{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Detailhandlens største handelsdag bliver igen i år et tilløbsstykke. Dansk Erhverv forventer en handelsdag, der omsætningsmæssigt kommer til at være nogenlunde på niveau med sidste år. Vi forventer dog samtidig, at en del af omsætningen vil blive flyttet fra de fysiske butikker og over på netbutikkerne som konsekvens af den omfattende coronapandemi. Derudover viser undersøgelsen, at danskerne foretrækker de danske netbutikker og bruger Black Friday som tyvstart på julegaveindkøbene.
NOVEMBER 2020
Dansk Erhverv forventer en omsætning på Black Friday nogenlunde på niveau med sidste år
Black Friday har de seneste år været årets suverænt største handelsdag i detailhandlen. Dette års udgave løber af stablen i skyggen af en lang række skelsættende begivenhe-der, som gør det svært at forudsige dagens udfald. Coronarestriktionerne vil formentlig lægge en dæmper på salget i de fysiske butikker. Omvendt har danskerne fået udbetalt knap 50 mia. kr. i feriepenge i oktober-november, som flere formentlig har tanker om at bruge på Black Friday – både i de fysiske butikker samt online. Den samlede vurdering fra Dansk Erhverv er, at Black Friday-omsætningen kommer til at være stort set uændret i forhold til sidste år.
Der er markant færre unge, som forventer at købe noget på Black Friday i år
Det lille fald i andelen af danskere, som forventer at købe noget på Black Friday, kan primært forklares ved, at markant færre unge under 30 år forventes at købe noget på dagen. I år forventer kun 38 pct. af aldersgruppen at handle på Black Friday; en nedgang på 15 procentpoint siden 2019, hvor 53 pct. forventede at købe noget. Udviklingen i de andre aldersgrupper er nogenlunde uændret. Der er stadigvæk en klar tendens til, at interessen for Black Friday falder med alderen. De unge under 30 år er således stadig den aldersgruppe, som støtter stærkest op om Black Friday, mens kun 9 pct. af de ældre over 60 år forventer at købe noget på dagen.
Black Friday rykker i stigende grad online – men de fysiske butikker trækker også
Coronarestriktionerne og bekymring for smitte i den fysiske detailhandel betyder, at flere danskere forventer at handle online på Black Friday, mens færre forventer at gøre brug af køtilbuddene i de fysiske butikker. Der er lidt flere danskere, som forventer at handle i netbutikkerne på dagen, mens andelen, der forventer at besøge de fysiske butikker, falder fra 64 pct. til 54 pct.
Danskerne kigger primært efter tilbud i danske netbutikker
Selvom der ligger en hel stribe udenlandske netbutikker blandt danskernes foretrukne, er der ikke noget, der tyder på, at de kigger særligt meget mod udlandet, når de skal finde tilbud på Black Friday. De danske e-handlende, som forventer at købe noget på Black Friday, forventer i stort omfang at kigge mod danske netbutikker. Der er således tre gange så mange danskere, som forventer at købe på danske netbutikker sammenlignet med de udenlandske.