Gemt

E-handelsanalysen november: fem ting danske netbutikker skal vide

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse gør dig hver måned klogere på forbrugernes vaner på nettet. Vi har fundet fem ting, som danske netbutikker bør vide om de danske forbrugere i november.

Analyse

Se alle tallene i E-handelsanalysen - log ind for at hente den nederst på siden

Hvor ofte køber forbrugerne?

52 % af danskerne handlede i løbet af den seneste uge i november. Niveauet er 5 point højere end de to foregående måneder og det højeste siden marts . 72 % af danskerne handler generelt online mindst en gang månedligt.

Hvordan køber og betaler de?

Smartphone bruges ved 39% af handlerne i november – godt 5,5%-point højere end november 2020. PC & Mac står for 44% og er stadig den mest anvendte enhed ved online køb.

Lidt mere end halvdelen af betalingerne (56%) blev i november klaret med et betalingskort. Betalinger via app stod for 32% af transaktionerne, svarende til en stigning på 8%-point ift. november 2020.

Hvad køber de?

Tøj, sko og smykker er den klart største kategori i november, både målt på andel af handler og andel af forbrug. Rejser når blot 4% og er fortsat på et markant lavere niveau, end kategorien havde før corona.

Vil de handle mere i fremtiden?

Andelen, der forventer at købe mere de næste 12 måneder, er på godt 16%, mens 6% forventer at købe mindre. Netto mener 10% dermed, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste 12. 26% mener desuden, at de har handlet mere online de seneste 12 måneder sammenlignet med tidligere (netto positive).

Bliver der handlet julegaver online?

Ja; flere forbrugere vil købe julegaver online, flere vil handle flere julegaver online og flere vil bruge flere penge på julegaver online.

Se alle tallene i E-handelsanalysen - log ind for at hente den.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent