før: B2B-handel er under voldsom forandring. Fremtiden er digital, og hvis corona har givet os noget som helst, så er det en stor fed streg under det faktum.

    Men hvordan skaffer du B2B-kunder digitalt?

    Det vil Neda give sit bud på ved dette netværksmøde, hvor hun deler tre konkrete marketing-greb, som langt de fleste B2B-virksomheder kan skabe resultater med. Glæd dig til at lære mere om:

    • Hero, hub, help-framework: Skab content til hele kunderejsen og influér deres beslutningsproces
    • Brug Facebook! Det er billigere end LinkedIn, og din målgruppe er der
    • Leadscoring – arbejd struktureret med dine touch-points

    Målet for netværksmødet er at skabe en dialog og udveksle erfaringer om, hvordan de tre greb kan bruges i din forretning, og hvor du kan få mest ud af din indsats. Du er måske allerede i gang med et eller flere af dem, uanset kan du her få sparring med Neda og de andre gæster på netværksmødet om, hvordan du kan udvikle din forretning med disse tre greb.

  • 11.00 - 11.30

    Den snart 60 år gamle virksomhed Lomax ”is still going strong” - øger onlinesalget til over 90%

    11.00 - 11.30

    PostNord har inviteret CEO, Kenneth Borup fra Lomax, til at fortælle om Lomax' digitale rejse.

    Lomax er gået fra at være en traditionel kontorforsyning til i dag at drive en imponerende og sund e-handelsforretning. Det har været en spændende digital rejse med stor fremgang.

    Kenneth vil give dig indblik i den rejse Lomax har været på, hvad der har været vigtigt i forløbet og ikke mindst hvilke ups / downs Covid-19 har bragt med sig.

  • 11.00 - 11.30

    Speech analytics i B2B kundeservice – data skaber loyale kunder

    11.00 - 11.30

    Speech Analytics hjælper B2B kundeservice afdelinger med at identificere, hvilke forespørgsler kunderne har, hvilke kunder der er henholdsvis glade og utilfredse, hvordan agenterne bedst kan give en god kundeoplevelse, og hvad der skal ændres på den digitale platform for at forbedre hele købsprocessen. Jacob fra Capturi vil vise data for, hvad der adskiller henvendelser til B2B kundeservice vs. B2C, og han vil præsentere de vigtigste parametre, som agenterne skal fokusere på for at sikre gode kundeoplevelser. Jacob vil også præsentere en case fra både DLG og Lunar Bank Erhverv, hvor Lunar bruger samtaledata til at forbedre hele den digitale brugeroplevelse for deres erhvervskunder. Tommy Langhoff præsenterer til sidst et eksempel på, hvordan en kunde tager deres B2B kundeservice til næste niveau ved at identificere forbedringsområder for den enkelte agent og demonstrere vigtigheden af Speech Analytics på denne rejse.

  • 11.15 - 12.00

    NETVÆRKSMØDE: Sådan får du opbakning fra ledelsen til den digitale strategi - i praksis

    11.15 - 12.00

    Som rutinerede eksperter på e-handelsområdet deler Heidi og Gitte deres erfaringer med udvikling og implementering af digitale strategier og indsatser. De tilbyder sparring omkring, hvordan du tager ledelsen af den digitale kanal, og hvordan du bedst hjælper din virksomhed igennem en transformation og frem mod resultater.

    Emnerne som kan tages op i løbet af netværksmødet kan f.eks. være:
    - Hvordan udarbejder du en digital strategi, der understøtter jeres overordnede forretningsstrategi- og mål?
    - Hvordan skaber du om nødvendigt forandringer i virksomhedens value proposition eller forretningsmodel, så I forbliver kundeorienterede?
    - Hvordan opnår du ledelsesmæssig forankring af den digitale strategi?
    - Hvordan opbygger og udvikler du et team med de nødvendige digitale kompetencer?
    - Hvordan skaber du følgeskab og konstruktivt samarbejde med resten af organisationen?
    Vi tager alle de emner op, som ønskes på netværksmødet – og målet er at skabe inspiration og motivation til, hvordan du begynder den digitale rejse i din virksomhed.

