{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Offentligt udbud er forsat den udbudsform, der anvendes mest, når offentlige opgaver sendes i udbud. Syv ud af 10 udbud var i 2020 et offentligt udbud, mens den begrænsede udbudsform og andre udbudsformer blev brugt i hhv. 13 pct. og 10 pct. af tilfældene.
AUGUST 2021
På baggrund af data fra Mercell Danmark A/S har Dansk Erhverv analyseret udviklingen i brugen af de fleksible udbudsformer. I 2020 blev fleksible udbudsformer anvendt i cirka hvert 14. udbud (7,4 pct.). Andel af fleksible udbud er steget med blot 0,5 pct.-point siden 2019. Dermed ligger andelen af fleksible udbud stadig under niveauet for 2018, hvor 8,2 pct. af udbuddene svarende til ca. hvert 12. udbud var et fleksibelt udbud.
Offentligt udbud er forsat den udbudsform, der anvendes mest, når offentlige opgaver sendes i udbud. Syv ud af 10 udbud var i 2020 et offentligt udbud, mens den begrænsede udbudsform og andre udbudsformer blev brugt i hhv. 13 pct. og 10 pct. af tilfældene.
Stigende brug af udbudsformen ”offentlige udbud” skaber flere transaktionsomkostninger
I 2020 steg anvendelsen af udbudsformen ”offentlige udbud” fra 67 pct. til næsten 70 pct. af de samlede udbud. Samtidig faldt brugen af de begrænsede udbud. Brugen af offentlige udbud skaber i højere grad transaktionsomkostninger for virksomhederne end både fleksible udbud og begrænsede udbud. Der er i højere grad risiko for miskommunikation, som leder til fejlforhandlinger og dermed forkerte tilbud. Det skyldes delvist, at muligheden for dialog er begrænset samtidig med, at ordregiver ikke prækvalificerer en række virksomheder, som man ser det i begrænsede udbud.
En af hensigterne med den nye udbudslov var at give mulighed for flere fleksible udbudsformer. Denne analyse viser, at brugen af de fleksible udbudsformer (og sekundært også den begrænsede udbudsform) ikke stiger. Tværtimod falder særligt den begrænsede udbudsform, mens den fleksible udbudsform står i stampe.