  • 11.30 - 12.00

    Fra 0 til 60% onlinesalg på ½ år: Dinex viser vejen til global succes

    11.30 - 12.00

    Dinex gik på et halvt år fra 0% til mere end 60% onlinehandel med lanceringen af en international B2B-webshop i starten af 2020. Middelfart-virksomheden er en af verdens førende leverandører af udstødningssystemer til tunge køretøjer og er i år med i opløbet om E-handelsprisen i kategorien ”Bedste e-handelscase”.

    E-commerce Manager Stefan Dolleris giver et hands-on indblik i Dinex’ spændende onlinerejse. Hvad er hemmeligheden bag succesen? Hvilken rolle spiller e-commerce i strategien? Hvordan har den været afgørende i en corona-lukket verden? Og hvordan ser fremtiden ud med fortsat vækst og nye onlineværktøjer til glæde for kunderne?

    CEO Lars Hedal fra Dinex’ e-handelspartner Hesehus viser den proces, Dinex har gennemgået, og fortæller om de nyeste trends inden for B2B e-handel.

  • 11.30 - 12.00

    7 indsatser der vil skaffe vores B2B-kunder mere salg i 2021

    11.30 - 12.00

    Thomas og Christian, der til daglig rådgiver nogle af Danmarks største virksomheder, deler i denne præsentation de marketingtiltag, der skal øge omsætningen hos deres B2B-kunder i 2021. Der vil være tips om at nå et større publikum på Google Ads og Facebook, SEO-tips og eksempler på, hvordan konverteringsoptimering har løftet omsætningen markant.

    Coronakrisen har betydet, at online salgskanaler er vigtigere end nogensinde for både store og små B2B-virksomheder – men hvordan tiltrækker vi nye kunder til vores webshops?

    Hør hvad de bedste i branchen har fokus på lige nu, når de skal tiltrække flere besøgende og konvertere dem til kunder.

  • 12.30 - 13.00

    5 europæiske B2B-tendenser der ændrer forretningsmodeller som aldrig før

    12.30 - 13.00

    Pandemien har skubbet digitalisering ind på den strategiske agenda hos brands, producenter og grossister i Europa. Med stor investeringskraft og sense of urgency udvikles nye forretningsmodeller og go-to-market strategier for at respondere på et marked i forandring.

    Henrik Feld-Jakobsen, som i mange år har arbejdet med innovation og digital commerce for europæiske B2B-virksomheder, deler de konkrete tendenser og de strategiske beslutninger, som har fået virksomheder til at transformere deres egen forretningsmodel. Baseret på indsigterne giver han konkrete og praktiske anbefalinger til indsatser, der øger konkurrencekraften og forretningen i et omskifteligt marked.

  • 12.30 - 13.00

    ”Den, der har evnen, har også pligten” – fra bedstefar til barnebarn

    12.30 - 13.00

    Automatisering er nøglen til fremtidig succes i e-handlen, hvilket især også gør sig gældende i denne case. Hør hvordan 3. generation i virksomheden Søren Søgaard A/S netop løser deres udfordringer med nye redskaber i en uhåndterbar branche, hvor man har egenproduktion, flere lagre og både sælger dartpile og billardborde.

    Klaus fra YouWe inviterer hovedpersonen, driftschef Marie-Louise Søgaard, med i studiet til at fortælle, om den rejse virksomheden har været på. Fra de traditionelle manuelle processer og masser af papir, til den moderne digitale værktøjskasse og automatisering af både kundeservice, ordrebehandling og bogføring.

  • 12.30 - 13.15

    NETVÆRKSMØDE: B2B e-handel med eller uden PIM?

    12.30 - 13.15

    Hvornår skaber en PIM løsning værdi, og hvornår er det bare en dyr investering? Lad os dele erfaring, holdninger og nysgerrige spørgsmål, så vi alle kan blive lidt klogere og tage bedre beslutninger omkring B2B e-handel og PIM. Casper tager stafetten og sætter alle i spil, med henblik på at alle får et guldkorn eller flere med hjem fra gruppen. Casper er direktør og partner i udviklingshuset Ecreo, som arbejder med e-handel, baseret på Umbraco, Ucommerce og Struct PIM.

  • 13.00 - 13.30

    Fremtidens Business-to-Business – og hvordan man kommer i gang for under 15.000 kr

    13.00 - 13.30

    ”Det koster en kvart stang at få succes med sin B2B-webshop!”
    … eller gør det? Ikke hvis du spørger Northern Legacy, som har fået succes med deres B2B-webshop med beskedne 15.000 kr.
    Næste generation af B2B-handlende er her; de digitalt indfødte. Hvordan imødekommer man dem, og hvilke forventninger har de til B2B?
    De gamle ”landevejsryttere” er en døende race. At modtage ordrer via telefonen er gammeldags, ineffektivt og ofte fejlbehæftet. Digital automatisering bliver et krav og en selvfølge, hvis man vil konkurrere både nationalt og internationalt.
    Alligevel har mange virksomheder endnu ikke påbegyndt denne transformation, eller er højst i de indledende faser af digitaliseringen.
    I dette oplæg vil DanDomain fortælle om denne transformation, hvordan Northern Legacy har omfavnet fremtidens B2B, kombineret med B2C, og hvordan man kan komme i gang med rejsen for under 15.000 kr. 

  • 13.00 - 13.30

    Muuto – Dansk designvirksomhed går fra Excel til strømlinede digitale processer

    13.00 - 13.30

    Inden for B2B handel, skelnes der ikke længere mellem den digitale og den fysiske verden. Virksomheder skal i stigende grad levere endnu stærkere services og brugeroplevelser på tværs af kanaler for at differentiere sig i fremtidens marked.

    Digitalisering kan ydermere understøtte mere effektive processer i en organisation, hvilket betyder bedre skalering samt bedre support af kunderne digitalt i alle arbejdsgange, fra planlægning, bestilling, levering og til returnering af varer.

    Muuto er kendt i hele verden for deres designmøbler med salg i 70 lande gennem retailers, e-tailers, egne flagship stores og kontraktmarkedet. De har ambitiøse mål om at vækste deres forretning yderligere og har investeret i at skabe en skalerbar platform, som understøtter den kraftige vækst på tværs af salgskanaler i B2B og på sigt også B2C segmentet. For at understøtte væksten måtte Muuto skabe et digitaliseringskoncept, som sigter mod at strømline alle dele af deres forretning, men samtidig beholde det høje niveau af personlig service mod deres kunder.

    I forbindelse med Muutos transformation har de effektiviseret deres interne processer og skiftet den store mængde af excel-ark ud med en B2B e-commerce business platform. Det har både flyttet Muutos organisation internt, og samtidig betydet at de nu har en platform, som kan imødekomme kravene fra deres kunder. Transformationen er en rejse, men Muuto har allerede nu gjort en masse erfaringer og opnået en række learnings, som de bruger aktivt fremadrettet i deres arbejde med effektivt at håndtere deres vækstpotentiale.

    I denne session fortæller Muuto om deres digitale rejse og hvilke behov, der dannede grundlaget for deres digitalisering. Du får også indsigt i hvad det betydet ift. deres målsætninger om at arbejde smartere og mere agilt og hvordan de dermed understøtter deres ambitioner om vækst, større rækkevidde og det at være en serviceorienteret forretningspartner.

  • 13.30 - 14.10

    Uddøende race eller digital game changer?

    13.30 - 14.10

    Messer, trykte annoncer og stærke relationer til kunderne var i mange år virkeligheden i Hans Buch A/S, et handelshus med et godt navn blandt kunderne, som nok skulle købe deres produkter, når behovet opstod. Lige indtil de ikke gør, fordi markedet, adfærden og kanalerne ændrer sig. Det her er fortællingen om starten på en rejse fra traditionel analog virksomhed, som over tid ville blive spist af konkurrenterne, hvis ikke man fundamentalt ændrede tilgangen til at drive virksomhed. Hans Buch har formået at sparke den digitale dør ind og sikret virksomhedens fortsatte position som værdiskabende overfor deres kunder. Vejen dertil er gået over en lang række beslutninger bl.a.:

    • Sikre ledelsens ubetingede opbakning til at ”gå digitalt”
    • Sikre digitale kompetencer in-house
    • Et grundigt kig på data og kundernes behov
    • To eCommerce-projekter
    • Proaktiv digital lead-generering
    • Digitale services

Oplægsholdere

Niels Ralund

E-handelsdirektør

Dansk Erhverv

Kontakt

Kursus og Event

Åbningstider på telefonen er hverdage mellem kl. 8 - 16.

Digital Handel

Pernille Trieb

Teamleder